Drumbassadors dvd-opnamen Hudson op 19 oktober

Bestel tickets voor de live-opnamen in Mezz Breda

Slagwerkkrant Plus 03-08-2009 18:01

Op maandag 19 oktober staat Mezz in Breda in het teken van de ‘Live-recording dvd Drumbassadors’, een gezamenlijk initiatief van Drumbassadors, Slagwerkkrant en Mezz. Het inmiddels wereldwijd vermaarde drumduo van René Creemers en Wim de Vries is door het Amerikaanse label Hudson Music gecontracteerd voor een tweede wereldwijde dvd-release.

Het avondvullende programma dat Drumbassadors brengen is als vanouds doorspekt met vette funkgrooves, drum ’n’ bassritmes, Afrikaanse invloeden, alle mogelijke vormen van stokdraaien, backsticking, dubbele-bassdrumroffels, melodische patronen, ostinato’s, het komt allemaal voorbij. Het duo maakt drummuziek die verder voert dan de drumporno die je zo vaak hoort als er alleen drumstellen op het podium staat. Dit gaat zelfs véél verder. Zowel solistisch als in goed samenspel brengen Drumbassadors een geweldig programma met bovendien veel humor.

Zorg bij deze dvd-opnamen te zijn, die straks over de hele wereld uitgebracht zullen worden. Ook geweldig om te zien en te horen voor niet-drummers, trouwens!

  • Klik hier en bestel direct je tickets online

    Drumbassadors 10 jaar
    Na jaren als band- en solodrummers te hebben opgetreden bleek samen drummen nog leuker te zijn. En omdat René Creemers en Wim de Vries elkaar perfect aanvoelen en aanvullen vormen beide drummers sinds april 2000 samen de Drumbassadors. Binnen een korte tijd ontstond een fantastische show die inmiddels gebracht werd in zalen als Carré, De Doelen, Vredenburg, en in clubs en festivals in Duitsland, de VS, Canada en Australië.

    video player

    De muzikale achtergronden en invloeden van Wim de Vries en René Creemers lopen sterk uiteen waardoor de brede basis is uitgegroeid tot een muzikale, creatieve en virtuoze show zonder weerga.
    Drumbassadors zijn endorsers voor Sonor drums, Paiste Cymbals, Regal Tip sticks, Meinl Percussion, Beyer Dynamic Microphones, Remo drumheads
    De avond ‘Live-recording dvd Drumbassadors’ is een gezamenlijk initiatief van Drumbassadors, Slagwerkkrant en Mezz.

    Een interview met Drumbassadors verschijnt in Slagwerkkrant september-oktober 2009.
    Een eerder in Slagwerkkrant verschenen interview vind je hieronder.

    Live-recording dvd Drumbassadors
    maandag 19 oktober | 20.00 uur | Mezz – Breda
    René Creemers & Wim de Vries + guest appearances

    Interview Slagwerkkrant 107, januari 2002

    René Creemers en Wim de Vries alias The Drumbassadors
    ‘Ook niet-drummers moeten het goed vinden.’

    door Mark Eeftens

    Zondagmiddag 4 november 2001. De Arnhemse Katoenclub is tegen vier uur ‘s middags aardig gevuld en het publiek wacht op het optreden van The Drumbassadors oftewel René Creemers en Wim de Vries. Als iedereen had geweten hoe goed beide heren werkelijk zijn, was deze sympathieke, ruime Arnhemse club toch nog te klein geweest. Creemers, amper bekomen van een flinke griep, en De Vries, die alleen rechtop kon zitten dankzij een berg koortsremmers, trakteerden de zaal op een geweldig drumspektakel dat nergens ook maar een seconde verveelde. Na afloop sprak Slagwerkkrant met beide heren die ondanks een spierwitte gelaatskleur nog net konden praten.
    Denk nu niet dat dit verhaal bedoeld is om jullie naar het - mede door Slagwerkkrant georganiseerde - slagwerkfestival The Big Bang te lokken. Beide heren spelen daar namelijk ook. Nee, het programma van The Drumbassadors is gewoon van wereldniveau. Vette funkgrooves, drum ’n’ bassritmes, Afrikaanse invloeden, alle mogelijke vormen van stokdraaien, backsticking, dubbele-bassdrumroffels, melodische patronen, ostinato’s, het komt allemaal voorbij. Zowel solistisch als in goed samenspel, en gebracht met veel humor, iets wat bij de vaak dodelijk serieuze Amerikanen zo vaak ontbreekt. Creemers: ‘Wim de Vries, de op één na beste drummer ter wereld!’ De Vries: ‘Ja, de beste kon niet komen! Och ja, René woont in Nijmegen, dus da’s lekker dichtbij!’ Naast gewone drumstokken wordt er gespeeld met brushes, allerlei mallets en zelfs met de handen.

