Tromp Percussion in vol ornaat

Concours, concerten en sessions

Events 08-12-2022 07:12

Twee jaar geleden speelden de finalisten van het Tromp Percussion Concours nog op afstand hun twee stukken. Nu waren ze er weer live in de zaal. Ook het festivaldeel van Tromp vond weer in vol ornaat plaats, met voor ons als hoogtepunt het nieuwe onderdeel, de Tromp Percussion Sessions, waarvoor Slagwerkkrant een klein deel programmeerde met de drumworkshop van Mira Burgers en de workshop latinpercussie van Steven Brezet.

door Erk Willemsen - foto's Claudia Hansen

Concours
De opening van het festival in Muziekgebouw Eindhoven werd gedaan door een extra percussieve versie van Jungle By Night.

Het slotstuk was tien dagen later, met de Finale van het concours. Drie finalisten werden door de internationale jury beoordeeld, en die waren unaniem in hun keuze voor de 19-jarige Gabriel Michaud, die schitterend de marimbacompositie Burritt Variations van Aljandro Viñao vertolkte.

Vervolgens spelde hij het speciaal voor Tromp gecomponeerde hilarische stuk Folly van Trevor Grahl op een verhalende manier en met veel precisie bij de geprojecteerde filmbeelden.

Ook de persjury, waarin ook wij ook als Slagwerkkrant vertegenwoordigd waren, koos Gabriel Michaud als winnaar: aan hem werd de Jan Pustjens Press Prize overhandigd. Uiteindelijk ging hij met 20.000 euro prijzengeld terug naar Frankrijk.


Sessions
Slagwerker Dominique Vleeshouwers wilde voor deze Tromp-editie de winnaars van de vorige edities bij elkaar halen en daar een internationaal publiek mee aantrekken om workshops, lezingen en concerten bij te wonen. En die waren er; tot uit Taiwan aan toe.

De lezing van juryvoorzitter Arnold Marinissen was indrukwekkend: over het verschil tussen componeren op papier, versus componeren in een daw. Wie in de ochtend de workshop van Binkbeats had gevolgd, waarin hij in rap tempo dat wat de slagwerkers at random speelden in Ableton tot een heuse compositie maakte, kon hem ’s avonds in De Effenaar zien spelen met Dominique Vleeshouwers in het project New Dawn: klassiek meets dance in een geslaagde fusie!

Mira Burgers liet het publiek in haar workshop zien hoe je met minieme timingaanpassingen een wereld van verschil kunt aanbrengen in je groove en wees op het belang van de details in je spel.


Steven Brezet, met aan zijn zijde de Cubaanse pianiste Laura Beatriz Argudin Tella, slaagde er in no time in de studenten de basisgrooves van de Afro-Cubaanse percussie bij te brengen en gaf er samen met Laura veel achtergrondinformatie bij.


Even later was er de intensieve sabarworkshop van Mamour Seck.


Slotstuk was een vrolijke jam van alle workshopdocenten samen in Weather Report’s Birdland. Over twee jaar weer, die Sessions, graag! (Erk Willemsen)

 

 

zoeken
zoeken