Release van de week: Arjen Lucassen's Supersonic Revolution - Golden Age Of Music

Vandaag verschenen: 19 mei 2023

Muzieknieuws 18-05-2023 20:43

Voor zijn nieuwe project Supersonic Revolution zoekt Arjen Lucassen het voor de verandering niet in grootse, gelaagde arrangementen. ‘Golden Age Of Music’ is zijn eerbetoon – met een knipoog – aan de jaren zeventig met een sterrencast aan Nederlandse topmuzikanten, waaronder gitarist Timo Somers en drummer Koen Herfst.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Het begon allemaal met een tribute-cd van het Duitse muziektijdschrift Eclipsed. Lucassen werd benaderd om daarvoor een nummer op te nemen, wat uiteindelijk Heard It On The X van ZZ Top werd. Exact die opname is een van de bonustracks op ‘Golden Age Of Music’. Er was alleen een probleem: er was haast bij.

“Het moest binnen een week af zijn”, vertelt Lucassen ons in een binnenkort in Gitarist 387 (juli 2023) te verschijnen interview. “Maar ik wilde wel de beste muzikanten die ik kon vinden.” Dat werden uiteindelijk gitarist Timo Somers, drummer Koen Herfst, toetsenist Joost van den Broek en zanger John ‘JayCee’ Cuijpers. “Ze zeiden allemaal: eigenlijk hebben we geen tijd, maar voor jou doen we het en morgen heb je het binnen”, aldus Lucassen. “Ik ben een superperfectionist, dus ik dacht: dat gaat niet goedkomen. Maar ik kreeg het binnen en alles was perfect.”

Niet alleen Lucassen vond het geslaagd: iedereen vond het zonde om het bij die ene cover te laten. Dus kwamen er meer covers en uiteindelijk ook origineel materiaal. “Dit zijn muzikanten tegen wie ik opkijk”, legt Lucassen uit. “Ze zijn tien keer beter dan ik als muzikanten, dus ik wilde ze imponeren met nummers waarin ze alles konden laten zien wat ze kunnen. Deze nummers zijn echt op deze muzikanten geschreven.”

En hoe klinkt dat? Grotendeels als een moderne update van hardrock uit de jaren zeventig. De productie en Somers’ soms opvallend zware slaggitaar zorgen voor het eigentijdse randje, maar Van den Broeks Hammondorgel laat het geheel onmiskenbaar “seventies” klinken. De productie is in zekere zin atypisch voor Lucassen, want er is steeds maar één gitaar tegelijk te horen. Dat was wel spannend, benadrukt Lucassen: “Dat heb ik nog nooit gedaan. Dat was voor mij heel eng om te doen, want je wilt mensen imponeren met een gitaarmuur en die hadden we dit keer niet. Maar het grote voordeel daarvan is dat de Hammond alle ruimte heeft.”

Over Koen Herfst zegt Lucassen: “Koen heeft thuis een studio. En in eerste instantie dacht ik: dan kun je daar je demo’s opnemen. Maar hij stuurde dat eerste nummer naar me op, dat heb ik in mijn studio gemixt en dat klonk te gek. Dan hoeven we niet eens de studio in. Hij heeft echt alles thuis in zijn eigen studio gedaan, wat in principe een hokje is. Het klinkt gewoon goed. Het is denk ik de manier waarop hij slaat. Hij weet hoe een drumstel moet klinken, hoe hij zijn snare moet afstellen, en zijn kick enzo."

De zang van Cuijpers verdient een aparte vermelding. Zijn stem is van het slag krachtig clean, maar wel met een rauw randje waar Lucassen graag mee werkt en hij doet niets onder voor de grote internationale sterzangers op de Ayreon-albums. Hij weet de teksten, die soms op het randje van eerbetoon en parodie balanceren, met een bewonderenswaardige dosis overtuigingskracht te brengen en geeft de muziek een flinke dosis extra kracht. Ondanks zijn behoorlijke staat van dienst is hij waarschijnlijk de minst bekende naam op ‘Golden Age Of Music’ en hopelijk brengt dit album daar verandering in.

‘Golden Age Of Music’ verschijnt vandaag op cd, vinyl, als een gelimiteerd artbook en digitaal. Hieronder kun je meteen al aan je eerste luisterbeurt beginnen.

zoeken
zoeken