Your Drum Booster - online les van Michiel van der Plicht

Video's en meer bij het artikel in Slagwerkkrant 207

Slagwerkkrant Plus 23-08-2018 07:08

In Slagwerkkrant 207 (september-oktober 2018) lees je een artikel over Your Drum Booster, de online drumschool van Michiel van der Plicht (o.a. God Dethroned, Prostitute Disfigurement, Winter Of Sin en Dictated). Hij vertelt hoe een en ander werkt, hoe hij op het idee is gekomen en wat zijn drijfveren zijn. Het artikel is een samenvatting van een veel uitgebreider interview, en dat kun je hieronder helemaal lezen. Je ziet ook een aantal video�s met een eerste indruk van de lessen en thumbs-up uit onverwachte hoek.

door Bouke Bijlsma

Op Yourdrumbooster.com kun je dus online drumlessen volgen van Michiel van der Plicht. Via een abonnement krijg je toegang tot het online leerplatform. Lessen komen als video; oefeningen kun je downloaden als document. Via de online community communiceer je direct met je docent of medestudenten. Het programma wordt continu aangevuld met workshops en masterclasses. We vroegen Michiel om meer te vertellen over zijn drijfveren en zijn aanpak.

‘Naast het vele spelen met diverse bands als (sessie)drummer ben ik een jaar of tien geleden begonnen met het geven van drumlessen en heb ik een serieuze passie voor lesgeven ontwikkeld. Door het vele live spelen met diverse bands wereldwijd ontdekte ik dat ik een vrij unieke kijk op het drummen heb. Dit komt onder andere door de ontwikkeling die ik zelf als drummer van jongs af aan heb doorgemaakt. Veel van de drummers die ik onderweg op tour tegen kom, vragen mij regelmatig om tips en advies om hun problemen waar ze op dat moment mee zitten op te lossen, hun grenzen te verleggen of door een bepaald plafond te breken.’

 

 

Er zijn tegenwoordig best veel van dit soort online mogelijkheden om drumles te krijgen; wat maakt Your Drum Booster bijzonder?

‘Onze lessen onderscheiden zich doordat ze onderdeel zijn van een compleet lesprogramma waarin drummers naar eigen tempo en eigen inzicht hun weg kunnen vinden. Wij leren je bijvoorbeeld niet een bepaalde groove te spelen, maar juist hoe je je eigen grooves kunt ontwikkelen. De cursussen zijn zo gestructureerd dat drummers groeien als muzikant en hun vaardigheden geleidelijk en continu uitbreiden, in hun eigen tempo. De lessen zijn zo gebalanceerd dat zowel nieuwe als ervaren drummers kunnen profiteren van de lesstof en gemakkelijk kunnen bepalen waar ze zich in het curriculum bevinden. In de loop van de tijd worden steeds nieuwe lessen, masterclasses en workshops aan het leerplatform toegevoegd om het programma fris en up-to-date te houden. Via de online community kunnen deelnemers contact met elkaar opnemen met medestudenten over de hele wereld en van elkaar leren.

Your Drum Booster behandelt aspecten als voetcontrole, creativiteit, onafhankelijkheid, timing, new wave time signatures en nog veel meer. Met de hulp van meer dan 200 lessen verbeteren deelnemers hun controle en uithoudingsvermogen, bouwen spiergeheugen op, worden creatiever en leren hoe ze hun drum vaardigheden op de meest leuke en efficiënte manier kunnen verbeteren. Onder mijn begeleiding leren deelnemers veel over hun vaardigheden en hoe ze hun zwakke punten in sterke punten kunnen omzetten, waardoor ze kunnen groeien en hun uitdagingen kunnen doorbreken, creatiever, muzikaler kunnen worden en meer plezier hebben in het bespelen van drums in hun eigen unieke stijl.’

 

 

 

In de online business en je natuurlijk niet gebonden aan NL. Dat geeft kansen (leerlingen uit andere landen), maar ook extra concurrentie. Via Drumeo of bij de drumschool van Mike Johnston (www.mikeslessons.com) kun je ook gewoon les krijgen van internationale topdrummers. Hoe win je die strijd?

