Agostinho Sequeira winnaar Tromp International Percussion Competition Eindhoven 2020

Finale met hologrammen van de slagwerkers

Muzieknieuws 22-11-2020 21:40

Agostinho Sequeira (hierboven in actie via hologram - foto door Claudia Hansen) is de winnaar van de Tromp International Percussion Competition 2020. Met een knappe exercitie hebben de organisatoren van het festival voor elkaar gekregen dat de Finale live met ensemble kon plaatsvinden, waarbij de finalisten vanuit elders in de wereld als hologram met het ensemble samenspeelden. Het was de apotheose van een volledige online editie van Tromp Percussion 2020. Zowel concours als festival konden streamend bekeken worden. Sommige onderdelen kun je blijvend terugkijken, andere onderdelen zullen wegens auteursrechten binnenkort offline gehaald worden. Kijk dus snel!


door Erk Willemsen

De Finale van de Tromp International Percussion Competition 2020 was een bijzondere gebeurtenis dit jaar. Ondergetekende zat namens Slagwerkkrant in de persjury en was met collega René van Peer en vakjury-voorzitter Arnold Marinissen de enige in de megagrote zaal van Muziekgebouw Eindhoven die het concert fysiek gade kon slaan. De rest van de wereld kon de Finale via een livestream volgen.  

De drie slagwerkers die vanuit de 27 deelnemende slagwerkers uit de hele wereld tot in de Finale waren geraakt, waren vanaf hun eigen locatie (Lyon, Stuttgart, Amsterdam) te zien via een hologram, waardoor ze op die manier deel waren van het concert als solist bij het live spelende Asko|Schönberg ensemble. Een wereldprimeur (als je de Elvis en Hazes hologram-concerten even niet meetelt). 
 
 
Finaliste Nozomi Hiwatashi (Japan-Stuttgart) als hologram bij Asko|Schönberg (foto Claudia Hansen)

Alle drie de slagwerkers in de Finale, Meng-Fu Hsieh uit Taiwan, Nozomi Hiwatashi uit Japan en Agostinho Sequeira uit Portugal, speelden het door Judd Greenstein speciaal voor Tromp Percussion gecomponeerde Move Like This samen met Asko|Schönberg.

Daarnaast was de opdracht een zelf gekozen compositie uit te voeren. Meng-Fu Hsieh koos voor een voor marimba bewerkte versie van Bach's Toccata in e, Nozomi Hiwatashi gebruikte een gitaar als percussieinstrument in Giancinto Scelsi's Koh-Tha.  
 
Meng-Fu Hsieh (Taiwan-Lyon) als hologram tijdens zijn performance met Asko|Schönberg (foto Claudia Hansen)
 
De 22-jarige Agostinho Sequeira (Portugal-Amsterdam) koos als solostuk Your Trash! van Igor C. Silva, voor drumset, elektronica en video. Hij wist humor te verenigen met virtuositeit en een aanstekelijke groove.

Hij vertolkte Move Like This van Judd Greenstein magistraal. Ondanks de aparte hologram-situatie leek hij het orkest te leiden, wist met de door hem gekozen klankkleuren van begin tot eind te boeien en zat volledig 'in de groove', muzikaal tot op het bot. Componist Greenstein had het aan de finalisten overgelaten welke set-up ze zouden samenstellen om het stuk ten gehore te brengen. De woodblocks, gongen, toms, en vibrafoon van Sequiera brachten helderheid in het stuk, en de frasen met glockenspiel gaven de de uitvoering van Asko|Schönberg compositie lichtheid mee.  
 
Deze overtuigende performances leverden Agostinho Sequeira zowel de Eerste Prijs op, als de Jan Pustjens Persprijs én de Publieksprijs.  
 

