50% Gregg, 50% Drums
Gregg Bissonette geeft les zonder oefeningen
On Stage 22-12-2005 20:13
"Drummer zijn is niets meer dan een goede muzikant zijn", aldus Gregg Bissonette. Zelf heeft Gregg alle vaardigheden én meer om aan zijn eigen statement te voldoen. Niet alleen is hij één van de beste drummers die er momenteel rondlopen, Gregg is ook een bijzondere persoonlijkheid, ontzettend grappig en hij leert je drummen zonder ook maar een oefening te geven tijdens een clinic. Drumfilosofie op het hoogste niveau zou je kunnen zeggen. Lees hieronder over de clinic die Gregg gaf nadat hij via China, Hongarije en Duitsland het Groningse Tolbert aandeed.In 2004 kwam zijn DVD 'Musical Drumming In Different Styles' uit: een vier uur durende exercitie over hoe je een veelzijdige drummer kunt worden. Geheel in lijn met zijn DVD was de openingszin van de clinic:
"Weet je, solo's zijn te gek, maar het gaat gewoon om de groove. Is er ooit een drummer gevraagd om in een band te kunnen spelen omdat hij goede drumsolo's speelt? Nee! Een drummer wordt gevraagd omdat hij kan grooven, kan luisteren naar de anderen in de band en, misschien wel het meest belangrijk, omdat hij het gewoon leuk vindt om met anderen te spelen. Je moet als drummer met andere muzikanten spelen en leren goede interactie met hen te hebben."

Het zou een mooie actie geweest zijn als Gregg na deze zin het podium af was gelopen om het publiek hiermee aan de slag te laten gaan. Maar de drummer in Gregg kruipt waar hij niet slaan kan en Gregg besteeg zijn drumtroon om een 15 minuten durende solo te spelen. Een overweldigend stuk muziek dat je meenam van Cuba naar LA, via metal naar jazz, maar misschien meer: van Gregg naar muziek. Met deze openingssolo was de boodschap van de avond meteen duidelijk.

Dat Gregg kan drummen staat buiten kijf. Zijn lesvaardigheden liet hij zien door alle slagwerkers in de zaal mee te nemen op een muzikale drumreis. Van Gene Krupa tot Stewart Copeland, via Charlie Watts en Cesar Zuiderwijk om bij Greggs muzikale held Ringo Starr van The Beatles te eindigen. Tijdens de historische trip langs deze iconen, waarbij hij uitlegde wat hen zo uniek maakt(e), leek het wel of Gregg mischien wel meer van muziek houdt dan van drummen. En dat was nou juist precies zijn boodschap:

"Deze drummers weten wat ze moeten doen met de muziek die ze spelen."

Om zijn verhaal luister bij te zetten, ondersteunde Gregg zijn boodschap door de unieke benadering van Stewart Copeland van The Police te spelen. Het was bijna een ode aan de drummer die een van de eersten was die beats omdraaide om de groove van een nummer beter te laten uitkomen.

En ook die groove gold als thema voor de avond. Voor Gregg een belangrijk thema, want je moet kunnen grooven in verschillende stijlen: allround zijn.

"Als je in staat bent veel verschillende stijlen te spelen - en laat niemand je wat anders wijsmaken - dan maakt dat jou een betere drummer. Je moet ervoor zorgen dat je de vaardigheden hebt om te kunnen spelen wat een liedje nodig heeft. Als je veel stijlen begrijpt dan komt dat jouw benadering van het liedje alleen maar ten goede. Sterker nog: de band zal blij met je zijn!"

Natuurlijk heeft Gregg hierin gelijk. Om zijn verhaal kracht bij te zetten vertelt hij wat Tony Williams hem eens vertelde.

"Tony Williams zei tegen me: 'Rap is helemaal niet nieuw. Dat komt gewoon uit Afrika waar ze dat al eeuwenlang doen; drums en zang, meer is het niet! De drums zijn waarop de mensen gaan dansen, de groove.' En jongens, hij heeft gelijk. Wij drummers zijn degenen die de mensen aan het dansen maken."

Met dit meer dan volledige verhaal had Gregg de avond in zijn zak en zijn boodschap overgebracht: jouw persoonlijkheid als muzikant is belangrijk, maar als je niet kunt spelen wat nodig is dan kom je niet ver: wees van alle muzikale markten thuis.

Misschien is het daarom verstandig om Greggs DVD eens te gaan bekijken. Dan heb je wel niet alle grappige anekdotes en persiflages van David Lee Roth, Simon Phillips en Axl Rose, maar wel meer dan 4 uur aan DVD-lessen die zelfs Gregg niet in anderhalf uur clinictijd gepropt krijgt.

In Slagwerkkrant 131 vind je op pagina 21 t/m 25 een groot interview met Gregg Bissonette.

drummer links