    Drumporno
    De show bestaat uit vijf nummers voor, en vier na de pauze en elk nummer is gebaseerd op een thema. Anders ontstaat er namelijk ‘drumporno’, vinden de heren. In de meeste stukken begeleidt de een, terwijl de ander soleert. Hoewel er in de solo’s flink geïmproviseerd wordt, hebben de nummers duidelijk kop en staart, en ook wat daartussen gebeurt, is goed overdacht.
    Na de pauze kondigt Wim de Vries ‘een rustig stukje over de liefde’ aan, om er vervolgens een genadeloze solo uit te persen. Laten we dat in het kader van het drumpornoverhaal dus maar ‘functioneel bloot’ noemen. Toch ook hier een duidelijke opbouw met fluwelen brushtechnieken aan begin en eind, en daartussen een flinke aframmeling voor zijn Sonor Designer kit.
    Waar Terry Bozzio een enorm drumstel gebruikt om melodisch te spelen, doet Creemers dat in zijn solostuk gewoon met bass, snare en drie toms. Door het indrukken van het vel met één stok, weet hij prachtige melodische lijnen neer te zetten, en hij zingt zelf het Afrikaans klinkende thema mee. Ook hier dus niet zomaar even laten zien wat je kunt, maar een duidelijk motief in elk deel.

    Het lijkt me niet makkelijk om zo’n programma te spelen als je ziek bent. Je kunt niet bepaald rustig aan doen.

    Creemers: ‘Je kunt het een beetje rustiger aandoen dan tijdens een solodrumclinic. Dat is voor een drummer zo’n beetje het zwaarste wat er is. Je bespeelt een begeleidingsinstrument maar je kunt niet één keer begeleiden. Je moet alsmaar soleren. Met z’n tweeën is eigenlijk veel leuker. Je kunt nu ook eens begeleiden en je hebt meteen véél meer mogelijkheden.’

    Verzadigd
    Hoe kwam het idee voor The Drumbassadors tot stand?

    Creemers: ‘Ik geef les aan het conservatorium hier in Arnhem en Wim studeerde daar.’
    De Vries: ‘We zijn een paar keer samen naar de Paiste- en Sonorfabrieken geweest en speelden dan wel eens wat samen en dat was altijd erg leuk.’
    Creemers: ‘Ik zocht iemand voor een duo-programma en dacht aan allerlei bekende drummers, maar de meeste jongens hebben het heel druk en zitten al heel erg in een bepaalde richting. Toen dacht ik aan Wim. Hij woont dichtbij, dus dat is makkelijk met repeteren, en Wim is iemand die er ook echt voor gaat.’

    Maar waarom een drumduo? Waarom niet gewoon een bandje?

    Creemers: ‘Ik heb gewoon iets met dat drumstel. Ik wil drummuziek maken. In een band spelen is ook erg leuk maar toch iets anders en dit wil ik niet missen. Zo denkt Wim er volgens mij ook over. We zijn in maart 2000 met The Drumbassadors begonnen en het idee werd ook een beetje door Sonor aangegeven. Daar vond men dat de markt voor gewone drumclinics een beetje verzadigd was. Het werd tijd voor iets anders. Eerst dacht ik aan een bassist maar toen kwam het idee om Wim te vragen.’
    De Vries: ‘Het loopt ook erg goed. We spelen tussen de dertig en veertig keer per jaar.’
    Creemers: ‘Dat is ook wel nodig om het echt te perfectioneren. We willen graag een video en/of cd maken en daarvoor moet het wel echt goed zijn. We maken het onszelf niet bepaald makkelijk.’

    Eigen draai
    Mooie drumstellen overigens!

