Michael Schack in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Wat je online doet, verdwijnt nooit meer
Lockdown 13-08-2020 13:08
Het volledige verhaal van Michael Schack. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl de complete reactie van Michael, en zie je een aantal lekkere video’s (waaronder die ene met Philippe Geubels).

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

Michael Schack tijdens Push Your Drumming Tour 
 

Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?
Toen op 13 maart mijn zowat volgeboekte lente en zomerfestival seizoen van overheidswege werd afgelast, heb ik de klik gemaakt : "Komaan Schack, we spelen gewoon verder,  al is het dan zonder publiek en zonder gage. En nu eerst dat stoffige 'to do' lijstje afvinken!".
Ik streamde reeds van ver voor de pandemie vanuit mijn studio :  sinds de zomer van 2013 toen ik mijn eerste online Drumeo-les uitzond. Dus ik heb over de voorbije jaren reeds veel geleerd over en ook geïnvesteerd in een degelijke video set-up en het zelf monteren van mijn eigen clips. Heb onderweg ook vastgesteld dat streamen altijd een erg tijdelijk iets is, tenzij je die stream ook op gaat nemen en achteraf nog een beetje kan post producen.  De meeste van mijn volgers kijken en delen ook liever korte clips met een echt begin en einde dan het langer turen op een stream.

In die eerste lockdown week kreeg ik dan een belletje van goede vriend Philippe Geubels en hebben dan samen een oud plannetje opgepikt en zijn aan het schrijven gegaan. In die twee lockdown weken waaide de negativiteit al dermate rond, dat we prompt een wat positieve boodschap als single wouden uitbrengen, en zo is "Ik Dans op de WC" begin april uitgekomen. Op een week tijd haalde de clip meer dan 1,5 miljoen views op Facebook, samen met de remix die er ook inmiddels van is uitgekomen enkele honderdduizenden views op YouTube en we maakten ook even wat tumult in de Belgische hitparade. Het was eigenlijk best een leuke ervaring ondanks de lockdown en het gemis aan live podium.

Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 


Ik heb kort daarna ook nog meegewerkt aan een aantal track opnames en producties van andere mensen of initiatieven, maar omwille van de soms matige geluidskwaliteit en té veel livestreams door té veel mensen met teveel gewenning bij het grote publiek heb ik me vooral ook toegelegd op korte echt opgenomen clips met goeie audio en perfect sync tussen geluid en beeld. Ik heb van sommige echt goeie artiesten zulke slechte amateur streams gezien dat ik dát nou net wou vermijden. Wat je online doet verdwijnt immers nooit meer. 

Ondertussen wel de Drumeo live streams terug opgepikt, die enkel voor subscribers beschikbaar zijn en in hoge kwaliteit online gaan. Ik host nu om de twee weken op woensdagavond de internationale Q&A over elektronische drums op Drumeo.com en zo hou ik door de vragen en reacties van al die spelende e-drummers ook ondanks het vooral thuis in mijn studio werken wat de vinger op de pols.

Ondertussen heb ik midden in Corona tijd een nieuwe single uitgebracht en ook, zo gauw we terug met meer in mijn studio mochten, een joint performance clip met bassist gabber Axl Peleman opgenomen. Geen gesplitte schermkadertjes, gewoon samen voor de camera en live synergie. Werkt het beste voor me.  Heb ook enkele ondertussen goed lopende nieuwe live mash-up clips online gezet en mijn Morin' Drumming reeks opgestart. Die leven vooral op Instagram en Facebook mooi verder. 

Corona heeft me in ieder geval geleerd dat mensen liever kort en zo ook tot het einde een drumclip bekijken in plaats van lang met een half oog koffie drinkend een livestream aanvatten die ze misschien nét voor dat interessantste moment reeds hebben verlaten. 

