Musikmesse nieuwe stijl

Pleidooi Adams-directeur Frans Swinkels

Muzieknieuws 15-03-2016 14:54

De stevige groei van de licht- en geluidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat de Musikmesse, vele jaren ’s werelds grootste muziekbeurs, zal moeten inschikken. De beurs zal dit jaar van hallen wisselen met Prolight+Sound, de grootste internationale beurs op het gebied van communicatietechniek, audiovisualiteit en entertainment. Hajo Krijger beschrijft wat dit tot gevolg heeft en hoe Messe Frankfurt en een van de standhouders, Adams uit Ittervoort, daartegenaan kijken.

De Musikmesse zal 11.600+ m2* minder tot haar beschikking hebben, wat ook negatieve gevolgen heeft voor de interesse van grote merknamen als Meinl (met Tama en Ibanez in haar kielzog), Sonor en Pearl. Deze partijen zullen door de omslag niet en plein public op de beurs te vinden zijn. In de business-to-businesshal zullen deze merken wél vertegenwoordigd worden. Maar de gewone consument, waar volgens MI-Pro een gedeelte van de focus naartoe geschoven is, zal hier geen baat bij hebben.

 

In het bovenstaande artikel stelt Stephan Kurzowski, senior vice-president van de Messe Frankfurt, dat met deze focus het 'actief muziekmaken' wordt gepromoot evenals het boosten van contactmogelijkheden in de muziekindustrie. Dit laatste zal al met al waarschijnlijk niet opgaan voor de partijen die zich teruggetrokken hebben uit te stands: de contactmogelijkheden blijven hier voor de consument beperkt.


De zorgen die dit opriep zijn later wel in de kiem gesmoord. “De Musikmesse zal een B2B-event blijven.” verklaarde Kai Hattendorf in de tijd dat hij vice-president van de beurs was. Volgens hem zal de nieuwe verwevenheid tussen bedrijf en consument goed uitpakken; in geen enkele andere sector staan de producent en de gebruikers van het product zo dicht bij elkaar. Het concept zou de communicatie tussen deze groepen alsmede de kwaliteit van het zakendoen verbeteren.


Adams
Waar Meinl zich terugtrekt zien anderen wel meerwaarde in het nieuwe concept, waaronder Adams, een instrumentenbouwer uit Ittervoort. “Wij staan uiteindelijk voor de muzikant. Dat zijn de mensen waar wij onze instrumenten voor bouwen en dat zijn ook de mensen die de handel in leven houden” verklaart Frans Swinkels, directeur van Adams. Volgens hem wordt de beursvloer geen verboden terrein voor distributeurs en handelaren met de openstelling voor publiek. “Bij ons is iedereen welkom en we hebben net als andere jaren kantoorruimtes op onze stand om zakenrelaties te ontvangen. De agenda stroomt ook al lekker vol.”

 

Voor de merken die zich terugtrekken uit het publieke oog heeft Swinkels weinig begrip. “Een slechte tendens,” meent hij, “een groot deel van de industrie zet op deze manier de eindklant buitenspel. Ik zou liever zien dat we er met z’n allen de schouders onder zetten. Afhaken is kiezen voor de makkelijkste weg”.


 


Bekijk hier alle informatie over de Musikmesse.


*(109.400 m2 ten opzichte van 120.000m2 + congrescentrum en een onoverdekte exhibitieruimte)

zoeken
zoeken