Release van de week: Mell & Vintage Future - Break The Silence

Vandaag verschenen: 15 april 2022

Muzieknieuws 15-04-2022 11:44

Dit is het derde studioalbum van Mell & Vintage Future, de prettig eigenzinnige band van Melanie Jonk, Nico Brandsen en natuurlijk Ton Dijkman. Twaalf nieuwe tracks, waaronder de ingetogen single "Frozen In Time" maar ook het uplifting "Love Train". Alles opgebouwd rond de overtuigende stem van Mell, de gritty toetsen van Brandsen de soulfulle drums van Dijkman.

door Bouke Bijlsma

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Sinds het prille begin met selftitled debuutalbum Mell & Vintage Future in 2019 is dit onwaarschijnlijke trio van twee oude rotten uit de Nederlandse muziek met het jonge zangtalent Melanie Jonk een sensatie. De nummers zijn toegankelijk, de sound is eigen, de stem is raak; zowel het brede publiek als muziekkeners en muzikanten kunnen deze formatie omarmen. En dat doen ze dan ook. Getuige het succes van de albums, de singles, de live shows en regelmatige tv-optredens. Bijzonder daarbij is de open bandsound met alleen de keys van Nico Brandsen, de drums van Ton Dijkman en de stem (en soms gitaar) van Mell. Iets wat live verrassend goed werkt! (check ook het Live album uit 2020).


Mell & Vintage Future speelt Love Train live voor radioprogramma Muziekcafe 

Onze oren hangen natuurlijk vooral naar de drumpartijen van Ton Dijkman, en ook op Break The Silence, zijn die indrukwekkend lekker en prominent. Als je je afvraagt: waarom werkt dit zo goed? Check dan dit interviewfragment uit het interview voor Slagwerkkrant 213 (sep-okt 2019) waarin Ton uitlegt hoe hij zorgt dat drums en zang locken:

'Een beat moet kauwgom zijn. Dat het plakt, en niet stopt. Dat doe je dan bijvoorbeeld met ghostnotes. Daar hou ik zelf heel veel van. Maar niet random de beat vullen met ghostnotes, maar altijd met een reden. Natuurlijk vanuit de snare, maar ook wel op de bass; speel je bijvoorbeeld boem boem of be-boem?
‘De bassdrum moet kloppen, en dan kom je weer terug bij de drums die locken met de zang. Neem ons nummer I Like It. Dat heb ik wel tien keer opnieuw ingespeeld, en steeds dacht ik: nee, dat is het niet. Toen heb ik dus – en dat is de enige song diet ik zo gedaan heb – voor de hele track de bassdrumpartij uitgeschreven op de zangpartij. Dus waar Mell bijvoorbeeld een zestiende voor de één zingt: I came into the… Daar speel ik dan: be-boem… Anders werkte het gewoon niet, dat nummer.’

Ton Dijkman in Slagwerkkrant 213 (sep-okt 2019)
foto Dennis Boxem


Een nummer op de nieuwe plaat waarin je dit locken bijzonder goed kunt horen is Give Love A Try. Beluister het hieronder samen met de rest van het volledige album Break The Silence via Spotify:

 


Ton Dijkman op de cover van Slagwerkkrant 213 (sep-okt 2019)

 

 

           

zoeken
zoeken