De 12de DrumDrieDaagse, 9-10-11 augustus 2013, zal de boeken ingaan als een onvergetelijke editie. Bijna vanzelfsprekend was het weer een enthousiaste, leerzame dolle bende, met 17 geweldige docenten en 72 leuke deelnemers, maar ook was er een onverwachte, sessie van twee legendarische drummers, John Engels en Han Bennink, die even later vergezeld werden van de 91-jarige Tony Nüsser en Cesar Zuiderwijk.
Elk jaar brengt de organisatie van de DrumDrieDaagse 72 deelnemers en 17 docenten een lang weekend bij elkaar om in afwisselende stijlen en technieken lessen te volgen. Een aantal docenten, die van organisatoren Music Station en Slagwerkkrant, doen elk jaar mee, een aantal anderen zijn gastdocenten die clinics, workshops en privégroepjes komen doen.
Koen Herfst
Het was aan Koen Herfst (I Chaos, Armin van Buuren) om de aftrap te verrichten en de deelnemers vrijdagochtend 10 uur wakker te schudden. Nou dat lukte goed met zijn uiterst precies en hard uitgevoerde blastbeats.
Deelnemer Henk-Jan Wormgoor: 'Pittige drummer met prima dubbelbass werk. Inspirerend en actief. Ook voor een amateur goed te begrijpen. Supersnel. Indrukwekkend. Lekkere power.'
Roël Calister
Voor de middagclinic op vrijdag was het aan Roël Calister om de percussie over het voetlicht te halen. Dat deed hij met verve en soms tot ontroerens toe. Hij bracht een voor een zijn percussiecompanen van KiT op het podium, toewerkend naar het avondconcert met die band. Weergaloos was dat optreden. Alle deelnemers, docenten en toehoorders inclusief organisatoren Cesar Zuiderwijk en Erk Willemsen stonden te springen op de onweerstaanbare beats van Kuenta i Tambu.
Deelnemer Jan Timmerman: 'Supergaaf! De meeste instrumenten waarop Roël speelde kende ik niet, dus dit vond ik misschien wel de interessantste clinic!'
Juan van Emmerloot
Dat was vroeg opstaan om de zeer leerzame clinic van Juan van Emmerloot te bekijken. De helft van de deelnemers was er al een uur te vroeg. Super!
Deelnemer Tim Emmen: 'Een hele goede clinic! Hij maakte duidelijk dat je met hele kleine dingen hele andere geluiden uit de onderdelen van je drumstel kan halen. En dat je niet van hi-hat naar bekken, of andersom, hoeft te spelen om het verschil te maken van een couplet-refrein. Ook hoe je een mooie rimshot kan spelen en je dat het beste kan oefenen. En de belangrijkste les was dat je nieuwe dingen met veel herhaling goed kan gaan spelen en dat je het niet zomaar echt goed kan spelen door twee keertjes oefenen.'
John Engels, Han Bennink en Barnicle Bill
En toen stond opeens onaangekondigd Han Bennink (71) voor onze neus. Meegereden uit Amsterdam met John Engels (76). Om mee te spelen met trio Barnicle Bill en zo een historische les in jazz te geven, contrastrijk en wel! Toen ook speciale gast Tony Nüsser (91) zich er nog mee ging bemoeien was het feest compleet, uitmondend in een sessie van die drie met ook nog Cesar Zuiderwijk erbij, die opeens de jongste in het gezelschap was met zijn 65 jaar!
Mark van Rooij: 'Dit was zo mooi, leuk en gek! Met die twee zat je er meteen helemaal in en aan hun lippen gekluisterd. Nostalgie!'
Wim van der Westen
Even speelde hij bij Kane, en hij legde zondagochtend mooi en integer uit waarom die periode eigenlijk zo kort was. Dit illustreerde hij met smaakvol en precies spel, waarbij hij met elke partij uitstekend zijn benadering uitlegde.
Deelnemer Frans de Weger: 'Heel erg duidelijk spel, gemotiveerd en helder. Zijn ziel zit in zijn drumstokken. Heel gaaf en openhartig. Een 10+.'
Cesar Zuiderwijk
Op naar drumsolo Little C als ode aan de drumsolo Little B van zijn voorbeeld Brian Bennett. Dat was dus aanschouwelijk onderwijs hoe je zo'n drumsolo nou in elkaar kan zetten. Cesar ging intensief aan de slag en oogste als altijd veel bewondering.
Jeroen van den Eshof: 'Humor! En het verhaal van de "modules vullen" tijdens het oefenen van je solo's vond ik heel beeldend.'
De lessen
En dan hebben we het alleen nog maar over de clinics gehad. Maar de lessen in de leslokalen, in groepjes van zes waren natuurlijk net zo belangrijk. Zeventien docenten hadden zeventien verschillende onderwerpen, die de deelnemers van het ene in het andere thema lieten vallen, zo genoeg stof voor een jaar leerplezier genererend. De lessen waarin je zelf kon spelen waren favoriet, dus bandcoaching van Sarah Lavinia Feenstra en de drummersgroepen door Fred Cohen. Maar de superlatieven over de andere lessen werden ons ook om de oren geslingerd. Zie hieronder.
