Milford Graves

Rennaissance man achter de drums

Slagwerkkrant Plus 26-02-2007 09:22

In Slagwerkkrant 138, maart-april 2007, kun je het interview lezen met drumechtpaar Susie Ibarra en Roberto Rodriguez. Wie Susie Ibarra’s spel onder de loep neemt, komt onherroepelijk uit bij een van haar invloedrijkste leraren, de legendarische Milford Graves, bij wie ze twee jaar lang studeerde. Graves is een van de pioniers van het freejazzdrummen en zonder twijfel een uiterst boeiend en eigenzinnig mens.

John Zorn noemt hem ‘simpelweg een Twintigste Eeuwse sjamaan. In een land als Korea zou hij een nationale held zijn. Hier is hij gewoon een gekke kerel uit Queens.

Graves wordt in 1941 geboren in de wijk South Jamaica (deel van Queens), waar hij nog steeds woonachtig is. Niet alleen is hij een begaafd drummer, maar ook acupuncturist, kruidengenezer, expert op het gebied van Oosterse krijgskunsten, onderzoeker en professor aan het Bennington College in Vermont.
‘Ik hoorde het New York Art Quartet en werd geraakt door Graves’ spel’, vertelt Susie Ibarra. ‘Iets later hoorde ik Love Cry van Albert Ayler en natuurlijk Pieces Of Time, de beroemde slagwerkplaat die hij in 1983 opnam met Kenny Clarke, Andrew Cyrille en Famoudou Don Moye. Mind blowing! Daarna besloot ik hem op te zoeken voor lessen.’

Hartritmes
Graves was in zijn jeugd compleet geobsedeerd door Cubaanse muziek. Hij begon dan ook op conga’s en timbales. In zijn eerste eigen latinband zat ene Chick Corea, toen negentien jaar oud, achter de piano. Later ging Graves de latinritmes vertalen naar het drumstel en zo ontstond zijn benadering van onafhankelijkheid en polyritmiek. Ibarrra:

‘Daar hebben we veel aan gewerkt, maar ook aan toonvorming en demptechnieken. Eigenlijk allemaal heel specifieke, concrete dingen. Dat zou je niet zeggen als je naar zijn spel luistert, want dat is heel vrij en abstract.
De laatste jaren is Milford zeer intensief bezig met hartritmes. Hij onderzoekt ze en vertaalt ze naar zijn drums. Ook heeft hij er een boek over geschreven, dat waarschijnlijk dit jaar nog verschijnt. Nee, er is niemand zoals Milford.’

Wie een indruk wil krijgen van deze levende legende kan naar eerder genoemde platen luisteren of op zoek gaan naar zijn twee soloalbums op het Tzadik-label: Grand Unification en Stories. Een absolute must voor elke avontuurlijk ingestelde slagwerker.

zoeken
zoeken