Live verslag Drumworld Festival 2018

Adams Drumworld, Ittervoort, 8 september 2018

Slagwerkkrant Plus 08-09-2018 21:09

Lees hieronder wat we tijdens het Drumworld Festival 2018 aan verslaggeving, foto's en videofragmenten online zetten van de clinics op het Slagwerkkrant Podium bij Adams Drumworld in Ittervoort.

De eerste dag van een bijzonder slagwerkweekend vond plaats op het Slagwerkkrant Podium bij Adams Drumworld in Ittervoort. Niet op de traditionele zondag, maar op zaterdag 8 september organiseerde de drumspeciaalzaak het Drumworld Festival, om zo ruimte te bieden aan Four Horizons op de zondag (zie verslag elders op de site, klik hier).

Het programma was al zeer veel belovend, en we werden niet teleurgesteld. Met mooie optredens van internationale toppers als Benny Greb, Rashid Williams, Tom Brechtlein, Matt Garstka en Nederlandse meesters als John Engels, Jimmy van den Nieuwenhuizen, Collin Leijenaar en drumtalent Damian de Weerd. Een uitgebreid verslag! 

tekst: Bouke Bijlsma; foto's Dennis Boxem, video en productie Marcel Willemsen en Erk Willemsen

Damian de Weerd, winnaar Drumtalent 2017 opent het festival. 10.30 uur! Programma duurt nog tot 20.00 uur vanavond, zie programma onderaan deze pagina! 

Damian de Weerd begint met een funky meespeeltrack met veel orgel; en de beat-omdraaiingen zijn niet van de lucht. Rashid Williams staat in de zaal en kijkt goedkeurend knikkend toe. Mike Portnoy is er ook, zo lijkt het, maar dat blijkt een look a-like. De jonge drummer praat ontspannen tegen het publiek, met name over de gloedjenieuwe Adams 8000-serie maple kit, die hij kreeg na zijn overwinning bij Drumtalent 2017. En zijn extra snare links van de hihat, voor de iets strakkere nootjes, naast de wat dieper klinkende hoofdsnare. Naast funk houdt Damian erg van progmetal en progressieve rock, en daarbij valt op dat zijn set-up vrij basic is:

‘Ik hou van overzicht, geen verwarring, meer met minder. Alles staat ook lekker laag, want ik ben niet al te groot.’

Een veelbelovend talent; je hoort soms nog het ongeduld van de jonge drummer, maar hij heeft een lekkere voorwaartse feel en zijn spel klinkt en oogt ontspannen en zelfverzekerd. Een waardige opener van het festival!

 

 

John Engels speelt met zijn jazztrio, met Rob van Bavel op de piano en Ruud Ouwehand op de contrabas. Lekkere toegankelijke jazz met de brushes in de hoofdrol, met de soepele oermuzikaliteit die John Engels John Engels maakt. Het tweede nummer begint met een woeste introfill met bassdrum en toms, en daarna in een noodtempo verder; ontspannen en met een opzwepende jazzdrive op dat kurkdroge ridebekken. Mooi hoe soms de beat abrupt stopt, voor een dynamisch effect, en daarna naadloos weer verder groovet met een heel prettige vanzelfsprekendheid. 

De drumsolo daarna is ook weer gewoon met brushes, Man, wat een feel En daarna gewoon een ballad spelen op een drumfestival; opnieuw met brushes; dat zal ze leren!

 

Matt Garstka is een van de opvallende namen van het Drumworld Festival, en een van de verrassingen, want zijn deelname werd pas laat bekend. De Amerikaan werd bekend als drummer van de band Animals As Leaders en behoort sindsdien tot de absolute wereldtop. Niet in de laatste plaats door zijn vermogen om haast onnavolgbare maat- en tempowisselingen te laten klinken als lekkere powergrooves.



Garstka, die speciaal voor deze clinic naar Nederland kwam, speelt met gitarist Josh DeLaVictoria; zij spelen materiaal van hun nieuwe duo-album Modern Value. Dat is iets meer fusion dan de fusion/prog-metal van Animals As Leaders, maar nog altijd bijzonder stevig. Opvallend, naast zijn haast verontrustende onafhankelijkheid en moeiteloze omschakelingen, is hoe lekker zijn kit klinkt; en dat komt echt niet alleen door de spullen. Garstka heeft zo’n lekkere oerdrummers touch , waarmee hij dus al die ingewikkelde shit als muziek laat klinken. Indrukwekkend!

