Bij gebrek aan tourmogelijkheden presenteerde Epica in juni een livestream waarbij kosten noch moeite gespaard werden. Het visueel aantrekkelijke, maar ook muzikaal indrukwekkende resultaat is vandaag op verschillende formaten uitgebracht, waardoor ook iedereen die de stream gemist heeft het zestal kan bewonderen. 'Omega Alive' is een les in hoe je een livestream visueel interessant maakt.
Hoofdfoto: Jonas Demeulemeester
Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.
In Slagwerkkrant 222 (maart-april 2021) beloofde Ariën van Weesenbeek het al: "Er zijn plannen voor een uitgebreide livestream. Hoe, wat en wanneer we ook weer gaan spelen; we gaan het precies zo uitwerken dat alles mooi kloppend op het podium staat." Op 12 juni was het dan ook zover. Onder de titel 'Omega Alive' presenteerde de Limburgse symfonische metalgigant hun nieuwste studioalbum 'Omega' met alle bombast en al het spektakel dat je op basis van hun "echte" concerten ook zou verwachten. Dus naast hun complexe, maar toch altijd toegankelijke muziek ook ruimte voor choreografie, pyrotechniek, een boeiend interieur en een lichtshow om u tegen te zeggen. Inmiddels is de volledige livestream ook verschenen op cd, dvd, Blu-ray, vinyl en de grote streamingplatforms, zodat iedereen die de aanvankelijke stream gemist heeft ook kan genieten van deze les in hoe je een optreden zonder publiek visueel interessant maakt.
Maar nog wel belangrijker dan het visuele deel van de stream is de muziek zelf en ook daarin stelt Epica op 'Omega Alive' niet teleur. Hoewel er door de vele meedraaiende koor- en orkestpartijen weinig ruimte voor spontaniteit lijkt te zijn in de muziek van Epica, klinkt de band live toch altijd net wat vetter. De gitaren van Mark Jansen en Isaac Delahaye hebben een net wat agressiever randje en Van Weesenbeek is een machine. Vooral hoe zijn bassdrums naadloos op de slaggitaar aansluiten is indrukwekkend en de terugkeer naar wat meer natuurlijke drumsounds zorgt ervoor dat zijn sound meer ademt dan op welke liverelease van Epica dan ook.
Ariën van Weesenbeek (foto: Tim Tronckoe)
Dit alles zorgt ervoor dat 'Omega Alive' de beste liveregistratie in het oeuvre van Epica is geworden. Het gemis van een publiek zal niet prettig geweest zijn voor de bandleden, maar het lijkt hun muzikale gedrevenheid niet in de weg te staan. Ook de zichtbare ervaring die de band met "op camera spelen" heeft verhoogt de entertainmentwaarde van het geheel. Niemand hoeft zangeres Simone Simons nog te leren hoe ze van het beeld spat en vooral toetsenist Coen Janssen maakt contact met de camera zoals hij op het podium met het publiek zou doen. Sinds het jubileumsconcert 'Retrospect' (2013) is Simons bovendien gegroeid als livezangeres.
De setlist op 'Omega Alive' is een goede dwarsdoorsnede van Epica's werk tot nu toe geworden. Natuurlijk is er veel ruimte in de set voor werk van het eerder dit jaar verschenen album 'Omega', waarbij de a capella-versie van de donkere ballade Rivers opvallend afwijkt van de albumversie. De grootste traktatie voor de meeste fans is dat er maar liefst twee delen van het over verschillende albums verspreide drieluik Kingdom Of Heaven op 'Omega Alive' staan, samen goed voor een speeltijd van maar liefst 27 minuten.
Epica is een band die niet aan half werk doet en 'Omega Alive' bevestigt die reputatie nog maar eens. Bovendien is het waanzinnig knap hoe het zestal hun sound ondanks alle elementen waar rekening mee gehouden moet worden overeind houdt.
Luister naar 'Omega Alive':