Gerard ten Hoedt en zijn Muller Muziek - sinds 1922
Het Constantinople verhaal
Slagwerkkrant Plus 16-08-2017 09:08
In Slagwerkkrant 201 (september-oktober 2017) lees je een interview met Gerard ten Hoedt van Muller Muziek te Amsterdam. Een winkel boordevol bekkens, stellingen vol snaredrums en drumsets en véél percussie. En met Ten Hoedt een ware liefhebber achter de balie; een man vol verhalen ook. Hier op Slagwerkkrant Plus kun je een heleboel extra foto's bekijken en lees je de complete anekdote over een klant die probeert ongemerkt een online gekocht bekken te verwisselen.

In het interview legt Ten Hoedt uit wat Muller Muziek zo bijzonder maakt:

‘Alles wat we verkopen repareren we ook, en alle onderdelen hebben we in voorraad. Hier op zolder, in de kelder, en zelfs thuis heb ik nog een wandje. We zijn ook goed in het vervangen van djembévellen, bijvoorbeeld. En ik maak ook van oude kapotte bekkens weer goede crashes. En als een snarenmatje niet goed zit, heb ik dat zo gefikst.’


Ten Hoedt in de winkel met een mooie old school bassdrum

 

Bekkens zijn wel een specialiteit van Muller Muziek, en vooral de collectie Zildjian bekkens is imposant. Ten Hoedt was ook een van de eersten die aanvoelden dat de Zildjian Constantinople-serie wel eens flink zou kunnen aanslaan, dus sloeg hij ruim in. Met succes. Na 46 jaar zit ras-Amsterdammer Gerard ten Hoedt boordevol anekdotes. Een ervan gaat over die Constantinoples, en schetst de soms minder leuke kanten van het vak. 

Tientje extra
‘Er komt een jongen van het conservatorium hier een Zildjian Constantinople uitzoeken. Wij geven standaard 20% korting op Zildjian bekkens, en daarmee zit je soms net onder de prijs van webwinkels, soms net erboven. Dan vind ik dat ik het goed doe. Dan verdien je er zelf niet heel veel meer aan, omdat je een groot deel van je marge weggeeft. Die jongen zit hier drie uur bekkens te proberen, checkt z’n mobiel, en zegt dan: "Bij de webwinkel is die een tientje goedkoper." Ik zeg: nou jongen, dan ga je ‘m toch lekker daar kopen! Maar je bent heel precies, hebt hier twintig Constantinoples geprobeerd, en je hebt dus wel kans dat je een bekken krijgt waar je niet tevreden mee bent. Maar die gast is lekker bijdehand en koopt toch gewoon online.

Het bekkenrek van Muller Muziek

Drie weken later komt hij terug in de winkel en vraagt of hij toch nog even de Constatinoples mag zien. Het bekken dat hij gekocht had zat in z’n bekkentas. Ik vraag of ik even mag kijken en zie dat het serienummer op 89 eindigt. Na wat uitproberen komt hij terug bij de balie, en ik vraag of ik zijn bekken nog even mag zien. Had hij de bekkens omgeruild! Dat is geen diefstal, maar het is ook niet helemaal eerlijk… Ik zeg: je mag 'm wel ruilen, maar dat kost je dan wel 100 euro. "Als ik zo veel moet betalen, stuur ik m wel terug." Dat deed hij. En bestelt na een maand een nieuwe. Krijgt hij precies dezelfde weer terug. Komt hij tóch weer terug in de winkel. Laat ik nou mazzel hebben, dat ik dat bekken dat hij wilde hebben net had verkocht. Dat vond ik wel leuk. "Ja, maar wat moet ik nou", riep hij. Nou, ik weet het goed gemaakt. Ik kan drie bekkens bestellen en dan kun je er alsnog één uitkiezen. Dat vond hij wel wat. Ik geloof dat hij toen wel begreep waar dat tientje extra voor is.'

De winkel aan de buitenkant

 

Lees het complete interview in Slagwerkkrant 201 (september-oktober 2017)

En kijk eens op de website van Muller Muziek

Alle foto's door Dennis Boxem