Ableton Live voor drummers
De ervaringen van 9 drummers met Live software
Slagwerkkrant Plus 23-02-2021 06:02
Ableton Live heeft zich de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld tot dé tool voor dj’s en producers. Maar ook drummers gaan steeds meer met de software aan de slag. Ableton komt bij de release van Live 11 met een grote nieuwe update die juist voor drummers een paar heel toffe features biedt. We maakten een tour langs een 9-tal Benelux-drummers met de vraag: hoe zet jij Ableton Live in?

In Slagwerkkrant 222, maart-april 2021, vind je een uitgebreide inleiding in hoe Ableton Live werkt. Onze redacteur Dennis Boxem geeft toegankelijke uitleg. Als je aanhikt tegen het gebruik omdat je niet weet hoe dit aan te pakken, lees dan dat artikel in Slagwerkkrant. Bestellen kan hier

Zes drummerservaringen
In datzelfde artikel komen zes drummers aan het woord die over hun ervaringen met Ableton Live vertellen: Nicky Hustinx, Remon Hubert,
Joris Feiertag, Jordi Geuens, Davy Deckmijn en Robert Biesewig. Dat doen we hier niet dunnetjes over, maar wel laten we de video's zien die zij ons hebben aangeraden te bekijken om idee te krijgen hoe zij Ableton Live inzetten. 

Uitgebreide review van Live 11 elders op Slagwerkkrant.nl
Elders op Slagwerkkrant.nl kun je een diepgravende review van
Ableton Live 11
 lezen, de update van Live die 23 februari 2021 gereleased werd. 

Nog drie drummerservaringen
En bovendien noteren we hier ook nog de ervaringen van nog drie drummers: Mischa Porte, Jasper Meurs en Maxime Lenssens. Daar beginnen we mee! 


Mischa Porte met Luwten op Lowlands


MISCHA PORTE


Gebruik je Ableton Live in je drumsetup? En zo ja, hoe stuur je het aan? Denk daarbij aan triggers, controllers, multipad etc.
Als ik Ableton Live in m’n setup heb gebruik meestal de Roland SPD, een bar trigger en kick trigger. Daarnaast heb ik Arturia Beatstep waarmee ik makkelijk door settings en setlists heen kan met de druk van 1 knop.

Heb jij een feature in Ableton Live die je als drummer veel gebruikt?   
Tot nu toe gebruik ik het vooral om samples te triggeren en makkelijk effecten toe te kunnen passen of een sequence te kunnen maken. Het is in Ableton Live zó makkelijk om gauw een sample te bewerken of een mooie chain te maken, waardoor je ook makkelijk op nieuwe sounds komt. Ik wil het ook meer als opnameprogramma gaan gebruiken. Daar kan ik in deze gigloze tijd mooi mee onderzoeken.

In welke situaties gebruik je Live? 
Tot nu toe alleen voor live shows waarin ik met samples werk, maar hopelijk in de toekomst dus ook om op te nemen met als doel om het te gebruiken waarvoor het gemaakt is: makkelijk schakelen tussen opnemen en maken/gebruiken.

Ben jij de enige in de band die met Ableton Live werkt? Indien niet, hoe werk je samen met de andere gebruikers?
In de liveset die we hadden met Remy van Kesteren werkte Remy ook met Ableton en gebruikten we de Link functie om bpm-informatie te syncen. In sommige stukken was het nodig om het tempo en de bijbehorende delays tijdens het spelen aan te passen en dynamisch te houden. Dat gaat best makkelijk met de ’tap tempo’ knop, die ik dan midi-map op m’n SPD.

Gebruik je naast, of in samenwerking met Ableton Live nog andere software, en zo ja, welke is dat?
Sinds een paar weken heb ik twee Sensory Percussion sensors en hun bijbehorende software. Die dingen zijn fantastisch! Ik ben die software en functionaliteiten nu aan het ontdekken en verwacht dat op termijn ook te linken aan Ableton om zo het spelen met samples dynamischer en uitdagender te maken

Heb je een track die goed weergeeft wat je in jouw specifieke geval met Ableton Live doet? 
Toen ik nog met Luwten speelde had ik altijd een Ableton-setupje mee. Dit is de Lowlands show die we in 2018 deden. Op 8.50 begint Go Honey waarin ik relatief veel samples gebruik.: 

JASPER MEURS 

Gebruik je Ableton Live in je drumsetup? En zo ja, hoe stuur je het aan? Denk daarbij aan triggers, controllers, multipad etc.

