Na twee uur Simon Phillips clinic weten we weer wat ons te doen staat

Tama Clinic Tour Simon Phillips bij Matty’s Drums Only en Rotterdam Drum Department

Muzieknieuws 04-11-2022 19:14

Een clinic van Simon Phillips is natuurlijk altijd bijzonder, maar de twee clinics in De Klavers, Belsele/Sint Niklaas (31-10) en Grounds, Rotterdam (1-11) stonden voor de Slagwerkkrant-redactie natuurlijk ook in het teken van onze samenwerking met Simon als gasthoofdredacteur van onze jubileum-editie. Zo gedegen als Simon als gasthoofdredacteur, zo minitieus precies was hij ook weer in zijn clinics, die we allebei zagen.

door Bouke Bijlsma - foto's Dennis Boxem

Na veel zoom-, mail- en telefoonverkeer konden we de meesterdrummer en onze leidsman voor één uitgave eindelijk in de ogen kijken en vooral ook de vrucht van onze samenwerking tonen: Slagwerkkrant 232 (nov-dec 2022). Heel mooi om te zien hoe Simon heel minutieus en duidelijk verguld met het resultaat pagina voor pagina door het blad bladerde. Zowel voor hem als voor ons een kroon op het werk.

Rudimentsprogramma
En “minutieus” bleek ook het motto van de gehele clinic die volgde, want als er iets opvalt aan Simon’s aanpak bij zo’n beetje alles wat hij doet, is het zijn precisie en aandacht voor detail. Zelfs als hij bij zijn inleidende praatje omschrijft hoe hij elke ochtend opstaat en de koffiemachine aanzet om een vroege cappuccino te maken, voel je dat ook daarbij elke stap doordacht is. Sowieso ook bijzonder om te horen hoe een topdrummer als Simon Phillips elke ochtend heel contentieus een vast rudimentsprogramma afdraait op een vast (oplopend) tempo, daarbij scherp lettend op precieze timing, gelijke klank van rechts en links en zelfs een bepaalde “swing”. Eerst op een onwillig ‘masochistische’ gelpad, waarop je echt moet werken, en dan een normale pad waarop je een normale rebound hebt en vleugels krijgt – door Simon spottend “egopad” genaamd.



Cojones
Dat vleugels krijgen klopt wel, want het noodtempo waarmee hij op de click met één hand acht slagen achter elkaar speelt’, grenst aan het onvoorstelbare. De aanwezige drummers smullen ervan, applaudisseren en nemen de mededeling dat dit “basic stuff” is met een flinke korrel zout. Een mens moet wel realistisch blijven. Maar als er één les is die iedereen mee naar huis neemt, is het wel deze: om een topdrummer te zijn op dit niveau moet je behalve muzikaal, spontaan en creatief ook heel precies zijn met je time en sound. O ja, en je moet “cojones” hebben, want zowel live als in de studio moet je dingen uitproberen en niet bang zijn om de mist in te gaan. 



Klank neerzetten

Precies dat laatste is wordt ook duidelijk op de momenten dat Phillips achter zijn Tama Star kit kruipt en meespeelt met tracks van eigen band Protocol. De muziek is vaak ritmisch complex en de partijen zijn technisch veeleisend, maar op het moment dat hij speelt, draait het om muziek maken, een klank neerzetten en op zoek gaan naar het lekkere gevoel. De precisie en strakheid is nagenoeg vanzelfsprekend geworden door de minutieuze voorbereiding.

Clave in 19/8
Mooi is Simon’s uitleg over het ontstaan van de track Undeviginti van Protocol 5. ‘Ik had een melodie in mijn hoofd waarvan je niet zo 123 kon vaststellen wat nou eigenlijk het metrum was. Ik nam het op, zingend en met een keyboard, en kwam erachter dat het 19/8 was. Bijzonder en inspirerend. Ik kwam al gauw met allemaal andere ideeën voor die track en maakte een demo voor de andere bandleden. Op een gegeven moment belde toetsenist Otmaro Ruiz me en vroeg: “He Simon, dat nummer in 19/8, wat is daarbij eigenlijk de clave?” Ik had werkelijk geen idee; zo had ik het nog niet bekeken. Maar ik ging ervoor zitten en kwam uiteindelijk met een clave in 19/8 [klapt voor en laat het publiek meeklappen]. Daarmee viel alles op z’n plek en kreeg het nummer z’n feel.’

Vertaald naar een groove
Als Simon vervolgens achter zijn kit gaat zitten, hoor je gewoon gebeuren hoe een bijna rekenkundig en complex idee wordt vertaald naar een groove en naar spontaan muziek maken. Het is musiceren op bijna onbereikbaar hoog niveau, maar toch zal bijna iedere drummer in de zaal begrijpen hoe je met deze minutieuze aanpak en aandacht alles wat je speelt beter kunt laten klinken; of het nou vette fusion of 50’s rock & roll is.

Bedankt Simon!
Mooi is ook de nazit van de clinic, waarbij Simon iedereen kort maar met alle aandacht te woord staat en z’n handtekening zet op meegebrachte albums, posters, cd’s en vooral exemplaren van onze laatste editie: Slagwerkkrant 232, het laatste nummer van het jaar waarin we ons 40-jarig bestaan vierden, met een heel bijzondere gasthoofdredacteur. Simon bedankt!

Simon Phillips Tama European Clinic Tour 
Maandag 31 oktober 2022 
Drums Only - Locatie: Zaal De Klavers, Sint-Andriesstraat 4, 9111 Sint-Niklaas (Belsele)

Dinsdag 1 november 2022,
Rotterdam Drum Department
Locatie: Podium Grounds, Pieter de Hoochweg 125, Rotterdam

Met dank aan Hoshino Europe, distributeur van Tama drums.

zoeken
zoeken