 

Links : 

Dansen op de WC met Philippe Geubels

 

60 Second solo (ook voor Red Bull Music)

 

Mornin' drumming : Oh My Rosanna

 

In Studio"Covid" mashup

 

Schack & Peleman

 

Nieuwe single HUH

 

Ik doe dit sowieso na Corona verder. Ben reeds lange tijde een "drumming action clip" productieveling en wil ook mijn eigen FATKiCK label verder uitbouwen :-)

 

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Ik ben tijdens de lockdown niet per se anders gaan spelen of studeren, maar wel met iets meer regelmaat.  Dat was ook eens nodig:-) Ik speel liever vroeg in de ochtend, vlak na het ontwaken en tanden poetsen ipv ergens doorheen de dag echt te focussen op een bepaald iets of zo. Een uurtje in de ochtend is zowat mijn gemiddelde. 
Hoefde immers in de ochtend niet meer zo vroeg op de luchthaven te zijn of in de late namiddag nergens op een soundcheck. Helpt de workflow wel een beetje, zeker om ook eindelijk dingen eens afgewerkt te krijgen.  Ik heb dan voor het ontbijt reeds een goed gevoel dat ik gespeeld heb, dus kan voor de rest van de dag de productiemachine aan en produceren/mixen/opvolgen maar!
Met zelfmotivatie heb ik nooit een probleem gehad.
Heb zelf geen kinderen, dus dat helpt ook wel bij het grijpen naar je eigen "things to do". Mijn respect trouwens naar alle ouders toe die tijdens de lockdown én thuis moesten werken én op het thuisonderwijs van de kinderen toezien. Dát is pas stress. 

Heb je online les gegeven, of misschien zelfs genomen?
Ik heb op aanvraag enkele dedicated master classes op uitgezonden, onder andere voor Roland India, Roland Turkije en dan ook nog via Drumeo.com.
Aangezien mensen zich vooraf moesten inschrijven of abonneren heb ik daar ook wat nieuwe connecties aan overgehouden. En met een grotere attendance dan anders ook fijn om zien dat een dergelijk iets kan blijven doorgroeien, ook na Corona. 

Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit?
Ja, bij mij toch écht wel. Doordat ik mijn live #DJDrummer set even niet continu moet aanpassen met nieuwe mash-ups en video content voor mijn live shows, vind ik wat meer ruimte in mijn hoofd voor het uitwerken van echt nieuwe ideeën en het afwerken van oudere. 
Een studiemethode heb ik niet uitgedacht, wel al improviserend nieuwe verhaaltjes bij elkaar gespeeld voor onze toekomstige #PushYourDrumming tour doorheen de Benelux en mijn hopelijk terug internationale avonturen volgend jaar. Dat wordt inderdaad in het slechtste geval pas iets voor midden 2021, maar misschien gaat het dan nog meer knallen. Geen roer omgooien dus, maar eerder een verder voorbereidend surfen op de wave terwijl je niets anders kan doen dan afwachten op meer echt live werk.

Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
Ik ben reeds lang als voltijds zelfstandig ondernemer/muzikant actief, dus niet onder één of ander artiestenstatuut en heb ok altijd keihard gewerkt, dus ik steun vooral op mijn eigen buffer nu. Echt zelfstandig ondernemende artiesten krijgen in België ook een 'hinderpremie' en een maandelijks overbruggingsrecht, dus daar kan ik voorlopig wel wat mee verder hoewel mijn eigenlijke omzet nagenoeg verdwenen is. 2020 was wel goed begonnen, dus ik ben sinds het begin van de lockdown niet moeten stoppen met investeren. Heb online nog nooit zoveel coole software plug-ins gekocht die ik nu ook dagdagelijks gebruik. Ouch, maar wel inspirerend.
Heb me ook wat toegelegd op meer videomontage en sound design, niet dat mijn studiootje nu het inkomensverlies compenseert maar het houdt me weg van twijfel over mijn toekomstig professionele pad. 
Ik steek wel mijn middenvinger op naar de 'would be artiesten' die onterecht proberen profiteren van de door de overheid geboden steunmaatregelen, ten koste van diegenen die het echt nodig hebben. Het stemt me trouwens gerust dat in België toch enkele fraudeurs het onterecht ontvangen geld nu reeds moeten terugbetalen. Ha! De adviezen van plots opgerichte drukkingsgroepen en Facebook-vakbonden leg ik naast me neer : ik heb me zelf altijd onderlegd in muzikanten-fiscaliteit en slaap daar vooral nu wat beter door dan anderen die dat aspect altijd neerkijkend genegeerd hebben. Ik voel wel mee met al die nieuwe jonge, getalenteerde en gedreven muzikanten die het nu allemaal zelf maar zonder voldoende ervaring moeten gaan uitzoeken. Ik hoop dat velen de moed niet zullen laten zakken.

