Test van de nieuwe Sonor Kompressor snaredrums

Metaal met Duitse roots

Tests 11-06-2023 16:06

Sonor heeft al heel lang een reputatie hoog te houden op snaredrumgebied, maar de afgelopen paar jaar was er een opvallende hiaat in de catalogus. Daar komt nu verandering in met een hele reeks metalen middenklasse snaredrums: de Kompressor-reeks. In Slagwerkkrant 235 vind je de test, nu ook hier downloadable als pdf.

Download de pdf van de test hier.
Of lees 'm hieronder. 

Tot nu toe bestond het huidige aanbod van Sonor uit óf betaalbare snares uit hun Chinese fabriek óf pittig geprijsde profi-snaredrums uit hun Duitse fabriek. De Kompressor-reeks gaat daar tussenin zitten. De nieuwe metalen snaredrums hebben prima specificaties die geen tweede hypotheek vergen. Er is keuze tussen aluminium, messing en staal in acht verschillende maten. Voor deze test ontvingen we er van elke metaalsoort een.

Sonor heeft een eigenaardigheidje in de manier waarop ze hun trommels bouwen. Ze gebruiken iets dat ze door de jaren heen Optimum Shell Measurement zijn gaan noemen. De ketels hebben een iets kleinere diameter dan gebruikelijk, waardoor de vellen ook bij de laagste stemmingen al volledig vlak op de draagrand liggen. Ook het stemgedrag wordt er nét even beter van. Maar bij het maken van metalen snaredrums is deze OSM-maatvoering anno nu een beetje een probleem. Er zijn namelijk inmiddels slechts een handjevol fabrieken in de wereld die voor vrijwel alle grote drummerken de metalen snaredrums maken. En als je dan als enige merk graag een iets kleinere trommel wilt...


Oog voor detail

Toch heeft Sonor uiteindelijk zijn OSM uitgevoerd gekregen en dat resulteert in drie snaredrums die vanaf vingervast al toon hebben. Letterlijk. De 14”x5¾” aluminium snaredrum uit de testset klinkt met de spanbouten net boven ‘rammelend los’ fantastisch diep en greasy. Hij geeft een ronkende eighties klap die vergezeld gaat van een mooi jankende onderbuik. Een beetje demping, en hij is gortdroog. Stem je wat hoger, dan wordt de aanslag iets knetterender, maar je houdt relatief veel klank over. In verhouding met de meeste aluminium snares is de Sonor duidelijk levendiger: er zit iets meer hoog in de ketel en dat geeft meer bite.

De spanranden zijn net als bij de meeste snaredrums 2,3 millimeter dikke, geperste modellen. Ze geven een gelijkmatig stemgedrag en laten de ketel lekker lang doorklinken. Wel valt op dat Sonor heeft gekozen voor een spanrand met een wat scherpe bovenste lip die weinig moeite heeft met het hout van je stokken…

Het snarenmechaniek op de trommels is het iets simpelere model dat je ook op de AQ-series aantreft. Dat werkt prima, maar is in eerste instantie een beetje stroef. Na een paar keer aan- en afzetten loopt het echter al wat soepeler en zit er in ieder geval geen ongewenste speling op.

Waar veel merken tegenwoordig bij alles ónder hun toplijn voor betaalbare vellen kiezen, doet Sonor dat bij de Kompressor-reeks niet, en levert als slagvel gewoon een Amerikaanse Remo Ambassador en als resonansvel een Ambassador snare. De algehele afwerking van de snaredrums is zoals je die van Sonor mag verwachten: vlekkeloos. De spanbokken hebben allemaal Tunesafe inzetjes die het teruglopen van de spanbouten voorkomen. De badges op de snares zijn voorzien van een bruggetje dat ervoor zorgt dat ze een stukje van de ketel af staan. Dit, zodat ze niet tegen de felsrand in het midden van de ketel aankomen. Ondanks het middenklasse prijskaartje is er bij Sonor dus aardig wat oog voor detail.

 

Chirurgisch

De tweede snaredrum in deze test is een messing 13”x7”. Deze trommel zou je de light-versie van Benny Greb’s Signature snaredrum kunnen noemen. De ketel van de Greb is mooier, de hardware wat chiquer, maar qua klank lever je maar heel weinig in. Bovendien is de nieuwe Kompressor rond de driehonderd euro goedkoper. De 13”x7” heeft daarnaast zo’n drie centimeter extra diepte en dat levert een snaredrum op met een indrukwekkende strot en een scherp snijdende attack. Laag gestemd krijg je een ronde warme toon uit de ketel die in veel gevallen een beetje demping nodig heeft. Stem je hoger, dan verandert de Kompressor in een chirurgisch mes dat zonder problemen door het bandgeluid snijdt. Funky, bijtend en scherp: deze trommel druipt van karakter. Rimshots zijn vlijmscherp en vol. Alleen bij het spelen van rimclicks moet je bij deze snaredrum – door de iets kleinere diameter – iets meer zoeken naar de sweet spot.

Een 14”x6½” stalen snaredrum was ooit de standaard: deze maat snaredrum kreeg je bij elke betaalbare drumkit. Daardoor zit er anno nu nog steeds een beetje een stigma op deze maatvoering. Maar er is een wereld van verschil tussen een goedkope stalen snaredrum en een goede, en de Kompressor hoort ruimschoots in de laatste categorie thuis. Hij heeft een scherpe klank met beheersbare boventonen, en alles wat je boven medium-laag stemt kan feitelijk zonder extra demping. Laaggestemd geeft hij een gespierde en puntige klap die duidelijk steviger is dan die je bijvoorbeeld krijgt van het aluminium model. Er zit ook meer helderheid in de klank van de stalen snare. Zeker niet vervelend. Stem je hoog, dan is de sound uitermate funky en gecontroleerd. Rimshots zijn scherp en drukkend: van de drie testsnares duidelijk het meest puntig. Rimclicks zijn vol en stevig. Het 14”x6½”-model is echt een snaredrum die zich in alle mogelijke settings op z’n gemak voelt.

Kortom
Sonor heeft met de Kompressor-serie een reeks snaredrums neergezet die hun afkomst niet verloochenen. Ze hebben dankzij OSM een groot stembereik en vergeleken met de concurrentie iets meer toon. De afwerking is keurig en de kostenbesparende maatregelen die Sonor op hardwaregebied maakte zijn van een dusdanige aard dat je er geen minuut van hoeft wakker te liggen. Met de topklasse Remo vellen blijft er op klankgebied eigenlijk niets meer te wensen over. Je kunt er zo het podium mee op of de studio mee in.

Lees elders op Slagwerkkrant.nl het nieuwsbericht over alle 8 snaredrums en bekijk de demovideo

zoeken
zoeken