De online wereld is groot, waarin al een aantal aanbieders actief zijn. Dat geeft aan dat er markt is en dat biedt mogelijkheden. Wij zien het niet zozeer als een strijd, maar vinden dat we elkaar moeten supporten. Zo denken er meer mensen over. Thomas Lang bijvoorbeeld, die zich ook met online lesgeven bezig houdt, gaf ons een dikke thumbs-up. Zo heeft iedereen zijn eigen manier van lesgeven, en die van ons onderscheidt zich door diep in te gaan op het hoe en waarom je als drummer tegen bepaalde problemen aanloopt en hoe je ze zelf op leuke en motiverende manier oplost.’ 

 

Hoe werkt e.e.a logistiek (aanmelden, proefles, abonnement, les via webcam, video’s insturen, audio, etc)?

‘Via een abonnement krijg je toegang tot ons online leerplatform, waar je het lesprogramma volgt. Elke les wordt gebracht in de vorm van video, waarin de lesstof wordt behandeld en oefeningen worden gegeven. Daarnaast kun je de oefeningen samen met het notenschrift als document downloaden en kun je op je eigen tempo aan de slag en zodat je goed kan bepalen wanneer je naar de volgende les kan. Daarnaast is er een online community waarin je je voortgang kunt delen mij en met medestudenten. Ook ben ik actief aanwezig zodat je met je vragen direct bij mij terecht kan. Verder wordt het programma continu aangevuld met workshops en masterclasses.’

 

 

 

Vertel even kort waar jij zelf als drummer vandaan komt; je eerste stappen achter de set, je eerste invloeden, je eerste bands, het serieuze werk, en uiteindelijk de stap om een drumschool te beginnen.

‘Van kleins of aan had ik interesse voor drummen. Toen ik twee of drie was, trommelde ik al met speelgoedstokjes met de muziek van mijn ouders mee. Vanaf een jaar of acht heb ik een aantal jaren les gehad waar ik naar verloop van tijd mee ben gestopt. Ik was toen al meer naar de wat hardere muziek gaan luisteren en mijn docent leerde me vooral pop, jazz en klassiek spelen. Achteraf gezien was dat toch een interessant gebeuren, want onbewust heb ik erg veel aan die lessen gehad. Echter, zag ik dat op dat moment niet in, omdat de manier van lesgeven van mijn docent niet goed aansloot bij mijn wensen. Dat is dan ook wat ik juist wel toepas bij mijn leerlingen. Iedereen is anders. Iedereen heeft andere wensen en sterke en zwakkere punten. Het is erg belangrijk om te voldoen aan die wensen van de leerling. Indien ik van mening ben dat een leerling eraan toe is om zijn of haar perspectief te verbreden, dan leg ik dat heel duidelijk uit, maar de keus ligt altijd bij de leerling.

'Vanaf een jaar of vijftien ben ik in bandjes gaan spelen. Toen ik achttien was, merkte ik pas dat er nog veel te leren viel, maar ik wilde wel een docent die bij mijn wensen aansloot. Ik kwam toen bij een docent terecht die me enorm veel geleerd heeft, met name in het meer dynamischere spel en in diverse stijlen. Denk aan jazz, latin, fusion en andere moderne muziekstijlen. Vanaf die tijd werd ik steeds actiever in verschillende bands en ben zo terecht gekomen in de bands waarin ik nu speel. Zo heb ik niet alleen met mijn eigen bands veel getourd over de hele wereld, maar ook als sessiedrummer. Doordat ik regelmatig door verschillende bands wordt ingehuurd om bij hun shows of cd-opnames te spelen, heb ik veel geleerd en een zeer diverse ervaringen opgedaan, die weer terugkomen in mijn lessen.’

 

 

Jij bent echt een drummer uit de praktijk, en dan met name in het stevige drumwerk; wat betekent dit voor jouw lesaanpak?

‘Eigenlijk speel ik alle stijlen, maar ik sta inderdaad vooral bekend als metaldrummer omdat ik meestal bij metalbands terecht kom. Toch zie ik mezelf niet als metaldrummer. Ik vind dat te beperkt. Ik heb een grote interesse voor vrijwel alle muzieksoorten en speel en studeer ook erg veel verschillende stijlen en vormen.

