Vorige week, zaterdag 14 oktober, vond in het Amsterdamse Concertgebouw de Nederlandse première plaats van Vibra-Elufa, het eerste stuk dat componist Karlheinz Stockhausen schreef voor vibrafoon. Klassiek geschoold slagwerker Peter Prommel (47) moest een jaar lang studeren om de compositie goed onder de knie te krijgen.
"Het instuderen kost enorm veel moeite, omdat je tegen je muzikale natuur inmoet. Je moet je aan zijn structuur houden, waardoor het voelt alsof je een beetje dirigent bent van te eigen tempo; je bent jezelf constant aan het corrigeren."
Prommel zocht de componist zelfs tweemaal thuis op, om tijdens het voorspelen commentaar te krijgen van Stockhausen zelf. Het oefenen op dit moeilijke muziekstuk de vibrafonist op een hoger niveau gebracht als musicus. In het kleurrijke stuk wisselt Stockhausen voortdurend van snelheid, maatsoort en dynamiek. Ondanks zijn twintig jaar aan ervaring moest Prommel zijn pedaaltechniek aanpassen:
"Stockhausen bleef de hele middag volhouden dat het pedaalgebruik korter moest, hij gaf niet op. Je doet zo toch nieuwe ontdekkingen in je eigen instrument."