Vriendjespolitiek bij Slagwerkkrant: Note to Amy's Wouter Dielesen

Blog 02-12-2014 00:00

Wouter 1 
Om gezeur over journalistieke intergriteit te voorkomen zijn we als redactie voorzichtig met het recenseren en interviewen van Slagwerkkrant-medewerkers. Maar wat doen we dan met de trouwe schrijvers die zelf lekker bezig zijn in de muziek? Nou, gewoon lekker aandacht geven in een blog! Hierbij deel 1 van Vriendjespolitiek, waarin punkrockdrummer Wouter Dielesen aan het woord komt over zijn spetterende drumwerk op het tweede album van zijn band Note to Amy.

 

Wouter ken ik sinds eind jaren negentig. Ik werkte als redacteur voor Oor en hij kwam binnen als stagiair van de School voor Journalistiek. Een drummende Bosschenaar met een voorliefde voor punk, hardcore en allerlei soorten metal - die was ook bij Slagwerkkrant welkom. Hij volgde 'zijn' genres fanatiek en kwam al snel met voorstellen voor recensies en interviews. Dat is altijd zo gebleven en tot op de dag van vandaag heeft Wouter voor elke editie een selectie aan interessante onderwerpen uit het reusachtige aanbod klaarstaan. De redactie hoeft er niet om te vragen, hij levert gewoon stipt aan. En ja, dat is geheel in lijn met zijn drumwerk én zijn rol als bandlid van Note to Amy. Wouter vult de pakkende punkrocksongs van deze vriendenclub voorbeeldig in. Hij slaat strak, zit bovenop de gitaarriffs en staat regelmatig op een prettige manier op de voorgrond met fills en accenten.


Hele vette sound

Note to Amy bestaat naast Wouter uit Remco Tuns (zang), Eelco Klein Overmeen (gitaar), Guy Schwartzmans (gitaar) en Marco Flohil (bas/zang). Op hun website is te lezen wat voor podiumervaring de band al opdeed, op eigen kracht en met een keur aan Nederlandse en buitenlandse acts. Twee albums maakte Note to Amy: Midnight Arsons/Morning Ghosts (2011) en Life Is Not Enough (verschenen in november 2014). Beide werden geproduceerd door Jochem Jacobs en Bouke Visser in Split Second Sound in Amsterdam, met medewerking van Sander van Gelswijck. De drumpartijen op Life Is Not Enough zijn werkelijk een plezier voor het oor. Dat Note to Amy ook als band is gegroeid is overduidelijk te horen en komt ook meteen naar de groep terug; het album stond enige tijd in de Luisterpaal van 3voor12 en krijgt alom positieve recensies.

Life Is Not Enough

Allereerst: echt een lekker album hebben jullie opgenomen. Complimenten!

'Dank!'

Ik vind je drumpartijen beter en helderder klinken dan op het debuutalbum, terwijl je toch met hetzelfde productieteam hebt gewerkt. Wat was er anders?

'Toen we Midnight Arsons/Morning Ghosts opnamen, was de nieuwe studio van Split Second Sound in Amsterdam net klaar voor gebruik. Ik was de allereerste die in de opnameruimte aan de slag ging. Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en hebben Jochem, Bouke en Sander veel meer ervaring met de ruimte, de akoestiek en plaatsing van microfoons. Voor de nieuwe plaat hebben we een halve dag uitgetrokken voor opbouwen, microfoonplaatsing en soundchecken. Dat heeft zeker voor een betere sound gezorgd. Daarnaast heb ik andere spullen gebruikt. Ook heb ik andere soundreferenties aangedragen. Qua drums zocht ik een iets dat in de buurt komt van het drumgeluid op Drink.Sing.Live.Love. van punkrockband Versus The World. Ik ben helemaal weg van die volle, krachtige sound.'

Speelde je op je eigen drumstel? Zijn er toevoegingen of juist beperkingen in je set-up geweest?

'Ten opzichte van de vorige plaat heb ik een 16” crash minder gebruikt, en gespeeld op een andere snare en drumkit. Ik heb gekozen voor de Tama SL52HXZBNS Superstar Custom Hyperdrive Gray Pewter van Split Second Sound, omdat die net wat vetter klinkt dan mijn Pearl-kit. Vooral die extra diepe bassdrum zorgde voor een hele vette sound, helemaal in combinatie met het Remo Powerstroke 3 Ambassador voorvel, en de tunnel die Jochem aan het uiteinde van de kick bouwde met behulp van drie platen en wat dekens. Ik speel op Amedia bekkens (ik heb een endorsement via Pat Sticks): 17” Raw Rock crash, 18” Raw Rock crash, 18” Vigor Rock china, 20” Raw Rock Ride. Alleen mijn hi-hats zijn van Sabian: 14” AAX Studio Hats.

De drumkit klaar voor actie'Onder al mijn bekkens heb ik Cympads (ook via Pat Sticks). Was Jochem erg blij mee, want de bekkens – enorm dikke platen - pieken hierdoor iets minder, zonder aan klank te verliezen. Op de vorige plaat gebruikte ik een oude Premier snare die ik leende van een vriend. Ditmaal gebruikte ik een Tama snare, de CB1465, een metalen volumemonster. Tijdens het uitproberen was Jochem na een klap al verkocht. Ook kocht ik vlak voor de opnamen een nieuw dubbelpedaal. Wel weer van DW, maar ditmaal de 5002AD3 Accelerator. Dat pedaal kocht ik bij Adams, en ik werd daar geholpen door verkoper Igor Hobus. Hij drumde bij De Heideroosjes. Terwijl zijn oud-collega Marco Roelofs meezingt op Nightwalkers And Daydreamers! Toeval? Mijn pedalen staan vrij zwaar afgesteld, omdat ik nogal hard stamp. Ik heb weerstand nodig! Qua stokken: Balbex 5B Ringo I Premium Hickory (ook via Pat Sticks). Bijna niet kapot te krijgen. Bijna niet.'


