'Shake, Rattle & Roll'
Deel 5: Percussie in Nederland
De subtitel van deze scriptie is "Een onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van niet-westers slagwerk en de 'Nieuwe Percussionist' in jazz en geïmproviseerde muziek in Nederland en België." Nu we de theoretische kaders uiteen hebben gezet en de ontwikkelingen van het slagwerk hebben bekeken binnen muziekgenres in de Verenigde Staten en Brazilië, wordt het tijd om in te gaan op het kernonderwerp van deze scriptie.
Vanaf de jaren vijftig wordt er door immigranten uit Suriname en de Antillen veel nieuw niet-Westers slagwerk geïntroduceerd in Nederland. De geschiedenis die in dit deel wordt verteld, is voornamelijk die van de eerste professionele percussionisten. Om te kunnen 'overleven' moesten zij hun stijl aanpassen aan de gangbare muzikale normen. Uit deze ‘adaptieve strategie’ ontstond een nieuwe stijl, die uiteindelijk in de jaren zeventig zou leiden tot de geboorte van de Nieuwe Percussionist in Nederland en België.
Om de ontwikkelingen zo helder mogelijk te maken, heb ik de musici ingedeeld in drie generaties. Dit deel behandelt de eerste, die ruwweg werkzaam was tussen 1958 en het begin van de jaren zeventig.
Je kunt deel 5 downloaden via de pdf-link hiernaast. Voor vragen en suggesties kan je onder dit artikel reageren. Mijn antwoorden en reacties vind je dan spoedig erbij!
Groeten,
Gijs van Straalen