Jeroen de Rijk in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Ik ken niemand die voor het geld muzikant is geworden
Lockdown 11-08-2020 21:08
Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die zij voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden.

Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop "Lockdown".

Jeroen de Rijk in Lockdown
Lees in dit artikel de (zeer ) uitgebreide antwoorden van Jeroen de Rijk op onze lijst met vaste vragen, en kun je wat video’s bekijken die hij deze maanden maakte.

 

Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?
Streamen niet, maar dat gaat in september wel een keer gebeuren.
Absoluut tracks over en weer gestuurd, zo’n 60/70 stuks.
Dit doe ik sowieso al zeker 10 jaar, maar omdat ik het ‘gratis’ heb gemaakt liep het storm, kwam het ook uit allerlei onverwachte hoeken.
Omdat ik TOZO kreeg en iedereen ‘stabiel failliet’ is/was heb ik m.b.t. ja/nee creeëren gemeend de financiële prikkel eruit halen.
Niet erg om voor oude klanten eens iets voor niks te doen, interessant om voor de toekomst wellicht ‘betalende zieltjes te winnen’ voor mijn service.

Ja, zelfpromotie dus. Mocht ‘men’ niet opnieuw aankloppen, ik heb dan nog steeds heel veell leuke dagen gehad met al die uiteenlopende tracks. Daarbij zijn ook nog écht een heleboel mensen blij gemaakt, gezien de geweldige reacties die ik terug mocht krijgen. Het bleek een zinvolle bijdrage aan ieders psychische hygiëne in deze ongekende tijd, inclusief de mijne dus. 

Een van de mooie reacties was trouwens een prachtig flesje Japanse whisky. Nadeeltje is het gebrek aan fysieke gezelligheid, maar daar zijn andere dingen op te verzinnen. Lekker eten en drinken met je meisje en wat vrienden bijvoorbeeld.

Dit is één van m’n favoriete ‘collabs’:

Deze heb ik samen met Danique Kos opgetuigd:

Deze gaan we nog uitbreiden met ook internationale percussionisten vrienden!

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Vooral heb ik meer tijd gestoken in het bekijken van tutorials om Logic Pro X efficiënter te gebruiken. 
Focussen op bijleren.
Motivatie vast houden kostte dus geen enkele moeite.
Voordeel om voor mij nieuw ‘supertalent’ op m’n koptelefoon binnen te krijgen en met hun tracks te mogen stoeien.
Gaat sowieso na corona door.
 
Heb je online les gegeven, of misschien zelfs genomen?
Helaas geen les gegeven, niemand heeft zich gemeld.
Bestaande leerlingen komen hopelijk ‘gewoon’ weer terug.
 
Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit? 
Het mooiste wat de lockdown heeft gebracht is een herintroductie met ‘waarom het allemaal begonnen is’, het mooie fenomeen ‘intrinsieke motivatie’.
Het was heerlijk weer eens langdurig te voelen dat niets in de weg komt van de zichzelf moeiteloos genererende energie om ‘diep’ met muziek als zodanig bezig te zijn.
Als je er écht in zit, vervaagt het alledaagse tijdsbesef.
Ik ken niemand die voor het geld muzikant is geworden, ikzelf zeker niet.


 
Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
TOZO dus, en gelukkig zijn er ook partijen geweest die hebben aangegeven gewoon te willen/kunnen betalen, een bewijs van een goed en diep netwerk.
Nu TOZO klaar is zijn er weer wat betaalde sessies in m’n ‘Percussion Today Home Studio’, tijdens lockdown ‘Percussion Today STAY HOME Studio’. 
Eén partij wilde me graag vergoeden maar gaf aan écht nogal armlastig te zijn. Toen heb ik vanuit ‘creatief ondernemerschap’ bedacht en uitgedeald dat het dan maar een staatslot moest worden, immers ook voor de kleine beurs goed betaalbaar. 2 tracks gedaan, 2 loten ontvangen, in totaal € 7,50 gewonnen.

Dwingend advies aan elke Bobo in de regering is om 3 maanden helemaal niet naar muziek te luisteren - dus ook uitzetten als je het op de radio hoort bijvoorbeeld, of onder een film/serie, en dus ook niet op een uitvaart, bruiloft of wat ook - en dan nog eens na te denken over het belang van muziek.

 


Hoe zie je de nabije toekomst?
Live spelen komt mondjesmaat op gang, er staat zorgelijk weing in de agenda voor na de zomer.
Eerstvolgende drumdemonstratie is verplaatst naar april 2021.
Alhoewel de mensheid steeds weer een hardnekkig slecht lerende soort blijkt te zijn vermoed ik dat er wel verschuivinge gaan zijn, toch zeker ‘voorlopig’.
Het ‘zonder nadenken’ spontaan op elkaars zwetende lippen staan zal toch nog wel even tijdje een andere dynamiek kennen dan voorheen.
Er gaat wel een ‘vóór én ná corona’ tijd zijn, lijkt me.
Zoals altijd zullen kapitaalkrachtige partijen de crisis gebruiken om te zeggen dat er geen/weinig budget is voor allerlei zaken, vanwege die crisis dus.
Met zaken bedoel ik dan bijvoorbeeld normale vergoedingen voor ons free lance musici.
Bill Withers zei het bijna 50 jaar geleden al treffend: The music is not the problem, the business is the problem’.
Wel degelijk ben ik bezig met of ik over een paar jaar nog muzikant ben zoals de afgelopen 40 jaar.
Kans van niet acht ik zeker aanwezig.
In dat kader ben ik overigens al 22 jaar geleden een eigen muziekproductiebedrijf begonnen, toen al vanuit de gedachte van diversificeren.
Dit is destijds al onder het motto gegaan van ‘Hoe lang blijft het nog leuk om afhankelijk te zijn van de grillen van artiesten, producers, studiobazen, managements, platenmaatschappijen etc..'
Je gooit vanuit je passie structureel onvermijdelijk je ziel-, en zaligheid in de arena, en dat wordt op z’n zachts gezegd wisselend gewaardeerd door mensen die ook hard werken tegen heel andere tarieven, waarbij belangen gediend worden die vooral uit jouw zicht lijken te moeten blijven.


 
Heb je tijdens de Lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Zoals gezegd, vooral herbevestiging van eerdere duidingen, ook een gevolg van al een tijdje rondlopen in de wondere wereld van het muzikant en simpelweg mens zijn.
Hooguit maakt de voor de hele mensheid en dus mondiale beklemming door corona de beleving van ja/nee belangrijk is nóg intenser.

Lees het volledige artikel met 39 persoonlijke verhalen in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel
Of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl