Release van de week: Nate Smith - Pocket Change 2 Mad Currency

Gisteren verschenen: 14 december 2023

Muzieknieuws 15-12-2023 16:41

Onze Releases van de Week zijn natuurlijk altijd albums met mooi of opvallend drumwerk, maar albums met louter drumgrooves zijn toch wel een zeldzaamheid. Zeker als op zo’n album daadwerkelijk alleen gedrumd wordt en dan nog groovenderwijs met bijna alleen maar bass, snare, hihat. Groovegrootheid en pocketmaster Nate Smith is iemand die zoiets uit durft te brengen, en niet een keer maar… "Pocket Change" deel 2, in een waanzinnige munteenheid: "Mad Currency".

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

door Bouke Bijlsma

Nate Smith is een van dé drummers van dit moment. Wij spraken hem vorig jaar (SWK 230, jul-aug 2022) bij een optreden van zijn eigen band Kinfolk waar: ‘…een volle zaal met hiphop- en jazzliefhebbers elke wending in de groove begroette met herkenning en bijval.’ Opvallend bij Kinfolk is de schijnbaar volkomen vanzelfsprekende vermening van die twee stijlen. Smith zei hierover destijds:
‘Ik ontdekte de combinatie hiphop-jazz al heel jong door te luisteren naar acts als Guru’s Jazzmatazz, Gang Starr met DJ Premier, en vooral A Tribe Called Quest. Zij brachten voor mij de ultieme mix van jazz en hiphopbeats in precies de perfecte balans. Ze gebruikten heel obscure seventies-samples en plaatsten die in een ongelooflijk moderne context. Het was zulke innovatieve muziek; ik was erdoor gegrepen en luisterde er nonstop naar.’

foto Fred van Diem

En pratend over de invloed van iemand als Branford Marsalis met Buckshot LeFonque:
‘Ik denk dat Branford zijn tijd vooruit was. Hij was zeker niet de eerste jazzmuzikant die jazz vermengde met hiphop, maar het was wel een andere tijd. Als je kijkt naar de late jaren 90 en vroege 00’s, met de opkomst van J Dilla. Wat hij deed, heeft een heleboel jazzmuzikanten richting hiphop getrokken, en hiphopfans naar jazz laten luisteren. Hij was een kernfiguur in die ontwikkeling. Roy Hargrove en Branford hadden al wel jazz-met-hiphopplaten gemaakt, maar na Dilla was er ruimte voor figuren als Robert Glasper om de cross-over hip en echt populair te maken.’

Pocket Change 2 Mad Currency is het vervolg op Pocket Change uit 2018, en opnieuw een verzameling drumgrooves die gemaakt lijkt voor producers en dj’s om er hun hippe ding mee te doen, maar eigenlijk voor iedere muzikant nuttig en bruikbaar, en voor ons drummers gewoon ontiegelijk lekker om naar te luisteren, en leerzaam... Tien tracks van zo 1:31 tot 3:12 minuten (bij elkaar nog geen halfuur). Een heerlijk open sound op een kleine kit. Mooi is openingstrack Processional (for Aaron), uiteraard voor onlangs overleden gospeldrummer Aaron Spears, en aan het eind is er ook nog een ode aan Steve Jordan, Wait For It, met een toepasselijk kranige groove en op alle kwarten iets dat het midden houdt tussen een bekkenstack en een hijgende hond… Ook lekker is de uitdagend getimede shufflevariatie van Winky Dinky Dog, en lekker uit de toon valt Slithery met plotsklaps een geprogrammeerde beat waarover het lekker improviseren is.

Luister hier naar Pocket Change 2 Mad Currency via Spotify

zoeken
zoeken