Orkater: Hof van Haile

Door Miranda Fieret

On Stage 06-04-2006 15:22

De beat klinkt onafgebroken, ondersteund door monotone zang in een onbekende taal. Het ritme op de xylofoon is primitief en beheerst tegelijk. Welkom in Afrika. Welkom aan het Hof van Haile.

Muziektheatergroep Orkater heeft met de voorstelling ‘Hof van Haile’ muziek en toneel laten samenkomen. De productie is losjes gebaseerd op het regime in Ethiopië van keizer Haile Selassie. Biografieën, documentaires, krantenberichten maar ook roddels en mythen zijn aangewend om tot een dramatisch en toch ook komisch stuk te komen.

Componist en slagwerker Arend Niks is vanaf het begin betrokken bij de productie en componeerde een muziekstuk in Afrikaanse stijl. Samen met Tatiana Koleva (slagwerk en marimba) verzorgt hij het muzikale aandeel in Hof van Haile.

Verrassend genoeg maakt hij geen gebruik van typisch Afrikaans slagwerk zoals de djembé. Dit zou ook teveel afleiden omdat de rest van het decor erg minimaal is. Arend en Tatiana leven zich voornamelijk uit op ‘klein’ slagwerk zoals woodblocks, handtrommels, een soort xylofoon en marimba. Vooral Tatiana is bewonderenswaardig in haar spel op de marimba. Ze is snel, speels en perfect in de timing. Arend Niks laat zien dat je met minimale middelen zoals strijken over een lapje stof en gewoon op je been slaan een ritmische compositie kan maken.

Arend en Tatiana worden niet beschouwd als ‘muzikanten’. Ze zijn onderdeel van de voorstelling en moeten dus ook acteren. Zo lijken zij in trance te raken tijdens hun werk op de xylofoon en marimba. Ze negeren de Noorse journalist Oona (Ricky Koole) die speciaal voor een interview met Haile (Pierre Bokma) naar Afrika is gekomen. Het is best vreemd om blanke mensen, gewikkeld in doeken, Afrikaanse teksten te horen prevelen. Gelukkig weet Arend Niks met zijn compositie het publiek zeker naar Afrika te brengen.
zoeken
zoeken