Bij Wies heb ik Ableton als volgt in mijn setup verwerkt. 

- Een laptop (2012 MacBook Pro, ongelofelijk hoe stabiel Ableton daar nog steeds op draait. Eigenlijk nooit problemen gehad in 8 jaar live gebruik.) waar Live 10 op draait, aangestuurd met een Ableton Push (1e generatie)

- Een Roland SPD-SX met KT-10 en RT-30K triggers, in principe standalone, maar patch changes worden via midi door Ableton aangestuurd. Met Live heb je ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld oude analoge apparatuur met Ableton van preset te laten wisselen, zeker met meerdere apparaten tegelijk is Live echt ondergewaardeerd.

- Een Native Instruments Komplete Audio 6, voor alle outputs, midi en de vocals van Jeanne die ik af en toe live loop en process in Ableton.

Heb jij een feature in Ableton Live die je als drummer veel gebruikt?   
Features die ik veel gebruik zijn warp (in Complex of Complex Pro, dat verschil hoor je echt!) in combinatie met tap tempo op de Push. Het is echt fantastisch aan de Push dat je alle mogelijkheden van Ableton onder je vingers hebt zonder dat je live met een muis of toetsenbord hoeft te kloten. Het vergt daardoor minder aandacht en omdat je live niet constant 'in je scherm’ zit hoef je niet te zoeken waar een knopje zit of waar je muis zich bevind. Het is zo makkelijk om in een repetitie een partijtje te bedenken, snel een sound te vinden en tweaken en het meteen in midi op te nemen en klaar! Die flexibiliteit mist moderne productie vaak nog, maar in een bandsetting vind ik dat echt essentieel. Snel keuzes kunnen maken en diezelfde avond nog live gebruiken.

Als ik dan op zo’n manier een loopje heb gemaakt en dat live speel wil ik niet vast zitten aan het tempo van de loop, ik wil gewoon normaal spelen en als het loopje inkomt dat het mijn tempo aanneemt. Dit doe ik door de warp functie op de loop aan te zetten (op Complex meestal). Ik heb een tweede loop met een click op kwartnoten die alleen naar mijn in-ears gaat. Als ik op de push dan al die clips selecteer maar nog niet afspeel kan ik terwijl ik drum de maat ervoor meetikken op de tap tempo knop en op de 1 loopt de loop dan perfect mee.   

In welke situaties gebruik je Live? 
Ik gebruik Live vooral in de bovengenoemde situaties: live op het podium en in de oefenruimte tijdens het creëren. Soms produceer ik thuis ook in Ableton, maar meestal gebruik ik Logic daar voor.


Jasper Meurs bij Wies in TivoliVredenburg (foto Eric van Nieuwland)

Ben jij de enige in de band die met Ableton Live werkt? Indien niet, hoe werk je samen met de andere gebruikers?
Ik ben altijd de enige in de band die Ableton gebruikt. In WIES deed niemand anders iets digitaals en bij Banji gebruikt Twan live MainStage voor z’n keysounds omdat we alles schrijven en produceren in Logic, en dat vaak dus gewoon channelstrips saven en dan in MainStage openen is.

Gebruik je naast, of in samenwerking met Ableton Live nog andere software, en zo ja, welke is dat?
Voor diverse producties, voor schrijven en het voor maken van samples gebruik ik vaak Logic. Omdat Ableton en Logic zo verschillend zijn en werken vind ik het fijn ze beiden te gebruiken voor verschillende doeleinden.

Een perfect voorbeeld om te laten horen hoe ik mijn Ableton setup inzet is wat ik met Wies deed met een cover van Anouk bij De Wereld Draait Door: de dag ervoor in de oefenruimte alle parts bedenken en loopen op de Push, tot SPD patch changes en de tap tempo trick. Het liefst zou ik eigen werk delen, maar deze is wel echt een goed voorbeeld van wat er mogelijk is met Ableton en de Push, terwijl je drumt.

