Richard Jupp

Video's bij interview in Slagwerkkrant 164

Slagwerkkrant Plus 17-06-2011 13:06

Tijdens het interview in Slagwerkkrant 164 vertelt Richard Jupp over zijn drumwerk bij Elbow, de enige band waarin hij ooit speelde. Hij legt uit hoe hij en zijn muzikale jeugdvrienden al bijna twintig jaar op zoek zijn naar 'dat randje, iets dat het net interessant maakt'. Hier op Slagwerkkrant Plus presenteren we enkele video's bij de nummers waarover Jupp vertelt.

'Vaak laten we dat soort basistracks heel lang rijpen, soms wel een paar maanden of een jaar. We laten het echt ontstaan. Andere songs staan weer volledig op tape binnen een paar uur. The Night Will Always Win was er zo een. Dat is overigens een nummer volledig zonder drums, en mijn favoriete Elbow-track. Live bespeel ik daarbij de microKorg die bij mijn set staat. Dat is meteen ook het enige wat ik op dat gebied doe, want ik heb verder niks met elektronica, triggers en dat soort dingen.’

 

'Soms speel je met je trommels bijna met de zang mee, zonder echt een beat te slaan. Op een ander moment moet je wel gewoon boem-tjak horen, zoals bij de song The Loneliness Of A Tower Crane Driver. Maar daar deden we het dan toch weer anders. Voor de boem sloegen we alle vijf tegelijk (maar dan net niet) op een lage trommel. Voor de tjak hadden we allemaal een wat lichtere sound, met handclaps, hogere trommels en een beatring… Later heb ik er nog overheen gespeeld met hihat en snare.'

‘Wat ook heel spannend en leerzaam was, waren de optredens van Elbow met groot orkest. Bijvoorbeeld bij de liveopnamen van ons album The Seldom Seen Kid in de Abbey Road Studios met het BBC Concert Orchestra. Man, ik scheet in mijn broek, maar niemand mocht het merken. Als drummer moet je met zo’n enorme bezetting de boel wel dragen en zekerheid uitstralen.'

zoeken
zoeken