Billy Cobham interview door Simon Phillips - Ter gelegenheid van concert in Q-Factory komende dinsdag 15 april

Met voorprogramma Marlon Pichel - lees ook het interview met hem uit Slagwerkkrant

Muzieknieuws 11-04-2025 07:43

Komende dinsdag 15 april 2025 speelt de band van Billy Cobham - met Gary Husband op toetsen! - in Q-Factory Amsterdam. Ter gelegenheid van dat exclusieve concert hierbij het interview dat Simon Phillips met hem deed vanwege het 40-jarig jubileum van Slagwerkkrant. In het voorprogramma speelt de band van drummer-zanger Marlon Pichel. Ook hierbij het interview dat we eerder met hem deden.

dinsdag 15 april, 20.00u (19.00 zaal open) - Q-Factory Amsterdam
Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster.  

Voor ons jubileumnummer vroegen we Simon Phillips of hij onze gasthoofdredacteur wilde zijn. Dat wilde hij! Simon interviewde zelf drie van zijn drumhelden uit de 70's: Harvey Mason, Billy Cobham en Lenny White. En hij wees drie 'new generation-drummers' aan die wij voor hem gingen interviewen: Mark Guiliana, Gergo Borlai en JD Beck. Je leest het allemaal in de jubileumeditie (Slagwerkkrant 232, nov-dec 2022). 

Ter gelegenheid van het concert van de inmiddels 80-jarige Billy Cobham in Q-Factory, kun je hier het artikel downloaden.



Een fragment uit het interview over zijn legendarische Spectrum-album:

Simon: Meteen na Mahavishnu Orchestra heb je Spectrum opgenomen toch?
Billy: ‘Ja, dat kwam eigenlijk doordat het eerste Mahavishnu-project uit elkaar viel en ik toch bezig wilde blijven, andere dingen wilde doen. Ik dacht dat het best interessant kon zijn om een eigen plaat te maken. Nu had ik geen groot budget, maar ik dacht dat ik met 30.000 dollar een heel eind zou moeten komen. Wanneer ik een band met serieuze muzikanten bij elkaar kon krijgen en die met een paar repetities de nummers kon laten leren, dan zou het opnemen relatief vlot moeten kunnen. Het zou niet perfect worden, maar in ieder geval iets waar ik trots op kon zijn. Uiteindelijk had ik drie dagen voor opnamen, een dag voor de ruwe mixen en twee dagen voor de eindmixen. Dat deed ik samen met Ken Scott in Londen. Uiteindelijk was ik 22.000 dollar armer, en daar was ik heel blij mee. Bijna 10.000 dollar winst!



‘Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik het eindresultaat zou kunnen verspreiden onder mijn directe omgeving en daarnaast misschien zou kunnen gebruiken als promotie voor toekomstige projecten; dat was het wel. Het album kwam uit bij Atlantic Records en ik dacht er verder niet zo veel meer over na, totdat er zes maanden later iemand van de platenmaatschappij aan de telefoon hing. Ze probeerden me al zes maanden te pakken te krijgen. Ik vraag dus heel onschuldig; hoezo? Ik ben gewoon een beetje in de studio bezig, niet veel bijzonders. “Je album staat op 32 in de Billboard-lijst en krijgt overal fantastische recensies”, was het antwoord. Dat was helemaal langs me heen gegaan, want ik volgde dat soort dingen toen helemaal niet. Maar ik moest dus snel een band bij elkaar zoeken en Spectrum live gaan brengen. Dus ik verzamel een band en we repeteren. We zouden twee shows van 90 minuten doen in een club in Long Island. Ik was zo over mijn toeren; de eerste show begint om half acht, ik tik af en om acht uur zijn we klaar… De tweede set was al aanmerkelijk langer.’

Lees hier het hele interview

De bezetting van de Billy Cobham Band in Q-Factory
Billy Cobham - drums
Rocco Zifarelli - guitar
Victor Cisternas - bass
Gary Husband - keyboards
Bjorn Arko - saxophone

dinsdag 15 april, Q-Factory Amsterdam
Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster.  

Marlon Pichel in voorprogramma
Als zingende drummer met een vurige passie voor southern soul laat Marlon Pichel zich op het podium kennen als een kracht om rekening mee te houden. De combinatie van ritmische virtuositeit en een rauwe, soulvolle stem heeft hem in korte tijd een prominente plek in de Nederlandse muziekscene opgeleverd. Samen met zijn zevenkoppige band, versterkt door een krachtige blazerssectie en een stevig ritmisch fundament, voert Marlon zijn luisteraars mee naar de gloriedagen van soul en rock-'n-roll. Hij creëert een verfrissende maar tijdloze ervaring, waarin de nostalgische klanken van het diepe zuiden naadloos samenkomen met het heden. Met zijn onmiskenbare charisma en diepe liefde voor soul dompelt hij zijn publiek onder in een muzikale extase die nog lang na de laatste noot blijft nazinderen. 

In Slagwerkkrant 229, mei-juni 2022 spraken we Marlon Pichel over zijn drummen bij King Of The World, en het album Good Ol'Loving met zijn eigen band. Lees dat interview hier. 

Een fragment uit dat interview: 

Marlon Pichel is naast het drummen in King Of The World vooral druk met zijn eigen album en band, die simpelweg zijn naam draagt. In het soloproject draait het om soul. Oude soul, uit de tijd van Stax Records in de jaren zestig. Pichel is daarin drummer, leadzanger en songwriter. ‘Als zanger ben ik erg beïnvloed door Otis Redding en Wilson Pickett. De liedjes die ik voor mijn soloplaat heb geschreven zijn gebaseerd op de sound en songs uit hun tijd.’

Al Jackson’s sound
Sterker nog, om de juiste Stax-feel aan zijn plaat mee te geven, kwam Pichel in contact met producer-engineer Terry Manning, die zijn carrière ooit begon bij Stax Records en werkte met onder meer Otis Redding en de befaamde Stax-sessiedrummer Al Jackson jr. ‘Ik heb Terry via internet opgespoord en van mijn plannen verteld. Dat vond hij zo te gek dat we lange zoom-gesprekken hebben gevoerd. Hij heeft van alles verteld over het opnameproces in die tijd, en dan vooral ook over hoe ze de drums opnamen.’

Dat leverde verrassend interessante info, met name over de feitelijk zeer eenvoudige manier waarop dat gebeurde. Eén microfoon tussen snare en hihat. De rest van de kit werd deels ook opgepikt door die ene mic, maar ook door de overspraak van de andere microfoons in de opnameruimte.
‘Wij doen nu best gewichtig over hoe er toen werd opgenomen, maar voor hen was het destijds ook vaak simpelweg roeien met de riemen die ze hadden. Er was geen budget voor meer of betere spullen, dus deden ze het zo. Op die manier ontstond die fijne, pure drumsound. Ik heb het op mijn album ook zo gedaan. Een ribbonmicrofoon tussen snare en hihat en dan ook nog een AKG in de kick, voor de booster. Maar eigenlijk hebben we die nauwelijks gebruikt. We hebben tien nummers live opgenomen, met hele band en blazers. Een hele fijne live feel, echt soul. En een te gekke drumsound. Alleen de zang heb ik achteraf opgenomen.’

Lees hier het hele interview.  

 
dinsdag 15 april, Q-Factory Amsterdam
Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster.  

  

zoeken
zoeken