Kritiek op reclame met dode muzikanten

Campagne van schoenenmerk leidt tot ontslag reclamebureau

Muzieknieuws 30-05-2007 17:24

De nieuwe reclamecampagne van het schoenenmerk Dr. Martens is bij een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten. In de betreffende advertenties zijn Joey Ramone (The Ramones), Joe Strummer (The Clash), Kurt Cobain (Nirvana) en Sid Vicious (Sex Pistols) afgebeeld als hemelse figuren die Dr. Martens-schoeisel dragen.

Het blijkt dat Saatchi & Saatchi, het door Dr. Martens ingehuurde reclamebureau, de afbeeldingen zonder toestemming heeft gebruikt.

David Suddens, directeur van Dr Martens' moederbedrijf Airwear ltd, heeft zich verontschuldigd namens het bedrijf:
"Dr Martens is very sorry for any offence that has been caused by the publication of images showing dead rock icons wearing Dr Martens boots. (...) As a consequence, Dr Martens has terminated its relationship with the responsible agency."

Onder meer Courtney Love en Mickey Leigh, broer van Joey Ramone, hadden hun ongenoegen kenbaar gemaakt.

In een reactie verklaarde Saatchi & Saatchi de advertenties "edgy but not offensive" te vinden.

zoeken
zoeken