In Slagwerkkrant 139 vind je, naast alles wat je hier online vindt, een uitgebreid verslag van The Big Bang met veel foto’s. Hieronder een artikel over de optredens van de New Yorkse slagwerkgroep Hip Pickles. Onder de media-tab vind je het volledige interview met Chet Doboe.
‘In eerste instantie begon ik de groep om leerlingen die geen tijd hadden om in een drumcorps te spelen toch kennis te laten maken met rudimental drumming. Eind jaren tachtig schreef ik een aantal stukken voor mijn leerlingen waar we regelmatig mee optraden. Ons podium was de straat. ‘Busking noemen ze dat in de Verenigde Staten. Spelen voor geld op straat is de beste leerschool die er is. Alles wat je doet, moet zo spectaculair zijn dat de mensen blijven staan. Later kwamen daar de optredens tijdens drumcorpsshows en drumfestivals bij. Op een gegeven moment werd de groep te groot en besloot ik met een kleiner ensemble verder te gaan. Dat is eigenlijk het begin van de huidige samenstelling van de Hip Pickles.’
Voice
Wie de huidige show vergelijkt met die op de dvd van het Modern Drummer Festival 2003, zal tot de ontdekking komen dat in de huidige show veel minder corps style-elementen bevat. Doboe legt uit dat de echte marchingspecialisten de groep een aantal jaren geleden hebben verlaten.
‘Je kunt dan op dezelfde voet doorgaan, maar je kunt er ook voor kiezen je horizon te verbreden door een ander programma op te zetten, bijvoorbeeld met meer wereldpercussie. Hierdoor kun je artistiek groeien en tegelijkertijd een breder publiek bereiken. Je bent als slagwerkgroep toch constant op zoek naar je eigen ding, je eigen voice. Het heeft natuurlijk geen enkele zin om te komen met een nieuwe variant op Stomp of de Blue Man Group.’
Naast optredens op slagwerkfestivals verzorgen de Hip Pickles veel workshops op scholen. Tijdens deze workshops laten ze jongeren op een leuke, interactieve manier kennismaken met muziek. Desgevraagd wordt tijdens de show ook aandacht besteed aan maatschappelijke problemen zoals drugs, pesten en culturele verscheidenheid.
‘We doen dus een boel verschillende dingen, en dat vraagt om flexibiliteit en ook om een groot repertoire. Je moet immers voor elke situatie het juiste stuk paraat hebben. Als je al onze stukken achter elkaar plakt, heb je denk ik zo twee uur muziek!
Onze zoektocht naar een eigen voice voor de Hip Pickles is nooit voorbij. Het gaat erom dat je een mooi totaalconcept brengt van alle elementen van de show: geluid, trommels, zang, beweging, choreografie en dans. Maar uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het publiek. Als de mensen met een goed gevoel de zaal verlaten, is ons doel bereikt!’