Clinic Jeff Watts op North Sea Jazz
Slagwerkkrant Plus 10-07-2006 15:38
Hij is misschien wel de beste jazzdrummer van dit moment. Tijdens concerten gaat hij megadiep. Naarmate een optreden vordert, zie je z’n blik langzaamaan tegelijk dromeriger en intenser worden. Je weet dan dat hij helemaal weg is in z’n spel. Slagwerkkrant tipte North Sea Jazz om Jeff ‘Tain’ Watts voor een clinic te charteren, en zo geschiedde. Zondag 16 juli van 18.00-19.00 uur in de Volga zaal van Ahoy’. Watts' eerste clinic in Nederland: mis ’t niet!De veelzijdige Jeff Tain Watts heeft zijn sporen al lang en breed verdiend. Zijn doorbraak kwam toen hij in de jaren tachtig deel uitmaakte van de vaste band van de nu al legendarische trompettist Wynton Marsalis. Deze band was indertijd verantwoordelijk voor een frisse wind in de jazzmuziek, en was vernieuwend zonder oude tradities onder stoelen of banken te steken. Luister eens naar Autumn Leaves, in studioversies op Standard Time Vol. 1 of live op Live At Blues Alley. Onnavolgbaar dynamisch drumspel van Watts!

Tijdens deze periode en in de jaren daarna werkte Watts onder andere ook samen met Michael Brecker, Kenny Garrett, Danilo Perez, Sonny Rollins, McCoy Tyner en vl met Branford Marsalis. Met het Branford Marsalis Quartet speelt hij op zaterdag tijdens North Sea Jazz 2006. Hij speelde sinds 1983 op dertien cds van Branford Marsalis met als een van de hoogtepunten de Grammy-winnende opnamen uit het Amsterdamse Bimhuis A Love Supreme (2004).

Het moge duidelijk zijn dat Watts als drummer actief is in alle hoeken van de jazz. Dankzij zijn virtuoze, maar tegelijkertijd subtiele en muzikale spel behoort hij als veelgevraagd jazzmuzikant nu al vele jaren tot de wereldtop. In zijn jeugd hield hij zich opmerkelijk genoeg vooral bezig met klassieke percussie, en uiteindelijk ging hij naar de Berklee School of Music. Dankzij zijn veelzijdigheid - mede opgebouwd door zijn klassieke achtergrond - werd hij al snel opgemerkt door vele verschillende muzikanten en sindsdien speelt hij - als hij wil - avond na avond. In 1987 zei Watts tijdens een interview (SWK 23):
"Ik had behoefte aan uitdaging. Via groepen als Earth Wind & Fire kwam ik al snel terecht bij Mahavishnu en Return To Forever. Wat daarna gebeurde, was voor mij niet meer dan logisch. Als je naar Chick Corea luisterde, deed je dat ook naar Herbie Hancock. Hancock speelde met Miles Davis, Davis speelde met Charles Mingus en Mingus op zijn beurt weer met Jay McShann. Als je drumt en je vat dat serieus op, dan ontkom je niet aan de nodige research. Dan ontdek je dus dat de muziek waarin dat instrument op het allerhoogste niveau gespeeld wordt, de jazz is."

In september 1999 (SWK 93) vertelde Watts dat zijn voortdurende zoektocht hem nieuwe inzichten had gebracht:

"Ik kijk er nu anders tegenaan. Het is typerend voor jazzmuzikanten dat ze veel willen leren. Er zijn formules om een bepaalde stijl te ontwikkelen. Een van de methodes die veel drummers gebruiken, is het leren spelen van specifieke dingen die bekende drummers voor hen deden. Ze hebben het idee dat ze een bepaald aantal drumsolos en licks uit hun hoofd moeten kennen. In die tijd dacht ik er ook zo over. De aparte dingen die ik met Wynton Marsalis heb gespeeld, zoals de polyritmes en gemproviseerde time, zijn heel bewust zo gedaan. Ik wilde in eerste instantie alleen maar in de swingfeel komen, en daar op voortbouwen. Maar Marsalis vroeg me heel specifiek om dingen te zoeken die Tony Williams niet speelde. Daar ben ik toen heel erg op gericht geweest, en daardoor ben ik eigenlijk gedwongen om mijn eigen stijl en geluid te ontwikkelen en met nieuwe concepten te komen."

De veelzijdigheid van Watts kreeg voor het grote publiek gestalte in de All Star Show Band in de Amerikaanse Tonight Show van Jay Leno. Van funk en jazz tot pop; Watts heeft het er allemaal op zitten en hij blijft zich ontwikkelen.

"Ik luister naar alles: hiphop, reggae, rock n roll. Toen ik bij de Tonight Show werkte, heb ik bijvoorbeeld country leren waarderen, doordat ik met mensen als Willie Nelson en Garth Brooks heb gespeeld. Ik hoor nu het verschil tussen goede country en populaire, zeurderige country."

Ook als bandleider verdiende Watts zijn sporen met vier onder eigen naam uitgebrachte albums (met als laatste het livealbum Detained At The Blue Note uit 2004). Op zijn soloalbums bevestigt Watts zijn veelzijdigheid als drummer alsmede zijn kwaliteit als componist en ontdekker van jong talent. Hij verzamelt de juiste bandleden om zo een bijzondere magie te creren. Hierdoor kunnen de stukken van postbop evolueren naar funkjams, en alles staat als een huis.

Jeff Watts clinic op North Sea Jazz is een unicum. Het wordt zijn eerste in Nederland. Jeff Watts speelt Sabian bekkens, Sonor drums, Vic Firth stokken en Remo vellen.

Clinic North Sea Jazz
Zondag 16 juli, Volga zaal, Ahoy, Rotterdam, 18-19.00 uur
De clinic is mede mogelijk maakt door Slagwerkkrant. Toegang gratis (als je tenminste een North Sea Jazz-dagkaart voor de zondag hebt). Meer informatie over de clinic vind je op deze pagina van het NSJ.

In Slagwerkkrant verschenen interviews met Jeff Watts in edities 23, 29, 93 en 106. Nabestellen van deze edities kan via de bestelpagina.

Klik hier voor meer informatie over slagwerkers die op North Sea Jazz spelen.

drummer links