MAXIME LENSSENS

Ja, wat begon als superhandige time stretching tool voor dj/producers, waar loops automatisch hetzelfde tempo kregen, is uitgegroeid tot dé tool, live. Vroeger, pre-ableton, werden backing tracks afgespeeld met Roland VS recorders. Dat was zo toen ik met Axelle Red speelde: blazers en sommige backing vocals op 'tape'. 

Ik gebruik Live voor start stop loops via pads. Dus ik gebruik het eigenlijk louter voor het lanceren van backing tracks bij optredens. Ik ben een dinosaurus, old school, elke jonge drummer heeft tegenwoordig Roland stuff, behalve ik! Tenzij nodig! Keyboardspelers zijn toch de kampioenen. Soms wordt de rol verdeeld naargelang wie een track begint. Verschillende laptops on stage is tegenwoordig alledaags. 

Hier zie je Maxime bij het concert van Arsneal op Marktrock in Leuven. 

 

VIDEO'S MET DE ABLETON-DRUMMERS UIT SLAGWERKKRANT 222

Remon Hubert
Met Caro Emerald, Live in Montreux met kleine setup (snare/cymbals):

Caro Emerald live clip met puur Ableton:

 

Davy Deckmijn
Afgelopen jaren heb ik Ableton gebruikt voor shows met Will Knox, Tom Helsen en Hadise, voornamelijk als backingtrack. Meestal startte ik de track via de spacebar, soms met een Novation Launchpad. Met de launchpad kon ik via locators makkelijk naar de juiste song switchen.
Bij Tom Helsen had ik een hybride drumsetup. Kick en snare waren elektronisch en de klanken haalde ik uit de SPD-SX, die via midi was verbonden met de backingtracks in Ableton. Als ik een song starte veranderde ook mijn SPDSX naar de juiste klanken.
Bij Hadise stuurde Ableton ook het licht aan, maar dat werd voor mij gedaan. Geen idee hoe dat precies werkt.

In maart kreeg ik de vraag van Fentex om als Ludwig endorser een filmpje te maken. Dit is het resultaat:

Hier nog een andere poging tot vertier :-)

 

Robert Biesewig
Op het podium ben ik niet creatief met Ableton. Dit zijn wel hoede voorbeelden van live optredens met sequence, meest recent (2020) met Motrip. De Ableton sequence komt van de toestenist. 

DrumCam: 

 
Nicky Hustinx
Hier neem ik bij Weval live loops op, waar ik vervolgens een paar effecten overheen laat gaan. Dit is ontstaan uit een schets voor de liveversie waarin ik niet genoeg handen zou hebben om het te kunnen spelen, dan is een loopje maken een prima optie :) 



Op mijn Instagram kun je een voorbeeld zien van live pitch bedienen met een Leap Motion en een delay plugin.  

Op deze live sessie voor 3FM met Weval is er distortion op de overhead te horen. Dat kKomt nogal nauw; je moet soms een beetje tweaken op de zaal waar je speelt, om te vermijden dat je gaat feedbacken op het PA (en je moet een geluidstechneut hebben die zin heeft in dit soort gedoe, haha)


Joris Feiertag
Livesessie bij 3FM met zangeres Tessa Rose Jackson en instrumentalist Rienk Speelman. 

 

Feiertag soloset - ‘My Heartache’ live at Oumuamua, Amsterdam:

 


Jordi Geuens
In maart 2020 deed Jordi Geuens een indrukwekkende performance en workshop op het Hybrid Drums Experience event dat Slagwerkkrant organiseerde met Ableton. 

Hybrid Drums Experience 2021
Op woensdag 19 mei organiseren Slagwerkkrant en Ableton de derde editie van Hybrid Drums Experience. Een aantal topdrummers laten live zien hoe ze hybride drums in de praktijk inzetten; vaak met Ableton, maar natuurlijk ook met allerlei andere gear.
Volg deze website en de socials voor de aankondigingen!
Woensdag 19 mei, 20.00 uur, Q-Factory, Amsterdam


Download Slagwerkkrant-artikelen Hybrid Drums Experience 
Check ook de artikelen die we maakten rondom de eerste twee edities van Hybrid Drums Experience in 2019 en 2020. Download de pdf's! 

 
Hybrid Drums Experience artikel door Oscar Kraal in Slagwerkkrant 217

 


Hybrid Drums Experience artikel door Oscar Kraal in Slagwerkkrant 212