 

Het commentaar van Garstka (die bepaald geen prater is achter de set) na een voor gewone stervelingen ritmisch totaal onnavolgbare track: 'We like going from 5 to 7; it just feels right.'

 

Jimmy van den Nieuwenhuizen komt het podium op met de begeleidingsband van Van Velsen, en dat is na al het voorafgaande drumgeweld wel even welkom. Toegankelijke popmuziek van de kersverse Drummer’s Drummer Benelux van 2018. En die Poll-positie is goed nieuws voor de liefhebbers van dienstbare groovedrummers, want Jimmy mag dan een behoorlijke geweldenaar zijn; op drumporno heeft niemand hem ooit nog kunnen betrappen. Na wat opstartproblemen (een weigerende computer) knalt de band er lekker in met opzwepende track met Van Velsen zelf op de begeleidingstape. Jimmy speelt een serie stuwende tomgrooves, met behoorlijk wat intentie. Je hoort meteen waarom Van den Nieuwenhuizen voor dit soort klussen gevraagd wordt. Als drummer van een artiest als deze moet je steady en betrouwbaar zijn, maar ook iets extra’s geven. Feel, overtuiging en een gezonde bak muzikaliteit.

Na twee behoorlijk jongehonderige tracks met een, op z’n zachtst gezegd, voorwaartse feel, vertelt Jimmy het een en ander over de verschillende manieren om tracks op te nemen. Daarbij geeft hij het voorbeeld van All Things Under The Sun Van Wulf; een radiohit waarvan de feel en sfeer pas in de studio ontstond. En hij laat een aantal versies horen die in de studio zijn geprobeerd (half time, met zware rockfeel,, en de uiteindelijke versie met Coldplay-achtige tompartij). Interessant en cool om te zien!

  

Direct na het optreden van Jimmy van den Nieuwenhuizen hebben we de Slagwerkkrant Poll Awards uitgereikt. 

 

De groepsfoto met alle aanwezige Poll-winnaars die waren gekomen voor de uitreiking van de Slagwerkkrant Poll Awards 2018

 

Tom Brechtlein is een ouwe drumrot, die een behoorlijk diverse verzameling topmuzikanten heeft begeleid: fusion, jazz, pop, bluesshuffles, country, soul… Zijn geheim is een uit duizenden herkenbare pocket, maar als er een gemene fill voorbij moet komen, is dat ook geen probleem. Hij speelde bij zangers als Kenny Loggins en Nathalie Cole, bij jazzhelden als Chick Corea en Wayne Shorter, maar de meeste indruk maakte hij waarschijnlijk met zijn diep groovende (blues)shuffles bij gitarist Robben Ford.

 

Brechtlein speelt mee met fusiontracks die behoorlijk wat ruimte laten voor baldadige invullingen, en dat laat de Amerikaan zich geen twee keer zeggen. Opvallend is de ongenaakbare strakheid in combinatie met de volledige vrijheid die je krijgt als je in control bent. Hier en daar wordt het zelfs behoorlijk freaky, maar altijd loopt de groove door. Als je dit kunt, kun je daadwerkelijk bij iedereen spelen.

 

Collin Leijenaar begint met een paar tracks van zijn eigen progrockband Dilemma. De man die in zijn tijd bij progrocker Neal Morse, ook wel ‘The Dutch Portnoy’ werd genoemd, trekt van leer op zijn klassieke progrock-kit, met twee bassdrums, zes toms, octobans, een gongdrum, en de nodige splashes en X-hats. Genoeg om te raken dus, en dat doet Leijenaar dan ook. Lekker voorwaartse symfo uit de tijd dat de progrock nog symfonisch was. Je hoort hier en daar wel een Kayak-invloed (de band waarin Leijenaar ook jarenlang speelde). Hij wisselt zijn spel af met uitgebreide verhalen over zijn dromen en visies, zijn twijfels en zijn overtuiging dat je je dromen moet na jagen. Opvallend is een eigen compositie voor Dilemma, geschreven rond een 6/8 paradiddle. Een verfrissende open groove. Een drummer die staat voor de stijl waarin hij speelt, en dat staat als een huis!

