Twintig jaar na het debuutalbum Phon is daar Children of Metropolis, een waanzinnige verzameling percussietracks van de Canadese formatie Scrap Arts Music, gespeeld op exclusief van schroot gemaakte instrumenten.
Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.
Scrap Arts Music heeft diverse theatertours in de Benelux gedaan en was een van de absolute hoogtepunten van slagwerkfestival The Big Bang, editie 2005.
Het artistiek leidersduo Gregory Kozak en Justine Murdy hebben al die jaren doorgewerkt aan het perfectioneren van hun concept. Kozak blaast leven in afgedankte en gerecyclede materialen, hij maakt van metaalschroot hoofddeksels die klinken als een kalimba en gebruikt verrassende geluiden van de onderdelen van een oude gedemonteerde ijsmachine. Murdy is verantwoordelijk voor de altijd inventieve visuele presentatie.
Bekijk de uitgebreide teaser van de documentaire die binnenkort uitkomt over de 'making of ' Children of Metropolis.
De liveshows van Scrap Arts Music worden gespeeld door vijf slagwerkers en zijn een geweldige uitbarsting van energie, het album is logischerwijs meer contemplatief, met veel doorklinkende metaalklanken, gestreken of geslagen. Minimal music is het niet, maar veel tracks geven wel die associatie. Is de formatie live een totaalervaring van kracht, souplesse en prachtige beelden door de instrumenten die gebruikt worden en de aantrekkingskracht van vijf slagwerkers die er helemaal voor gaan, inclusief lekker veel humor, op het album is het puur een audio-ervaring, die je het beste kan ervaren op heel goede speakers op goed volume of wegdromend met een hoofdtelefoon op. De variatie binnen de zestien tracks is enorm. Never a dull moment!
Neem het repetitieve Five Numbers, met voornamelijk trommelklanken.
Of de belgeluiden van Procession.
Het bijna elektronisch klinkende, maar puur akoestische Bughouse.
Het gamelan-achtige Snow.
En dan weer dat overweldigende Conundrum.
De wervelende compositie The Last Word.
De composities vormen ook soundtrack voor een film, bedacht door Kozak en Murdy en geregisseerd door filmmaker Andrew Struthers en liveshows zullen begeleiden, geïnspireerd op de iconische sciencefictionfilm Metropolis van Fritz Lang uit 1927.
Luister hier naar het volledige album.