Eurosonic Noorderslag 2018 - fotoverslag

Swingende ritmes en mokerslagen

Slagwerkkrant Plus 22-01-2018 10:02

Terwijl de eerste stormen van het jaar over de rest van Nederland raasden, werd medio januari in Groningen het nieuwe jaar muzikaal ingeluid door Eurosonic Noorderslag. Vanwege de vele podia en de grote hoeveelheid uitstekende bands uit heel Europa liep de redactie van de Slagwerkkrant de benen uit het lijf om zo veel mogelijk interessante acts aan het werk te zien. Getuige de lange rijen voor veel van de zalen was er door heel Groningen genoeg kwaliteit te horen.

door Kevin Pasman en Dennis Boxem

NOORDERSLAG
Op de zaterdag in de Oosterpoort geeft Noorderslag ieder jaar weer een beetje inzicht in wat er speelt in de Nederlandse drumscene. En dit jaar sprong een aantal trends er duidelijk bovenuit. Allereerst hoor je er als drummer echt niet meer bij als je niet op zijn minst wat samples voor je rekening neemt. Of je nu speelt bij met een verstilde singer-songwriter of in stevige rockband; als drummer heb je een samplepad op het podium.

Daarnaast kunnen alle custom vellenfabrikanten wel inpakken, want anno 2018 zet je een bandnaam gewoon met gaffatape of merkstift op je bassdrumvel. Zelfs als het een origineel vel van een vintage kit betreft (auw!). Opvallend was dat we ook dit jaar weer een aantal zeer vaardige dames achter de drums aantroffen. Percussioniste Gianna Tam bij Arp Frique, Ilse Hofma bij Wulf en Sharon Harman bij Cartiez.

 

Ilse Hofma bij Wulf

WULF had met zijn nummer Mind Made Up afgelopen zomer een dikke hit. Live worden zijn wel erg luistervriendelijke songs net een stukje steviger gebracht, en dat is wel zo prettig. Ilse Hofma heeft een lekkere groove met een snaarstrakke timing die nieuwsgierig maakt naar wat ze nog meer kan. Zelfs binnen het relatief straffe keurslijf van Wulf laat ze zien over behoorlijk wat muzikale bagage te beschikken.

 

Sharon Harman bij Cartiez

Sharon Harman is bij rapper CARTIEZ een aangename verrassing. De Amsterdamse drummer heeft een geweldig open groove en timet haar hippe beats lekker achterop de tel.  De bassdrum timet ze iets naar voren, de snaredrum iets naar achter, en zo ontstaat er een prima raamwerk waaraan Cartiez zijn raps kan ophangen.

 

Yoran Vroom bij Kim Hoorweg

KIM HOORWEG neemt voor het gemak maar een stel heavyweights mee naar Noorderslag: Anton Goudsmit op gitaar, Glen Gaddum op bas en een als altijd weergaloze Yoran Vroom op drums. Hier gaat qua muzikale klasse niemand meer overheen.

 

Jasper Barendregt bij Dodecahedron

Muzikale zwaargewichten in de meest letterlijke vorm vinden we bij DODECAHEDRON. Drummer Jasper Barendregt perst er tijdens het eerste nummer van deze metalformatie meer noten uit dan de andere Noorderslag-drummers in één avond spelen. Loeistrak, razendsnel en ongelooflijk virtuoos. Petje af.

 

Bas Allein Richir bij Tusky

TUSKY is de nieuwe band van oud John Coffey-gitarist Alfred van Luttikhuizen. Op de drums treffen we Bas Allein Richir, die met het grootste gemak de volgas-punkrock grooves van Tusky eruit knalt, en ook nog genoeg lucht overheeft om de nodige backings te verzorgen. IJzersterk.

 

Micha Haring bij Dool

Ryanne van Dorst was het afgelopen jaar zo veel in de media te vinden dat je bijna zou vergeten dat ze ook nog een ijzersterke frontvrouw is. Met DOOL schurkt ze af en toe tegen metal aan. Drummer Micha Haring stuwt deze logge, grommende kolos de juiste kant op met heavy beats, lekker rollende fills en volvette tomaccenten.

 

Mats Voshol bij Nana Adjoa

Je weet dat het subtiel wordt als de theedoeken op de tomvellen met de microfoonklem op hun plek worden gehouden.

Mats Voshol moet bij NANA ADJOA ontzettend inhouden, maar weet met samples, brushes en mallets een prachtig tapijtje neer te leggen.

 

Bouke Hofma & Janik Husch bij De Raad Van Toezicht

Dit jaar is er op Noorderslag meer ruimte voor stijlen die normaal gesproken niet in de line-up staan. Aan DE RAAD VAN TOEZICHT is bijvoorbeeld de eer om heel vroeg op de avond de jazzliefhebber te bekoren. Dat lijkt goed te lukken; de combinatie van fusion en New Orleans-funk is even swingend als virtuoos, en de basis die drumduo Bouke Hofma en Janik Husch legt, zorgt ervoor dat de rest van de band zorgeloos kan excelleren.

