Dance & drums hybride van Hamertje Tik
Kraak & Smaak-drummer presenteert EP
Merknieuws 01-11-2014 15:11
Joris Feiertag (26) is drummer bij Kraak & Smaak, Hans Dulfer en Yori Swart. Drie jaar geleden studeerde hij af aan het Amsterdams conservatorium (popafdeling), waar hij les kreeg van onder anderen Oscar Kraal en Ruben van Roon. Sinds kort heeft hij zijn eigen project, Hamertje Tik, waarin hij live complete (elektronische) tracks produceert: beats, synths, zang, samples, maar ook een basisset akoestische drums. In zijn eentje dus. In dit exclusieve online interview vertelt Feiertag over zijn nieuwe kindje: ep "You & I" van Hamertje Tik.

door Bouke Bijlsma
(live-fotografie door Rob Sneltjes): 

 

In Feiertag’s  liveset-up staat een basic akoestische kit wel degelijk centraal. Als Hamertje Tik staat hij alleen op het podium met die drumkit en een scala aan elektronica.

Bekijk voor een impressie deze korte promotrailer voor Hamertje Tik (vanaf 0.38 minuten livefragmentje)

 

De liveset-up van Hamertje Tik

Ludwig Classic Maple drums
• Bassdrum: 22”x14” (‘laten inkorten door Custom Drums!’)
• Floor: 16”
• Snaredrum: meestal een vintage 14”x5” Ludwig Supraphonic uit ’64; soms een nieuwe 14”x6½” Supra

Istanbul bekkens (met endorsement) 
• 23” Matt Chamberlain signature ride
• 15” Traditional hihat boven en Cindy Blackman OM onder (‘geruild met Ruben van Roon, die heeft ze andersom, haha’)
• 19” Epoch crash of 20” Mel Lewis ride
• 18” Xist gatenbekken

Elektronica
‘Ik heb een deal met Roland, en gebruik de SPD-SX in combinatie met een BT-1 pad, dat ik zo hoog heb gezet dat ik er alleen staand bij kan. Daarnaast de kick- en de snaretriggers van Roland voor op de akoestische kit, en dáárnaast nog een KD-7 kickpedaal voor de losse kicksounds. Ik gebruik dus alle vier de triggerinputs! Lang leve de SPD-SX!
Dan heb ik op een keyboardstand een flightcase met daarin ingebouwd mijn Motu interface, MPK-25 midicontroller (met toetsen!) en een laptop met Ableton.’

 

 

 

Dat combineren van akoestische drums en e-drums met beats in een hybride set-up, hoe pas je dat muzikaal toe?

‘Ik gebruik bovenstaande spullen om de show constant boeiend te houden wat betreft live beats. Ik kijk altijd per nummer waar het live om vraagt en wat ik allemaal kan spelen met triggers of juist alleen op de SPD (zangsamples bijvoorbeeld).

‘Zo begin ik mijn set staand; ik trap met mijn rechtervoet op de KD-7 met de kicksound uit dat nummer, en de snare is staand op de BT-1! De laptop loopt gewoon mee, en daar heb ik de drums/beats uit gehaald. Na ongeveer anderhalve minuut, ga ik zitten en dan speel ik gewoon de hele groove akoestisch, maar dan met precies dezelfde sounds getriggerd onder de akoestische kick en snare. Zo heb je een mooie opbouw én blijf je bij de juiste sounds.

‘Ook speel ik weleens zangsamples of melodieën op de SPD pads zelf, maar dan het liefst alleen voor het intro of juist in de brug. Dus zo kijk ik per nummer per maat wat ik live ga doen, en dat haal ik dan uit de backingtrack!’

 

 

Kun je je voorstellen dat je deze set-up of een afgeleide daarvan ook gebruikt bij je vaste gigs, bijvoorbeeld bij Kraak & Smaak?

