MySpace opent online muziekwinkel

MySpace Music start zonder independent labels

Muzieknieuws 29-09-2008 12:10

Netwerksite MySpace heeft een online muziekwinkel geopend, vergelijkbaar met Apple's iTunes Music Store.

Het nieuwe verkoopkanaal heeft de naam MySpace Music gekregen. De ruim 120 miljoen leden van MySpace kunnen een deel van de liedjes en video’s gratis downloaden, al moet voor het grootste deel van alle aangeboden muziek betaald worden.

Wanneer je niet voor de muziek hoeft te betalen, krijg je wel advertenties voorgeschoteld. In welke mate is nog niet duidelijk, maar de kans is groot dat MySpace hierin de uiterste grenzen zal opzoeken.

Muziek van de vier grote platenlabels, Sony BMG, EMI, Universal Music Group en Warner Music Group, plus de plaatjes van ongeveer vijf miljoen artiesten met een MySpace-profiel zullen het assortiment gaan vormen. Zij krijgen een deel van de winst.

Een ander opvallend onderdeel aan MySpace Music is dat een deal met Merlin op het laatst moment niet is doorgegaan. Merlin vertegenwoordigt meer dan 12.000 independent labels, waaronder Epitaph, Koch Records en Tommy Boy, met artiesten als Bad Religion, Rancid, Hatebreed, Sinead O'Connor, RZA, Ringo Starr, Afrika Bambaataa, INXS, en Ladysmith Black Mambazo.

Merlin's gezamenlijk martkaandeel dat die van EMI overstijgt. Charles Caldas, baas van Merlin, verklaart dat MySpace lijkt te zijn vergeten dat het juist dankzij de vele uitstekende, maar onbekende acts een populair netwerk is geworden:
"We're extremely disappointed that they seem to misread their constituents so badly that they've ignored what we think is their core, their sweet spot, when they launched. MySpace is a brand that's built its strength and built its power on the strength and diversity of the music it represents."

zoeken
zoeken