• SWK+
  • Nieuws
  • Tests
  • Events
  • Index
  • HOME
  • BESTEL
  • PLUS
  • NIEUWS
  • TESTS
  • VIDEOS
  • EVENTS
  • INDEX
  • GIVEAWAY
  • TOP 10
  • POLL 2025
foto's (3)
download (1)
Spelen met Michael Schack (swk174)

Spelen met Michael Schack

Meer transcripties bij de cursus in Slagwerkkrant 174

Slagwerkkrant Plus 22-02-2013 14:02

In zijn cursus 'Spelen' van Slagwerkkrant 174 (maart-april 2013) presenteerde Mark Eeftens een stel pittige powerbeats en fills van e-drummeester Michael Schack. Niet alles paste in het Magazine, dus hier op Slagwerkkrant Plus presenteren we nog een aantal mooie notenvoorbeelden. Klik op het pdf-icoontje onder Documenten om ze te bekijken. Verder vonden we Michael Schack zelf bereid om jullie voor de oefeningen uit de cursus tips te geven voor een lekkere instelling van je (elektronische) drumset.

 

Hoe Michael Schack de wereldpodia bestormt met dj-producer Netsky en zijn eigen SquarElectric-project, kun je uitgebreid lezen in het hoofdartikel in Slagwerkkrant 174 (maart-april 2013). In de cursus Spelen presenteerden we een stel lekkere transcripties van Schacks drumpartijen bij drie livenummers van Netsky’s Netsky 2 Deluxe en twee tracks van SquarElectric.

Je kunt al deze tracks vinden op de Spotify-playlist en Youtube-playlist die we voor Michael Schack maakten (zie hieronder of ga naar onze kanalen). Daarnaast kun je play-alongversies (zonder drums) vinden op deze speciale site van Michael Schack zelf.

Alle tracks van deze cursusaflevering zijn uitstekend te spelen op een akoestische set. Heb je echter een e-drumset, Bekijk dan hieronder de tips van Michael Schack voor een lekkere instelling van je set-up.

BELANGRIJK
Omdat ook bij het live spelen van hedendaagse elektronische muziek de KICK en de BAS elkaar perfect moeten aanvullen, steeds afgaande op de gehoorde bassound eerst de kickdrumsound afstellen.
Op die kicksound (en hoe hij voelt ‘in’ de muziek) kun je dan verder bouwen. Snare, claps, toms en cymbals mogen die kick niet in de weg zitten, maar moeten die kick dan verder ‘kleuren’. Zo kom je tot een muzikaal goed werkende, klinkende beatsoundset.

TIP 1
Bij drum ’n’ bass bijvoorbeeld gaat de subbas lager dan de kicksound. Vandaar dat je qua kicksound in het ultralaag best alles onder de 30/40HZ wegfiltert, om niet in de weg van de bassounds te zitten.
Omgekeerd is het voor techhouse: daar moet het resonant laag eerder van de kick komen, dus je stemt die dan best in de hoofdtoonhoogte van de song. Zo swing je jezelf ‘kickend’ door het nummer met maximale impact.

TIP 2
Bij hogere tempo’s, zoals bij drum ’n’ bass, is het niet de bedoeling dat het laag van de kick, het midden van de snare en het hoog van de cymbals alle andere muzikale informatie continu overstemmen of wegdrukken. Dus best de Release of Decay van de gebruikte sounds compact houden, zodat alles elkaar mooi afwisselt en ruimte laat voor vocals en solo’s. Te veel elkaar overstemmende wash en woosh haalt de kracht uit de beat.

TIP 3
Hihatsounds zijn minstens zo genregebonden als de kick. Voor een goeie ‘trap sound’ moet die erg compact en druk gespeeld worden, dus ook de sound zelf moet crispy en kort zijn. Ja, voor de akoestische drummers : denk gerust aan een 12”, of zelfs 10” diameter. Voor de e-drummers: verhoog de pitch van de HH sound en haal het laag eruit.

 TIP 4
In de e-drummodules van vandaag zitten dan wel goede klanken, maar de eigenlijke beatsounds die jullie op de radio horen zijn ook gekleurd door een hoop layers (bovenop elkaar liggende instrumenten) en specifieke eq- en compressorsettings. VERGELIJK jouw sound steeds met een track die een hedendaagse referentie is voor het genre. Makkelijk te vinden op bijvoorbeeld Youtube (ga af op het aantal views), BeatPort.com of nog beter, luister op iTunes naar de gratis downloadbare genre-podcasts. Enkel de jongste afleveringen tellen!

TIP 5
Er is geen excuus: de metronoom of de click is een MUST. Je moet tight spelen om een tighte sound neer te zetten.

TIP 6
Voor de e-drummers: maak nooit je klankenkeuze enkel via hoofdtelefoon. Neem je gekozen drumsetklank op in een midisequencer, en beluister het door echte speakers. Enkel dan – en dus niet terwijl je zelf speelt – hoor je het échte resultaat én merk je waar je nog moet bijsturen om het echt te laten knallen.

Edities bij dit artikel

Slagwerkkrant 174 maart-april 2013
zoeken
abonneer op onze nieuwsbrief
Subcribe

Slagwerkkrant Plus


Uniek interview met Alex Van Halen in Slagwerkkrant

De motor van Van Halen neemt afscheid
05-05-2025 09:18
Na de dood van zijn broer, gitaarlegende Eddie van Halen, bl.....meer »»

John Engels 90! De videoplaylist bij het interview in Slagwerkkrant

90e verjaardag viert hij in het Bimhuis zondag 11 mei 2025
25-04-2025 11:04
Op 13 mei wordt John Engels 90. Hij gaat dat vieren met een .....meer »»

Drumeo's Brandon Toews - de video's

Extra's bij het interview in Slagwerkkrant 247
24-04-2025 07:04
Sinds een paar jaar is hij steevast te zien in de video’s .....meer »»

Snarky Puppy-drummer Larnell Lewis doet een clinic op The Europe Drum Show zaterdag 29 maart 2025

Interview in Slagwerkkrant maart-april 2025
21-03-2025 07:55
Hij sprong voor het eerst in het oog met zijn geweldige perf.....meer »»

Dave Grohl en Smells Like Teen Spirit - het verhaal

Nirvana's doorbraakhit met de iconische drumpartij
25-02-2025 21:41
Nirvana's Smells Like Teen Spirit, met de iconische drumpart.....meer »»

Slagwerkkrant 247, mei-juni 2025

Abonnementen & Losse edities

  • Bestel ze op muziekmagazines.nl
  • Slagwerkkrant.nl digitaal lezen

Slagwerkkrant

  • Colofon, sales en administratie

Volg ons op

Copyright © 2025 Slagwerkkrant.nl

zoeken
  • Top 10
  • Giveaway
  • Video's
  • Bestel