    De Vries: ‘We hebben veel geëxperimenteerd met verschillende opstellingen en maten. Nu heeft Sonor speciaal voor ons deze twee Drumbassador-sets gemaakt. Ze zien er schitterend uit en bevallen goed. Voor andere optredens passen we de trommelmaten en bekkens aan de stijl aan. Voor pop gebruik ik een 20+ bass en ik speel heel veel jazz met een ondiepe 18+ bass en een klein setje.’

    Hoe komen de nummers tot stand? Ik hoorde Afrikaanse zaken voorbijkomen als abakwa en bembe en ook veel metrische modulaties.

    Creemers: “Het gaat mij altijd om een bepaalde sfeer. De Afrikaanse invloeden lenen zich erg goed voor drummuziek.’
    De Vries: ‘Dat is wel grappig aan ons. Ik pik heel veel dingen op en gebruik ze in mijn spel, maar weet vaak niet precies hoe ze heten. Ik speel ze gewoon. Ik gebruik ze ook niet volgens de traditie, maar pas ze gewoon toe in de muziek.’
    Creemers: ‘Ik heb ook weinig in de tradities gezocht. Natuurlijk hoor ik van alles maar daar geef ik dan zo gauw mogelijk mijn eigen draai aan. Ook heb ik weinig video’s gezien en weinig transcripties gemaakt. Misschien dat ik daardoor toch wel een redelijke dosis aan eigen dingen heb. Ik heb in de dertig jaar dat ik drum ook altijd genoeg ideeën gehad om aan te werken en eigenlijk nog nooit droog gestaan.’

    Klap in de nek
    Repeteren jullie veel samen?

    Creemers: ‘De eerste drie maanden hebben we veel gerepeteerd omdat de Frankfurter Messe meteen een belangrijk optreden was.’
    De Vries: ‘Veel kun je thuis ook uitwerken, maar in het begin moesten we erg aan elkaar wennen. Ik speelde veel jazz en René zat meer in de rock/fusion-hoek. Ik moest weer wat steviger gaan spelen.’
    Creemers: ‘Ik moest er ook erg aan wennen niet meer de enige kapitein op het schip te zijn. Wim is ook zo’n leidinggevend type en dat kostte tijd. Toch wilde ik dat ook; iemand met een enorme voorwaartse drang. Er moet heel veel energie vrijkomen als we spelen. We werken hard aan muzikaliteit, creativiteit en inventiviteit.’
    De Vries: ‘Ook niet-drummers moeten het goed vinden.’ Creemers: ‘Ik werd eigenlijk pas een beetje gerustgesteld in Paderborn waar Steve Smith laaiend enthousiast was. Hij vond het echt oprecht goed en hij ziet natuurlijk elke keer alle grote jongens.’

    Studeren jullie nog veel thuis, en zo ja, waar werken jullie dan aan?

    Creemers: ‘Ik moet voor dit soort optredens echt drie á vier dagen oefenen. Voor hele grote dingen wil ik eigenlijk een dag of tien oefenen.’
    De Vries: ‘Vaak heb je te weinig tijd omdat je ook nog met andere projecten bezig bent, waarvoor ook gewerkt moet worden.’
    Creemers: ‘Ik doe thuis van alles, techniek natuurlijk en lekker pielen aan stukken uit onze nummers waar ik mijn standaard sologewoontes wil doorbreken. Boeken gebruik ik al twintig jaar niet meer. Ik heb in mijn hele carrière maar twee boeken gebruikt: Syncopation van Ted Reed en Stick control van George L. Stone. Ik vind het altijd irritant dat de schrijver voor mij al heeft bepaald wat ik moet gaan doen. Dat vind ik liever zelf uit, en dat is tot nu toe altijd gelukt.’
    De Vries: ‘Ik studeer altijd veel op techniek en dat houdt eigenlijk nooit op. Toen we in Frankfurt Jojo Mayer zagen, wist ik dat er weer gewerkt moest worden.’
    Creemers: ‘Dat was echt een klap in onze nek, ja. Maar nú doen wij misschien weer dingen die Jojo te gek zou vinden.’
    De Vries: ‘Overigens is René voor mij ook erg inspirerend. Ik vind hem ontzettend goed en ik jat ieder lickje van hem dat ik kan gebruiken!’
  • zoeken
    zoeken