Nies de Waard over Olaf Fase: 'Erg leerzaam om eens goed te kijken naar de motoriek en ook leuk om te gebruiken in mijn eigen lessen.'
Dick Tilstra over Roël Calister: 'Goede cajonles. Ik heb er inmiddels zelf een aangeschaft!'
Jamie de Jongh: 'Ik vond de dubbelbassles van Ernst van Ee te gek'
Mark van Rooij over Mark Eeftens: 'Zijn ‘blubber’-fills vond ik heel leuk! Geleerd dat je met enkele drumfiguurtjes heel veel kan doen op de hele kit.'
Frans de Weger: 'De les van Gerben de Bruijn was zeer instructief en prettig. Goede leraar. Iedereen is vaak aan bod gekomen!'
De sessie
Op zaterdagavond speelde de bandcoachingband The Smart o.l.v. Sarah Lavinia Feenstra met de drummers van de DrumDrieDaagse. Het reprtoire dat zij de twee dagen ervoor instudeerden werd voortvarend gebracht!
Corien Warmerdam: 'Ontzettend leuk! Omdat ik zelf niet in een band speel, was dit voor mij erg leuk om te doen. Ook de verschillende docenten die meededen maakten het heel leuk.'
De reacties
Unaniem waren de reacties van de deelnemers superenthousiast. We kregen na de DrumDrieDaagse heel wat mailtjes toegestuurd met soms prachtige zinnen erin. Een selectie daarvan willen we jullie als websitebezoeker niet onthouden.
Thom Winterink: De DrumDrieDaagse in het algemeen vond ik een van de leukste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Ik heb een hoop geleerd, en het was hartstikke leuk, Hoogtepunt was voor mij de clinic van John Engels, die was toch wel heel speciaal.
Kees Steur: Alle clinics en alle lessen waren helemaal top. De band van zaterdag was lekker laagdrempelig, zodat iedereen aan bod kwam. Het optreden van John Engels en Han Bennink was voor mij het hoogtepuntje van dit jaar. Nou je raadt het al...niks veranderen volgend jaar.
Wendy Wijbrandts: Ik vond het een geweldige leerzame ervaring. Ik heb veel tips en aanwijzingen gekregen hoe ik oefeningen kan aanpakken en kan variëren, hoe ik stukken moet instuderen, hoe ik beter met de rudiments om kan gaan. Waar je op moet letten bij je hardware, welke hardware de leraren zelf hebben en waarom ze daarvoor gekozen hebben. Ook leuk dat je heel veel mededrummers ontmoet die allemaal even aardig zijn en je willen helpen, zowel jong als oud. Het schema met de indeling van de groepen was heel duidelijk, reader is ook goed. Ik was eerst bang dat er bij de D3D alleen maar vreselijk goede drummers zouden zijn, waardoor ik de lessen niet goed zou kunnen komen, maar dit was helemaal geen proleem. Wat ik zo bijzonder vind is dat jong en oud zo goed met elkaar omgingen, leeftijd en kennis maakt niet uit! Iedereen wil graag zijn kennis met elkaar delen.'
Tom de Vries: Leerzaam, superleuk en natuurlijk gezellig.
Natuurlijk was er ook opbouwende kritiek.
Frans de Weger: De les zou altijd een echte les moeten zijn en geen verkapte clinic. Dit vanwege het feit dat er twee maal alleen uitleg werd gegeven zonder dat je zelf aan de slag kon.
Wendy Wijbrandts: Deelnemers beter attenderen op mee brengen van gehoorbescherming. Het viel mij op dat enkele jongere drummers de eerste dag geen gehoor bescherming bij zich hadden. Dat was zeker wel nodig bij de clinic van Koen. Dus naast stokken, oefenpad ook gehoorbescherming mee!
Henk-Jan Wormgoor: Graag zou ik een volgend jaar iets willen horen over songstructuur: geef voorbeelden van chorus, bridge, intro outro, verse, interlude en andere songelementen. En over frasering: hoe speel je een muzikale zin zodat het een verhaal wordt. En over songwriting: hoe maak je je eigen songs en hoe maak je je ritmes en songstructuur, etc. Hoe speel je een songstructuur in waar een bandleider of anderen mee aankomen? Zijn er technieken om je partij te ontwikkelen …zoals bijv. Cesar voordeed dmv proberen en optimaliseren.
En tot slot Tim Emmen: Ik vind dat er voor de volgende keren gedacht moet worden voor nazorg van de deelnemers. Die weten nu helemaal niet meer wat ze met hun ledenmaten moeten doen. Het is gewoon verschrikkelijk om na deze drie dagen trillend rond te lopen omdat je de geweldige sfeer mist van de lessen, deelnemers en de clinics. Voor de rest hebt ik niets waar er op gelet moet worden.
Namens organisatoren Cesar Zuiderwijk en Erk Willemsen: 'Wat een geweldig weekend was het! We hebben genoten van jullie! En jullie hopelijk van ons! We denken dat dat wel goed zat, gezien de vele enthousiaste reacties die we al tijdens de drie dagen kregen, maar ook via Facebook en direct per email ontvingen. Nogmaals dank en hopelijk tot volgend jaar!'
De volgende DrumDrieDaagse gaat plaatsvinden op 8, 9 en 10 augustus 2014. Schrijf je nu in! www.drumdriedaagse.nl