De cover van Slagwerkkrant 168 (mrt-apr 2012) is misschien een beetje anders dan je van ons gewend bent. Maar met een familie vol autogekken en een drumstel gebaseerd op een jaren vijftig Chevrolet was dit voor ondergetekende een te mooie kans om te laten lopen. Lees hier hoe de Slagwerkkrant-cover tot stand kwam.
De Gretsch Renown '57 is gebaseerd op de Chevrolets van de jaren vijftig. De Chevrolet Corvette was het sportmodel uit die tijd. De auto op onze cover is een model uit 1956, maar voor 1957 was het model nagenoeg hetzelfde. De Corvette in kwestie is eigendom van mijn schoonvader Rob, en werd een kleine drie jaar geleden uit Amerika naar Nederland geïmporteerd. Grappig genoeg komt de auto oorspronkelijk uit Anaheim, het kleine plaatsje vlak buiten Los Angeles waar ieder jaar de NAMM show plaatsvindt.
De coverfoto is gemaakt in de garage van Rob, in Leidschendam. Het oorspronkelijke plan om de auto in de openlucht te fotograferen valt dankzij een drijfnatte decembermaand in het water. Uiteindelijk kiezen we de garage als alternatief, want net als een oude auto komen de meeste drumstellen tenslotte ook in de garage (Garageband?) terecht. Eerst moeten de andere twee aldaar gestalde klassiekers de straat op. Een MG-TD uit 1952 en een Triumph TR-6 uit 1971 zijn niet echt alledaagse auto's, maar in de woonwijk van Rob kijkt niemand er intussen nog vreemd van op. Met de Volvo Amazon uit 1966, waarin ik mij dagelijks voortbeweeg ernaast, lijkt het voor de deur al snel op een klein automuseum.
De Corvette wordt tegen de achtermuur gezet en de planken in de garage ontdaan van alles wat niets met auto's te maken heeft. (tuinstoelen in een garage? Belachelijk!). In no time staan flitslampen en drumstel op hun plek. De eerste foto's zijn veelbelovend, maar een probleem wordt al snel duidelijk. De Renown '57 past zo goed bij de Corvette dat op de eerste foto's de scheiding tussen drumstel en auto bijna niet meer zichtbaar is. Dan maar met wat meer afstand. Het drumstel wat verder van de auto, de auto wat minder scherp en vooral ook wat meer diepte in de foto.
In Amsterdam zitten vormgever Cyril Koopmeiners en hoofdredacteur Mark van Schaick intussen achter de computer. Met wat razendsnelle beeldbewerking en het tijdens de fotoshoot heen en weer sturen van de bestanden wordt in vijf stappen het gewenste coverbeeld gemaakt. De moderne techniek heeft zo zijn voordelen. Na goedkeuring van het coverbeeld is er nog tijd voor wat close-ups en variaties. Je weet maar nooit waar het goed voor is.
Eenmaal alles afgebroken is het tijd voor de logistiek. De garage van Rob is in de kelder van zijn huis en de auto's worden met een hefbrug naar straathoogte gebracht. Eerst de Corvette naar buiten, dan de TR-6 naar binnen, gevolgd door de MG en uiteindelijk weer de Corvette. Met een klein uurtje staat elke auto weer keurig op zijn plek.
Het zal voorlopig wel even duren voordat er weer een auto zo prominent op de cover van Slagwerkkrant staat, of er moet een mooi jaren twintig drumstel voorbij komen. Dan heeft ondergetekende namelijk nog wat leuks in zijn eigen garage staan...