 

Als het aankomt op uitpakken met chops, moet je natuurlijk een gospeldrummer hebben. De echt goede uit die categorie hebben natuurlijk één onmisbare extra: een pocket van heb ik jou daar. Rashid Williams is er zeker zo een. De Amerikaan speelt en speelde met topartiesten als John Legend, Alicia Keys en Jill Scott, en die vragen je echt niet als je geen maat weet te houden met je chopkunde.

Ook Williams speelt mee met zwaar op keyboardfusion leunende begeleidingstrack, en de eerlijkheid gebiedt te zeggen: daar hebben we vandaag al best veel van gehoord. Toch heeft Rashid Williams nog wel wat nieuws te bieden, en dat is een verrassende dynamiek. Want behalve een gemeen scherpe snare en een bass die je ingewanden om genade laat smeken, speelt hij bij vlagen heel relaxt en bijna verstild op zijn toms en bekkens en laat hij een prettige ruimte open. Daardoor knallen zijn preciese maar vette fills over de gehele kit (met opnieuw die door-merg-en-been snare) er extra uit.

 

En als hij ergens midden in zijn clinic plotseling ff een stukje pure groove speelt, dan hoor je die lekkere pocket. Best luchtig en licht eigenlijk; vooral als hij hem afbouwt naar heel zacht tot bijna onhoorbaar, zonder een momentje intentie in te leveren. Dit is duidelijk een van de grote jongens.

 

Over ‘grote jongens’ gesproken; Benny Greb is niet voor niks de uitsmijter van deze geslaagde editie van het Drumworld Festival. De welbespraakte Duitser is welhaast de belichaming van de zeldzame combinatie zuivere virtuositeit/pure groove. Ook prettig: zijn begeleidingstapes komen van zijn eigen cd’s Grebfruit 2 en Brass Band, en laten we het zo zeggen: we hebben de fusionkeyboards niet gemist. Lekker om ff wat serieus creatieve muziek te horen onder het onverminderd indrukwekkende drumgeweld. Dat bestaat uit behoorlijk subtiele grooves, die wel altijd die prettige aardsheid hebben van de oerdrummer, maar dan wel met een spanning en dynamiek die bijna elke maat spannend maakt.

Dat Benny ook goed kan mikken, ondervindt de Drumworld-medewerker die pal voor het podium op vol volume staat te babbelen met een bezoeker. De stok die hem tussen de schouderbladen raakt, heeft wel een pluizige kop; dat wel. Greb doet het vervolgens af met een vriendelijk maar duidelijk geintje. Zo leren we niet alleen over drummen maar ook over respect deze dag.
Tijdens zijn solo laat Greb een enorme ruimte, en hoor je hem op creatieve manier de vreemdste sounds uit zijn trommels en bekkens halen; met zijn handen, met een stok over het bekkenblad schurend, maar ook gewoon ­- heel ordinair - met dubbele bassdrums.
Dat hij tussendoor ook met de grootste vanzelfsprekendheid een echt interessant verhaal houdt over muziek maken, stemmen en sound - met goede tips, gezongen voorbeelden en een boel bijtende humor - maakt de geslaagde clinic compleet. Een sterk staaltje het beste voor het laatst bewaard.

 

Bij Adams Drumworld in Ittervoort staat het tweede weekend in september altijd in het teken van het Drumworld Festival. 

Het Drumworld Festival: een dag lang drums & drumming op topniveau.

Het tijdschema van het Drumworld Festival bij Adams Drumworld in Ittervoort op zaterdag 8 september ziet er als volgt uit: 

10:30 - 11:00 DAMIAN DE WEERD
11:15 - 11:45 JOHN ENGELS TRIO
12:15 - 13:00 MATT GARTSKA & GITARIST
13:30 - 14:15 JIMMY VAN DEN NIEUWENHUIZEN & BAND
14:30 - 14:45 UITREIKING SLAGWERKKRANT POLL AWARDS
15:00 - 15:45 TOM BRECHTLEIN
16:15 - 17:00 COLLIN LEIJENAAR
17:30 - 18:15 RASHID WILLIAMS
19:00 - 20:00 BENNY GREB

 

Lees hier alles over de programmering van het festival. Klik hier.  

 

zoeken
zoeken