Sterke optredens op rustig Fret Alive!
On Stage 04-04-2007 14:18
Het was zondagavond 1 april bij aanvang verre van druk op FRET Alive! 2007. Misschien was het de warme lentezon die nog tot laat in de avond voor volle terrasjes zorgde en zo het festival een deel van zijn publiek ontnam. Aan de artiesten kan het in ieder geval niet gelegen hebben, want die speelden ondanks de vaak maar halfgevulde zalen zeer sterke optredens.De avond werd geopend door de Amsterdamse band a balladeer. Er stonden zo'n vijftig mensen in de zaal, maar diegenen die de moeite hadden genomen om vroeg te komen, werden optimaal beloond met een prachtig optreden van de band. Met veel gevoel zong zanger/gitarist/toetsenist Marinus de Goederen de prachtige nummers en kreeg zo zelfs het publiek mee. Kort daarop begon in de Oude Zaal rapper DiceCream. In The Max volgde daarna de Amsterdamse punkrockformatie Malle Pietje and the Bimbos. De opzwepende punk werd op een overtuigend rammelende manier gebracht en nummers als Tienerhoer en Keihard Beuken werden door het publiek enthousiast meegeschreeuwd. In de Oude Zaal vervolgde rapster Neena het programma.

Inmiddels werd het langzaam steeds drukker in de Melkweg en toen Green Lizard het podium betrad, was het duidelijk waar de meesten voor gekomen waren. Voor het eerst van de avond raakte de zaal goed gevuld. Het optreden was het laatste van drummer Roeland Uijtdewilligen en het leek erop dat veel fans een laatste eerbetoon kwamen geven aan de man die twaalf jaar bij Green Lizard drumde. Tegen het eind van het optreden kwam voormalig Green Lizard-gitarist Willy Tjon Ajong het podium op rennen om als verrassing voor de vertrekkende drummer de gitaarpartij van de klassieker Turn Around voor zijn rekening te nemen. Het optreden eindigde met een klein stukje Territorial Pissings van Nirvana.

In de Oude Zaal was inmiddels Lefties Soul Connection begonnen. De groep speelt enorm swingende funk met soulinvloeden en een groot deel van het publiek kon de heupen dan ook niet stil houden. Tot achter in de zaal aan toe zat de sfeer er goed in. Toetsenist Alviz speelde de aanstekelijke melodieën die tekenend zijn voor de muziek van de groep vol passie op zijn Hammondorgel. Er werden oude nummers gespeeld, maar ook nieuwe nummers van het nog uit te komen album ‘Skimming the Skum’ passeerden de revue.

Headliner in The Max was deze avond Intwine. De band liet vooral de zware kant van hun muziek horen, maar er werden ook rustigere nummers met meer Caribische invloeden gespeeld. Ondanks dat Intwine een energieke show neerzette, begon de zaal gedurende het optreden steeds leger te raken. Het voornamelijk jonge publiek leek het niet te laat te willen maken op de zondagavond. Het oudere publiek was aan het einde van de avond vooral te vinden in de Oude Zaal van de Melkweg, waar C-Mon & Kypski de avond afsloten met hun dansbare, door dance en hiphop beïnvloede muziek. Erg goede muzikanten, erg strakke uitvoering.

Het is jammer dat het vrij rustig bleef in de Melkweg, maar degenen die er wel waren kregen een avond vol sterke bands voorgeschoteld.
drummer links