 

Nic Mauskovic bij Altin Gun

Tegen het einde van het festival is er zelfs plek voor Turkse rock: met hun combinatie van traditionele muziek en psychedelische rock krijgt ALTIN GUN met drummer Nic Mauskovic en invallende percussionist Juan Hundred de hele foyer aan het dansen.

 


Gianna Tam bij Arp Frique                   

Emmanuel Afriyie bij Arp Frique

Dansen staat ook centraal bij ARP FRIQUE. De tropische en funky ritmes die op het album door frontman Niels Nieuborg verzorgd worden, worden live door zangeres-percussioniste Gianna Tam en drummer Emmanuel Afriyie deskundig en uitbundig naar het podium vertaald.

 

Joost van Dijck bij My Baby

Kort daarvoor tovert MY BABY op basis van de intuïtieve ritmes van Joost van Dijck de grote zaal in de Oosterpoort om tot een groot, kolkend dansfeest.

 

Jim Geurts bij EUT

Verder was er natuurlijk heel veel rock en gitaarpop op Noorderslag. Jim Geurts mag in ieder geval met de enthousiasmeprijs naar huis: hij zit duidelijk lekker in de ritmes van de frisse, vrolijke popsongs van EUT, waardoor hij de nummers iets meer voortstuwt dan in het postpopgenre gebruikelijk is.

 

Daniël van den Brink bij The Overslept

Ook THE OVERSLEPT maakt aanstekelijke popsongs, hoewel hun uiterlijk misschien doet vermoeden dat we met stevige poppunk en rock ‘n’ roll te maken hebben. Daniël van den Brink heeft hoorbaar een oorsprong in de wat meer poppy hoek van de punkmuziek, maar kan ook met subtiliteiten mee als de nummers daarom vragen.

 

Niles Vandenberg bij Kensington

Terwijl Niles Vandenberg in de grote zaal met KENSINGTON de popprijs in ontvangst neemt, verrast Jody van Ooijen met KOMODO in de foyer met een heerlijk spontane set. Vaak tref je bands die heel goed over hun sound en optredens nagedacht hebben; Komodo heeft echter zulke goede muzikanten dat ze gewoon op gevoel lekker muziek aan het maken zijn.

 

EUROSONIC
Hoewel er nog geen uur zit tussen het einde van zijn optreden met TAMINO in de Stadsschouwburg en het begin van zijn show met FACES ON TV in de Minerva, is het net alsof Ruben Vanhoutte in die tijd een totaal andere drummer geworden is.

 

Ruben Vanhoutte bij Faces On TV (& Tamino)

Bij Tamino is Vanhoutte vooral verantwoordelijk voor het aanzwellen en laten wegebben van de intensiteit in de sfeervolle, Jeff Buckley-achtige nummers van zanger-gitarist Tamino-Amir Moharam Fouad, terwijl zijn spel bij Faces On TV energiek, gedreven en dragend is. Bovendien zijn de grootste verrassingen in de nummers van Faces On TV enkele onverwacht geplaatste accenten. Volgens de Vlaming zelf zijn het verschillende alter ego’s; het werkt in ieder geval wel.

Live hiphop
Eurosonic Air op de Grote Markt bewijst hoeveel goede artiesten in evenzovele stijlen de Nederlandse muziekscene de laatste jaren heeft voortgebracht.

Jelle Huiberts bij Jeangu Macrooy

De eerste avond wordt bijvoorbeeld geopend door supertalent JEANGU MACROOY, bij wie Jelle Huiberts met overweldigend gemak met alle stijlwisselingen meegaat, terwijl op de tweede avond DEWOLFF weet te overtuigen met een mengeling van hun beste oude en een aantal sterke nieuwe nummers.

Luka van de Poel bij DeWolff

Luka van de Poel is nog altijd een onvermoeibare en creatieve drummer. Maar ook voor live hiphop is plek: THE COOL QUEST zet onder de raps van Vincent Bergsma een bijzonder interessante, dynamische begeleiding neer.

Thies Bouwhuis bij The Cool Quest

De ritmesectie van Ilse de Vries (bas) en Thies Bouwhuis (drums) beschikt over een souplesse die niet veel andere bands in Nederland hebben.

Metal zonder triggers
Vrijdags ben je voor krachtig gebeuk aangewezeren op het All Round Poolcentrum. De avond wordt daar geopend door PACESHIFTERS, dat met Jesper Albers een even harde als sfeervolle set neerzet. Na het Duitse WALKING DEAD ON BROADWAY is de beurt aan het (grotendeels) Vlaamse SPOIL ENGINE, met Nederlander Matthijs Quaars op drums.

Matthijs Quaars bij Spoil Engine

Het is opvallend dat hij ondanks zijn typerende moderne metalstijl geen gebruik maakt van triggers en samples, en dit vooral compenseert door heel hard te slaan. Het fundament van de band staat daardoor als een huis.
Dat was de avond ervoor ook al het geval bij VUUR, met de altijd super betrouwbare Ed Warby achter de kit. Verrassend is het hoe de muziek van de band rond Anneke van Giersbergen overeind blijft zonder hulp van meedraaiende samples.

zoeken
zoeken