Hoe zie je de nabije toekomst?
Voor er echt een werkend vaccin is gaan we niet live spelen zoals voorheen. Ik ben daar heel realistisch in : geen vaccin, geen festivals zoals we ze kenden, geen indoor events zoals voorheen, geen internationale toers en zeker geen drumfestivals zoals ze horen te zijn. Heb wel wat kleinere showcases staan en zowat 50% boekingen van de aanvankelijke lente- en zomerboekingen van dit jaar zijn voorlopig naar volgend jaar verplaatst. Maar ondertussen is ondanks het aanvankelijk alom  verplichte thuiswerken en de eerste testing van thuisonderwijs het internet verre van gecrasht, dus ik ben er zeker van dat daarvan in ons dagelijks leven-na-de-pandemie veel van gaat blijven hangen. Online muziek maken heeft als het ware een raketboost gekregen, software developers zijn nu nog meer gemotiveerd om hun oplossingen te perfectioneren en ook de aanzienlijk gestegen online downloads van mijn digitale artist kits voor elektronische drummodules duwt me naar meer van dat. Weet je, er zijn sinds de lockdown periode van half maart en ondanks de huidige heropstart nog nooit zoveel digitale muziekinstrumenten en muzieksoftware oplossingen verkocht. Voor sommige merken en goed georganiseerde online retailers is 2020 nu reeds hun beste jaar ooit. Ook bij Drumeo bijvoorbeeld zijn er duizenden vaste online abonnees bijgekomen. De mensen zijn dus niet enkel thuis moeten blijven, maar zijn ook thuis meer muziek gaan spelen. Wie nu enkel door het zwartgallig worden wil stoppen met muziek of meer tijd spendeert aan het online delen van conspiracy theorieën dan de eigen creativiteit gaat het grote positieve gevolg van zoiets wereldwijd ingrijpends als deze pandemie gigantisch missen.  Net zoals de traditionele platenfirma's indertijd maar niet wilden inzien dat een mp3 speler en online muziekconsumptie via iTunes of Spotify ooit groot zouden worden... Music is not cancelled en haar nog steeds grote toekomst ook niet. 

Heb je tijdens de lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Ja, zeer zeker! Als drummer heb ik geleerd terug meer te genieten van het niet voor een live publiek spelen hoewel ik het lieve publiek, de steeds inspirerende interactie en die gemengde odeur van zweet, bier, pizza en friet verschrikkelijk mis. Als muzikant heb ik bevestigd gekregen dat je maar beter zelfbedruipend kan zijn in plaats afhankelijk van een band of stichting. En als persoon heb ik geleerd dat er plots veel zelfverklaarde viroloog-specialisten en aspirant politici zijn die het allemaal beweren beter te weten en kunnen dan de eigenlijk gediplomeerde specialisten terzake, maar tegelijkertijd vooral hun kostbare creatieve tijd en energie aan het verliezen zijn.  Ach, ze doen maar. Ik ploeter ondertussen positief en daardoor ook met vooral veel 'goesting' verder. 

 

Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl