Tromp Opening Night

Evelyn Glennie, Trilok Gurtu, Arnold Marinissen

On Stage 08-10-2006 16:03

Het Tromp Festival in Eindhoven (7-15 oktober) is groots van start gegaan met de Opening Night, een lange avond met bijzondere slagwerkstukken, gespeeld door Evelyn Glennie, Trilok Gurtu, Fred Frith, Arnold Marinissen en het Zapp String Quartet.

Barracuda Solo, de wereldpremière. De kop is eraf. Evelyn Glennie kwijt zich superb van haar taak. Intens, virtuoos, met de extended marimba als middelpunt. Barracuda is het finalestuk van het Concours, waaromheen Tromp gebouwd is. Drie finalisten zullen dit speciaal voor het festival door Jacob ter Veldhuis geschreven stuk zaterdag de 14e in de Concerto-uitvoering gaan spelen, als solisten bij het Brabants Orkest. Ze zullen er een flinke kluif aan hebben.

Om het karakter van het Tromp concours (eens per twee jaar slagwerk, eens per twee jaar strijkkwartet), extra aan te zetten werden Arnold Marinissen en het Zapp String Quartet gevraagd een aantal stukken voor de combinatie slagwerk-strijkkwartet te brengen. Vier nieuwe composities waren het gevolg, die briljant werden uitgevoerd door het vijftal. Soms experimenteel, zoekend naar nieuwe geluidsvormen, aparte structuren verkennend, soms toegankelijk, vrijmoedig. Met Arnold Marinissen als altijd in een precieze stijl.

Na de pauze was het grote podium van Muziekcentrum Frits Philips gevuld met een onvoorstelbare hoeveelheid slagwerk. Evelyn Glennie heeft een vrachtwagen vol vanuit het Engelse binnengebracht. Soms had haar Shadow Show daarom wat weg van een educatief document: ‘kijk, wat slagwerk allemaal is’. Gastspeler Trilok Gurtu zat er dan ultiem bescheiden bij met tabla, twee djembé’s, een cajon en allerhande kleine percussie. Fred Frith, Newyorks gitarist, gebruikte zijn gitaar regelmatig als percussieinstrument. Het drietal ging door een lange serie aan elkaar gelinkte, grotendeels geïmproviseerde klanklandschappen heen, zoekend naar elkaar, lang niet altijd vindend. Glennie zette de toon, soms met spielerei (letterlijk), soms met grote kracht achter haar grote slagwerksetups. Gurtu omlijstte, zette soms een groove in, die zijn handelsmerk met verve droeg, en probeerde in het geweld overeind te blijven.

Voorafgaand aan de officiële opening werd componist Jacob ter Veldhuis geïnterviewd over zijn werk voor het festival, waarna Tatiana Koleva het door hem geschreven stuk Confessions speelde. Ter Veldhuis schreef Barracuda in opdracht van de Tromp-organisatie. In het interview geeft hij aan dat hij tijdens het componeren regelmatig met Glennie en Koleva in contact stond om de compositie ook speelbaar te maken voor de concoursdeelnemers.

Koleva’s vertolking van ‘Confessions’ – een drieluik van bekentenissen – was intens en spectaculair om te zien. Inmiddels heeft ze het enkele malen kunnen opvoeren. Koleva: ”Daardoor durfde ik vanavond het stuk meer persoonlijk en met meer emotie te benaderen.”

Trilok Gurtu, Evelyn Glennie en Arnold Marinissen komen nog op allerlei manieren in het festival voorbij. Zie de reeks artikelen op deze website, of de pdf van het Tromp minimagazine dat vanaf deze pagina’s downloadable is.

Lees alles over het Tromp-festival in de volgende stukken op Slagwerkwereld.com:

Tromp International Music Competition & Festival komt mede tot stand i.s.m. Slagwerkkrant.

zoeken
zoeken