Punkrockclichés

Hoe lang heeft het je gekost om de partijen op te nemen?

'We zijn een halve dag bezig geweest met opbouwen en soundchecken. De rest van de dag heb ik alle songs al eens doorgespeeld en opgenomen. Op de tweede dag heb ik de definitieve takes gedaan, voor de twaalf albumtracks, één bonusnummer (alleen op de LP) en twee nummers die zijn afgevallen. De laatste dag hebben we gebruikt om puntjes op de i te zetten. Het ging allemaal snel, soepel en voorspoedig. Ziedaar het grote voordeel van een uitgebreide pre-productie, goede voorbereiding en uitvoerig oefenen met clicktrack.'

De soundcheck

In hoeverre ben je betrokken geweest bij het schrijven van de songs? Is dat een groepsding?

'Zanger Remco en gitarist Eelco bedenken de basissongs. Daar gaan we als groep mee aan de slag. Ik bepaal zelf wat ik speel, wat voor ritmes en fills, vaak ook het tempo. Ik bemoei me ook met arrangementen, en dan vooral met de bruggetjes.'

Arrangeer je je drumpartijen op basis van de riffs van Eelco en Guy, of kijk je ernaar met Marco, of...?

'Ik richt me vooral op gitaarriffs. Afstemming met bas doen we meestal pas op een later moment.'

Zijn er punkrockclichés die je wilt vermijden? Of die je juist aandikt?

'Twin pedals zijn eigenlijk taboe bij punkrock, maar daar heb ik lak aan. Ik heb jarenlang skatepunk gespeeld met een pedaaltje. Dat kunstje beheers ik nog steeds. Maar voor een volle krachtige sound en een lichte metalfeel heb je met name tijdens spurts toch echt twee pedalen nodig. Die gebruik ik ook volop als ik rolls speel. Alles lekker vol, dat vind ik vet. En ik klink zo ook nog eens niet als de zoveelste punkrockdrummer.' 

Concentratie bij de opname

Daarmee samenhangend: spiegel je je bij het bedenken van je drumpartijen aan bepaalde drummers? Of zet je die juist uit je hoofd?

'Ik heb een aantal drumhelden die ik vaak gebruik ter inspiratie of referentie. Vooral Sal Abruscato van Life Of Agony en Type O Negative voor de grooves en vette tompartijen, Sean Sellers van Good Riddance voor punkrockprecisie en snelheid, Derek Grant van Alkaline Trio en Matt Krupanski van BoySetsFire.' 


Hekel aan zwabberen

Kun je überhaupt nog iets nieuws bedenken in deze stijl? Ik weet dat je een groot metalfan bent.

'Ik speel veel rolls, gebruik dubbele bass, pak accenten mee op mijn china, speel veel ritmepartijen op crash en speel vrij machinaal. Allemaal dingen die niet direct punkrock zijn. Vooral aan deze elementen merk je dat ik behalve van punkrock ook enorm van metal houd. Metaldrummers zijn vaak heel precies, punkrock mag soms wat rammelen. Bij mij moet elke klap moet raak zijn. In die benadering ben ik dus meer een metaldrummer die punkrock speelt. Vraag me echter geen extreme deathmetal te drummen. Daar oefen ik niet op, en heb ik er de techniek niet goed genoeg voor in de vingers.'

Sla je hard? Gaan er dingen stuk?

'Ik sla verschrikkelijk hard. Op alles. Jochem was vooral erg blij met wat hij mijn ‘hak’-arm noemde; mijn linker(snare-)arm. Alles op constant volume, dat vind ik belangrijk. Ik heb een hekel aan zwabberende drummers. Enige nadeel van zo hard spelen, is dat ik altijd gehoorbescherming in moet. En dat ik na drie dagen opnames pijnlijke handen had. Ja, er sneuvelen regelmatig bekkens. En mijn drumkleed lijkt afkomstig uit een houtzagerij.'

Hoe stem je je drums? Ben je erg kieskeurig over de afstelling?

'In de studio deed ik dat zowel op gehoor als met een Tama Tension Watch, ook samen met Jochem. Voor elke show stem ik op gehoor. Ik gebruik dubbellaags Evans vellen voor extra power. Dun spul sla ik kapot. Op mijn snare ligt een Evans 360 vel met een reverse dot. Aan de slijtage zie je dat ik heel precies sla. Ook qua hoogte van toms en bekkens ben ik altijd heel precies. En het belangrijkste is dat mijn bassdrum met punten goed in de grond vast staat. Omdat ik zo hard stamp gaat anders alles schuiven.'

Note to Amy is een v.o.f.; dat klinkt niet heel erg punk.

'We zijn op papier een bedrijf, maar in praktijk vijf supergoede vrienden, al jaren. Dat is onze kracht. De vof is handig met factureren en belastingzaken, maar zorgt natuurlijk wel voor extra werk. Ook liggen er zo wat dingen vast, maar wat voorop staat is dat we onze collectieve liefde voor alles wat te scharen valt onder punk(rock), metal, rock kunnen samenbrengen tot onze eigen muziekstijl.'

 

https://notetoamy.nl/ 

zoeken
zoeken