‘Bij Kraak & Smaak heb ik gelukkig geen laptop die ik bestuur (er loopt wel een backingtrack mee overigens). Maar hier speel ik ook bijna alles met de SPD, getriggerd… Het zijn veelal four on the floor dancegrooves; die moeten gewoon heel strak en duidelijk zijn. 

‘Waar ik inmiddels wel achter ben als ‘e-drummer’ is dat het écht puntig en strak moet. Anders is het zo snel rommelig. Het komt zo nauw. Als Hamertje Tik speel ik veel grooves op bijvoorbeeld 145bpm. Soort van halftime/dubbeltime feel met gesyncopeerde kicks en snelle hihats . Als je dan een fractie te laat bent én een langzame kicksample hebt bijvoorbeeld, is het gelijk een zootje... In de breakdowns zonder beats, ben ik bijvoorbeeld vrijer om bijvoorbeeld ergens een relaxte jazzride tussen te spelen.’ 

 

Hoe ben je aan deze aanpak gekomen?

‘Op het conservatorium van Amsterdam (Popdrums, afgestudeerd in mei 2011; red.) wist ik eigenlijk nog niet echt welke richting ik op wilde. Ik wilde gewoon heel goed worden, punt! Maar wist niet echt hoe en wat. Het feit dat ik heel veel elektronische muziek luisterde, noemde ik zelfs liever niet. Onzin natuurlijk, maar goed. In het derde jaar moest ik toch wat meer gaan kiezen, en toen hebben mentor Wiboud Burkens en drumleraar Ruben van Roon mij flink aan de tand gevoeld. De tracks die ik toen maakte, vonden ze tof. Zo is het idee eigenlijk ontstaan om mijn drums dus te combineren met produceren.

‘Mijn eerste gig was gelijk mijn eindexamen en gelijk mijn primeur met VJ VeeMee (Michelle van Mil; zij bedenkt de concepten voor de beelden op de achtergrond en de videoclips, et cetera. Natuurlijk geef ik wel altijd mijn mening, en leg ik uit wat ik zie bij een track!)’

 

Heb je er bij het maken van producer/dj/beatmaster-achtige tracks voordeel van dat je een drumachtergrond hebt?

‘Nou, het kan heel handig zijn om ‘even snel’ een loopje in te spelen. Shakertje, bekkentje, hihatpatroontje et cetera. En de ideeën voor een beat zitten er meestal al wel. Het scheelt ook in de groove met bijvoorbeeld de bassynth. Je weet wat je kickpatroon is, en kunt dat perfect op elkaar afstemmen. Maar om heel eerlijk te zijn, vind ik het juist heel leuk en interessant momenteel om mij nu juist op de (zang)melodieën, harmonie et cetera te richten! Ritmisch zit het meestal allemaal wel goed; maar juist daarom vind ik het ook weer lastig om het simpel te houden... Haha.’

 

Hier zie je nog een korte trailer van Hamertje Tik live @Amsterdam Dance Event afterparty in 2014 (in Sugar Factory)

 

Naast zijn vaste band Kraak & Smaak en zijn eigen project Hamertje Tik is Joris Feiertag bezig om een serie clinics op te zetten samen met zijn oud-leraar – ‘inmiddels vriend en collega’ – Ruben van Roon (o.a. Candy Dulfer). Hiermee wil hij zoals hij zegt: de combinatie van elektronica, beats en akoestische drums op de kaart zetten.

‘Ruben en ik willen hierbij allebei dicht bij onze sterke punten, ons eigen vakgebied blijven. Ik ga met mijn Hamertje Tik-set-up staan en ook echt vertellen over mijn tracks zelf; hoe ik het doe. Dat de aanschaf een mic, een interface en Ableton creatief en muzikaal heel veel kan opleveren. Ruben gaat het meer hebben over het strak meespelen met de groove binnen de timing en de sound van de track zelf. Met bijvoorbeeld een lage snaredrum bij dancegroove in plaats van een hoge funksnare. Dat soort dingen!'

 

Beluister hier de gehele ep You & I:

 

Kijk op de site van Hamertje Tik: https://www.hamertjetikmusic.com/