Bekendmaking van de winnaar - foto Claudia Hansen
 
Dit zijn de deze week uitgereikte prijzen:   
• First Prize, € 15,000: Agostinho Sequeira (Portugal)
• Second Prize, € 10,000: Nozomi Hiwatashi (Japan)
• Third Prize, € 7,000: Meng-Fu Hsieh (Taiwan)
• Press Prize, € 2,000: Agostinho Sequeira
• Friends of TROMP audience award, € 3,000: Agostinho Sequeira

De internationale vakjury bestond uit de volgende leden: Arnold Marinissen (voorzitter), Alexandre Esperet, Yi-Ping Yang, Michael Burritt, Momoko Kamiya, Mark Pekarsky, Ruwen Yang. 
De persjury werd gevormd door René van Peer en Erk Willemsen. 
 
Bekijk de gehele finale hier op de site van Tromp Percussion of hier: https://fb.watch/1Wwbys_das/ 
 
Playground - foto Claudia Hansen

Playground
Dominique Vleeshouwers had ernaar uitgezien zijn Playground project, zoals hij dat beschreef in de nov-dec editie van Slagwerkkrant, uit te voeren voor een publiek van honderd m/v, maar de regering verbood concerten voor twee weken, net in de periode dat dit concert zou plaatsvinden. De muzikanten uit Berlijn die zouden meedoen aan het concert waren al in Nederland, dus toen besloten ze een video op te nemen in de studio, die 14 november als livestream werd uitgezonden. Je kunt de livestream nog tot 28 november bekijken. 

De muzikanten rondom Dominique Vleeshouwers, DJ Albert van Abbe, Davis West, Benjamin Geyer en Arend Bruijn speelden een veertig minuten durend concert onder de titel Last Night A DJ Saved My Life, waarin intrigerende soundscapes werden verbonden met melodieuze passages en vindingrijke harmonische wendingen. Een bijzondere compositie, die ik graag een keer écht live zou willen ondergaan!   
 
 
Canto Ostinat
Hypnotiserend. Een cliché, maar waar. Mallet Collective voerde de veelgespeelde compositie Canto Ostinato van Simeon ten Holt uit op drie marimba's en twee vibrafoons, een uitstekende bezetting voor dit minimal music stuk. Luister hier het concert terug en laat je meevoeren! 
 
 
 
 
 
TROMP Percussion Eindhoven: A march to victory
Door alle concours- en festivalstreams heen zou je bijna vergeten dat het ook nog een jubileumjaar was. Tromp bestaat 50 jaar. In 1970 was het Phillips-topman Theo Tromp die een fonds stichtte om jonge musici kansen te geven. Het werd een biënnale met afwisselend strijkers en slagwerkers. Viloiste Emmy Verhey was de allereerste winnares. Vanaf 2010 schakelde Stichting Tromp naar louter slagwerksolisten, en kunnen we inmiddels zes winnaars noteren: Alexej Gerassimez, Alexandre Esperet, Dominique Vleeshouwers, Emil Kuyumcuyan, Kai Strobel en nu dus ook Agostinho Sequeira.
 
 
Interview met de directie van Tromp Percussion door Ab Nieuwdorp, presntator van het festival, met links Arthur van der Drift (manager TROMP Percussion Eindhoven) en midden Frank Veenstra (artistiek manager Muziekgebouw Eindhoven/TROMP Percussion).  
 
In een uitgebreide videodocumentaire worden alle ontwikkelingen door de jaren heen behandeld, onder meer met een interview met Frank Veenstra (artistiek manager Muziekgebouw Eindhoven/TROMP Percussion) en Arthur van der Drift (manager TROMP Percussion Eindhoven). Daarnaast zijn er interviews met de winnaars vanaf 2010, sinds TROMP zich volledig toegelegde op solo slagwerk. Zo vertellen zij wat het winnen van een internationaal slagwerkconcours hen heeft gebracht en zien we deze, inmiddels internationaal bekende, slagwerkers in actie tijdens spectaculaire optredens.
Alexej Gerassimez - winner TROMP 2010
Alexandre Esperet - winner TROMP 2012
Dominique Vleeshouwers - winner TROMP 2014
Emil Kuyumcuyan - winner TROMP 2016
Kai Strobel - winner TROMP 2018
Bekijk de documentaire hier
 
Jubileumboek
In het uitgebreide jubileumboek lees je alles over de historie; downloadable als pdf. Klik hier
 
Slagwerkkrant is partner van Tromp Percussion.  
 
 
 
zoeken
zoeken