Benny Greb maakt duidelijke keuze bij clinic Drumland
Verslag van de clinic op Slagwerkkrant Podium Terpstra Drumland (12 dec 2019)
Muzieknieuws 16-12-2019 11:54
Een verslag van de clinic die Benny Greb gaf op het Slagwerkkrant Podium bij Terpstra Drumland op 12 december 2019. Slagwerkkrant was erbij en de mensen van Drumland maakten een mooie fotoreportage. Het was volle bak - zo vol dat er voor het eerst een instructie was voor een eventuele noodontruiming - en ook Greb ging er volle bak tegenaan; met humor, overtuiging, een meeslepende groove en nog een paar wijze lessen als kers op de taart. Met recht een drummer om een voorbeeld aan te nemen.

door Bouke Bijlsma
foto's Terpstra Drumland

Donderdagavond 12 december – de dag van uitkomen van Slagwerkkrant 215 (januari-februari 2020) – stond hij op het Slagwerkkrant Podium van Terpstra Drumland: Benny Greb, de Duitse Superman-drummer. Waarom Superman? Omdat Greb het idee logenstraft dat je als drummer moet kiezen tussen allerlei lastige zaken. Nergens voor nodig. Maak gewoon de duidelijke keuze om het allemaal te doen: je spel grondig analyseren maar ook op gevoel spelen; een virtuoze techniek en toch een diepe groove; je toms laten zingen en toch op kort blaffende bekkens meppen; goed drummen en toch ook goede songs schrijven. De Duitse alleskunner blijkt ook nog behoorlijk overtuigende stand-upkwaliteiten te bezitten en citeert even gemakkelijk Nietzsche als zijn 8-jarige zoon: ‘pap, doe normaal!’ De overvolle zaal in Lijnden smult van de verhalen en vooral van de grooves van deze werelddrummer, die onvoorstelbaar veel sound en feel uit zijn eenvoudige akoestische setje weet te toveren.

Greb speelt om te beginnen twee eigen songs met playalong-begeleiding van zijn eigen albummateriaal. Bij de eerste track een lichte New Orleans-feel, waarin hij losjes met een open snaresound, en razendsnelle hihatvariaties en de typerende bassdrum-accenten een lekkere feel neerzet. Opvallend is de gortdroge sound van zijn bekkenstacks, en de veelgebruikte extra minihihat boven zijn bassdrum, terwijl zijn snare rinkelt, zijn toms zingen en de lage snare links naast de hihat blaft als een schorre zeeleeuw.

 


De tweede track heeft een weirde time, die wel grotendeels 4/4 is, maar waar hij met een doubletime feel om de pulse heen draait met een odd effect. Bij beide tracks laat hij al snel de song los en soleert hij vrij over een vamp. Lekker en creatief. Hier is zo’n drummer aan het werk die gezegend is met de magische groove waaraan je de grote jongens herkent.

 


Greb begint zijn vrije solo met een bedachtzame …mmm… Dan met een stok op de tom, die hij pitcht met z’n andere stok. Ook hier lijkt New Orleans het uitgangspunt, maar zeker geen keurslijf; veel snarerolls met bass-accenten, meer groove dan fills. Opvallend is de aandacht voor sound en feel; ook tijdens de imponerend virtuoze stukken. Greb is hier duidelijk gekomen om muziek te maken.

 


De Q&A komt niet meteen op gang, het publiek is wat onwennig in de bomvolle zaal, maar Greb is een heel relaxte spreker met veel humor, die de sfeer al snel gemoedelijk weet te krijgen. 

 
Zoals gezegd heeft Greb zelfs de nodige stand-upkwaliteiten, en ook bij zijn grappen is er niks mis met de timing. En als het even stokt, kun je er altijd een bassistengrap tegenaan gooien.

 


Na een vraag over warming-ups waarschuwt Greb voor "te veel, te snel", en vooral voor onopgewarmd stretchen; uiteraard met demonstratie hoe het niet moet.

 


Zeer opvallend is de enorme hoeveelheid coole sounds die Greb uit zijn eenvoudige akoestische set weet te halen met orginele technieken. En ook hier weer is duidelijk dat de Duitser focust op een muzikaal effect en altijd met een doorgolvende groove. Zoals hier met de handen (met op de snare zelfs een serieuze conga-techniek).

 


Een vegend brushes-effect met de handpalm of een raspsound met de nagels.

 


Vegen met brushes kan natuurlijk ook.

 


Of op je knieen gaan zitten en boven- en ondervel van de floor betrommelen met de vingers, terwijl je met je mond in het luchtgat blaast voor een stijgende pitch.

 


Of gewoon volle kracht op je drumstel hengsten natuurlijk.

 


Een staande ovatie voor Greb van het voltallige publiek.
 


En na afloop ruim de tijd voor een signeersessie.

 

Wil je meer weten en leren van Benny Greb: check zijn dvd's en lesboeken en dan vooral The Language Of Drumming en The Art & Science Of Groove voor veel inspiratie en nuttig lesmateriaal.