Spelen met Mark de Jong - meer transcripties en extra's

Video's, transcripties en extra's bij de cursus in Slagwerkkrant 200

Slagwerkkrant Plus 15-06-2017 15:06

Veel exclusieve extra's bij Mark Eeftens' cursus "Spelen van Slagwerkkrant 200 (juli-augustus 2017). Deze aflevering gaat over de cd "Universal Resonance" van drummer Mark de Jong & Latineo. Mark Eeftens schreef speciaal en exclusief voor Slagwerkkrant Plus nog een extra transcriptie bij de track "Rollercoaster Ride". Mark de Jong zelf liet zich ook niet onbetuigd, en kwam spontaan met drumvideo's van alle genoteerde fragmenten. Daarnaast leverde hij nog een persoonlijk commentaar op de drumpartijen. Je vindt het allemaal hier op Slagwerkkrant Plus. Als je klikt op de pdf-icoontjes onder DOWNLOADS kun je het notenwerk bekijken en ook de recensie die Erk Willemsen schreef over "Universal Resonance" in SWK 195. Het gehele album kun je hieronder beluisteren via Spotify.

 

We gaan hier online nog even verder met de prachtige cd van Mark de Jong & Latineo. Het zou namelijk zonde zijn om geen aandacht te besteden aan het geniale nummer Rollercoaster Ride. De Jong haalt hier een paar buitengewoon fraaie ritmische fratsen uit, waarbij de luisteraar compleet op het verkeerde been wordt gezet.

Om te weten waarover we het hebben hier nu eerst een video (studio-opname) van Rollercoaster Ride (transcriptie is vanaf 4:45 minuten)

Klik op het pdf-icoontje onder Downloads, en bekijk de uitgebreide transcriptie

Om te snappen hoe het begint, starten we 8 maten vóór het ritmische mirakeltje. Ik heb in maat 1-4 een ritmische weergave van de baslijn genoteerd waarin maat 5-8 de sax nog bij komt. Dit is een stukje met sterke syncopische accenten waarin ook drums zitten, maar die heb ik pas genoteerd vanaf maat 8.

In maat 8 zit meteen een vette break die op de 2de zestiende van de eerste tel begint, en in triolen verder gaat. Deze doet denken aan een bekende break uit het nummer Spur Of The Moment van Dave Weckl. Aan het eind van maat 8 begint dan een verraderlijke pianovamp waarvan letterlijk álle noten voor de tel zitten. Als luisteraar zit je dan meteen al verkeerd. Mede door de lastige break in maat 8 lijkt het alsof de piano recht op de tel zit maar da’s dus niet het geval. In de platte noten vanaf maat 9 zie je de ritmische weergave van de pianovamp.

Aan het eind van maat 12 vallen de drums in met een songoritme met een bongobell-patroon erbovenop. Een songo is op zichzelf al tegendraads, maar omdat de songo op de tel zit en de pianovamp ervóór, lijkt het alsof de drums naast de tel zitten. Dat is dus niet het geval, de piano zit ervoor en de drums erop.

In maat 16 stapt De Jong er weer even uit en gaat de piano alleen door. Die rust is van korte duur, want in maat 18 komen de drums er weer in, maar nu óp het pianoloopje (en dus vóór de tel). Dit keer horen we een chacha op drums. Deze chacha zit dus compleet vóór de tel, maar omdat de piano er ook voor zit, lijkt het geheel nu juist erop te zitten.

In maat 21 is de chacha weer verdwenen, maar een maat later komt de songo er weer in, klinkend ernaast, maar in werkelijkheid juist op de tel.

Dit is ritmisch een behoorlijk geniale vondst met een heel sterk effect op de luisteraar. Mark de Jong geeft er hieronder zelf nog commentaar op:

Mark de Jong
'Het is inderdaad een tricky ritmische verschuiving. De uitdaging is om deze latin piano vamp (ook wel ‘tumbao’ genoemd) zowel op als na de tel te kunnen voelen. En dan leg ik de nadruk meteen op voelen, want wat er ritmisch exact gebeurt, is een heel gepuzzel! Uiteraard heeft iedereen de neiging om de vamp, zonder verdere context, als op de tel te voelen. Als ik het chacha-ritme speel, dan voel ik hem ook echt op de tel, ook al blijkt theoretisch uit de notatie dat alles na de tel zit. Voor de fanatiekelingen: wat er eigenlijk gebeurt, is dat ik een zestiende noot inslik! Oftewel: er ontstaat een 15/16 maat bij de overgang naar de chacha. En vervolgens, om van ‘op’ naar ‘na’ de tel te gaan, komt er een extra zestiende noot bij. Oftewel: een 17/16e maat.'

'Als je het zelf wilt gaan proberen, is het belangrijk om hier heel langzaam mee te beginnen. Niet te veel denken, maar het echt proberen te voelen. Probeer eerst de puls mee te tikken en om de 8 maten aan te passen: 8 maten vamp op de tel, 8 maten vamp na de tel.'

'Hieronder heb ik de audio van de piano-vamp (midi) bijgevoegd, zodat je daarmee kunt meespelen en oefenen.'

Rollercoaster Ride piano-vamp langzaam

Rollercoaster Ride piano-vamp snel

 

Video's bij Spelen met Mark de Jong (Slagwerkkrant 200)
Als extra service bij de cursus in Slagwerkkrant 200 leverde Mark de Jong bij alle genoteerde fragmenten in het blad nog een korte video met de desbetreffende drumpartij (steeds 1 langzame en 1 normale versie). Hieronder kun je ze bekijken:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Hieronder kun je het volledige album Universal Resonance van Latineo beluisteren via Spotify

Mark de Jong & Latineo

 

 

Bekijk de volledige cursus Spelen + transcripties in Slagwerkkrant 200 (juli-augustus 2017)

En check de site van Mark de Jong & Latineo

zoeken
zoeken