‘Ik heb inderdaad erg veel praktijkervaring opgedaan door het opnemen van veel cd’s en het vele live spelen. Daarnaast heb ik mezelf ook veel aangeleerd door de jaren. De combinatie van de lessen van vroeger, de jaren waarin ik mezelf opleidde en de ervaring met diverse acts en bands komt zeker terug in de lessen. Mijn kennis komt niet uit alleen uit een boekje, maar ik weet vooral uit de praktijk waarom bepaalde aspecten belangrijk zijn. Ik kan dat goed en duidelijk kenbaar maken aan leerlingen die daardoor erg goed begrijpen waarom bepaalde aspecten als tellen, onafhankelijkheid, dynamiek, timing et cetera van belang zijn. Duidelijkheid creëren geeft ook duidelijk aan waar en hoe verbeterpunten zitten en het belang daarvan.’

 

Michiel tijdens video-opnamen met vaste cameraman en kompaan Sebastiaan Spijker

 

Krijg je door jouw metalachtergrond vooral stevige drummers op les?

‘Natuurlijk zijn er drummers uit de rock- en metalscene die bij mij terecht komen. Zo krijg ik ook veel vragen van drummers die ik voornamelijk bij de festivals en clubshows tegen het lijf loop. Maar iedereen is welkom. Zo heb ik een paar zeer jonge getalenteerde kinderen op les, een paar wat oudere mensen die er enorm veel plezier aan beleven, en alles ertussenin. Er zijn zelfs een aantal drummers van het conservatorium die bij mij langskomen. Sommige van die jongens kunnen zelfs dingen spelen die ik niet kan, maar ze komen dan juist bij mij vanwege mijn vrij unieke kijk en benadering op de verschillende aspecten. Ze leren veel van mijn aanpak en dat is uiteraard voor mij ook erg leuk natuurlijk. Juist de variatie tussen de verschillende leerlingen en hun wensen maakt het lesgeven voor mij erg interessant en leuk.’

 

Wat zijn de kernpunten van jouw lesprogramma/aanpak?
Vinden we die terug in het e-book Stick To It?

‘De kernpunten van het lesprogramma liggen vooral bij het oplossen van moeilijkheden waar drummers tegenaan lopen op een motiverende manier waarbij de leerlingen snel vooruitgang merken. Daarmee ontplooien ze hun creativiteit op hun eigen manier. Dat is geweldig om te zien, want zo krijg je veel drummers die allemaal hun eigen stijlen creëren. Wat veel belangrijk is dan elkaar zo goed mogelijk kopiëren. Mijn leerlingen leren dus binnen hun eigen creativiteit hun eigen moeilijkheden om te zetten in sterke punten.’

 

 

Hoe verhoudt YDB zich tot bv een conservatorium, rockacademie of popopleiding; zou je het kunnen zien als een geschikte voorbereiding daarop, of zou je het er ook gewoon naast kunnen doen?

‘Ik denk beide. Het doel van Your Drum Booster is om drummers te helpen om hun creatieve talenten verder te ontwikkelen. We zijn nooit uitgeleerd en je kunt altijd meer leren van verschillende docenten. Zoals ik al aangaf komen er ook studenten van het conservatorium langs omdat ik een benadering heb die voor veel mensen erg waardevol is. Zo leg ik erg duidelijk uit waarom bepaalde aspecten van drummen belangrijk zijn. Ik wil dat mijn leerlingen vooral zelf merken dat iets goed is om te beheersen en niet alleen maar omdat je docent het zegt. Uiteindelijk doe je het zelf en ik begeleid je daarbij op mijn beste manier.’

 

 

De leus van Your Drum Booster is ‘Developing Creativity’. Waar staat dat voor en hoe merken leerlingen dat?

‘Ik laat de leerlingen inzien waarom bijvoorbeeld tellen belangrijk is. Als je kunt tellen kan je binnen een maat of een tel beter inzien welke mogelijkheden je hebt. Daar gaan ze dan zelf mee aan de slag en komen met nieuwe ideeën aan. Dat is enorm motiverend en geweldig om te zien gebeuren. Of bijvoorbeeld bij het leren van rudiments. Er zijn zo veel drummer die rudiments maar saai en vervelend vinden. Ik denk dat dat komt omdat ze nog niet duidelijk genoeg inzien dat eigenlijk alles wat we spelen een rudiment is. Daarnaast hebben veel drummers moeite met de overgang tussen oefenen op hun pad naar verschillende orkestraties op een kit. Ik begeleid ze daarbij om zo stap voor stap duidelijk te maken welke mogelijkheden ze hebben. Vanaf dat punt ontdekken ze zelf dat die mogelijkheden eindeloos zijn.’

 

Bekijk het volledige artikel in Slagwerkkrant 207 (september-oktober 2018)

zoeken
zoeken