Ringo Starr - Het interview!
Video, Ringo-quotes van talloze Lage Landen-drummers, en meer
Slagwerkkrant Plus 19-06-2015 18:06
Naar aanleiding van ons eerste eigen interview met drum-icoon Ringo Starr in Slagwerkkrant 188 (juli-augustus 2015) vroegen wij een groot aantal Lage Landen-drummers om Ringo-quotes (a.d.h.v. drie vaste vragen). In het artikel kun je de hilites daarvan lezen, hier op Slagwerkkrant plus vind je de complete reacties. Heerlijk leesvoer. Verder nog veel video's van de genoemde nummers, een collector's item met Sinatra die Ringo + bruid toezingt, en diverse achtergrondverhalen over onder meer Bernard Purdie's claims en de 'Not The Best Drummer In The Beatles'-uitspraak die Lennon nooit deed. Klik voor een archief-trio-interview met Levon Helm, Jim Keltner en Ringo Starr uit 1990 (SWK 40) op de pdf-icoon onder Download.

 

door Bouke Bijlsma, Cyril Koopmeiners, Mark Eeftens, Jean-Paul Heck en 23 Lage Landen-drummer

Een boel mooie extra's dus bij ons interview met de voormalige Beatles-drummer, maar het belangrijkst aan dit online artikel vinden wij toch de complete enthousiaste, soms diepzinnige, soms hilarische bijdragen van:

Bram van den Berg • Bauke Bakker • John Engels • Steven Cassiers • Phil Martin • Salle de Jong • Koen Herfst • Hans Waterman • Stefan Kruger • Mario Goossens • Davy Deckmijn • Jimmy van den Nieuwenhuizen • Kim Weemhoff • Oscar Kraal • Rob Kloet • Lucas van Merwijk • Michael Schack • Bram Hakkens • Ton Dijkman • Nicky Hustinx • Lars Nijman • Kees Schaper • Jordi Geuens

Voordat we hen aan het woord laten eerst het volgende. Liefst drie Lage Landen-drummers refereren aan de beroemde uitspraak (toegescheven aan John Lennon): 'Ringo isn't the best drummer in the world. He isn't even the best drummer in the Beatles.' Onze vormgever en Beatles-kenner Cyril Koopmeiners ging op onderzoek uit en vond onderstaand citaat van Beatles-vorser Mark Lewisohn, waaruit zou blijken dat Lennon deze uitspraak nooit heeft gedaan, maar dat Britse komiek Jasper Carrott dit zei in 1983 (na de dood van Lennon dus).

 “The London Times newspaper quoted John Lennon ‘famously saying that Ringo wasn’t even the best drummer in the Beatles.’ John Lennon never said that, famously or otherwise, and that is the London Times quoting him,” Lewisohn said, making a point about his motivation for trying to separate fact from Fab Four mythology.
“For me, it’s [a case of tracking down] when did he say this? I’ve heard every John Lennon interview, I’ve read every John Lennon interview, I never saw that quote. So when did he say it, let alone when did he famously say it?” he said. “I determined to get to the bottom of it. And it’s actually a TV comedian’s joke from three years after John was killed, in 1983. So John Lennon never said it -- and wouldn’t have said it.”

O ja, en check nog even deze video (met fotostream en audio) waarin Frank Sinatra Ringo Starr en zijn bruid Maureen Fox toezingt met een bewerkte versie van The Lady is A Tramp => The Lady Is A Champ (Ringo refereert hieraan in het interview)

 

Ringo-quotes
Oke, hier dan de volledige realtime ongecensureerde bijdragen van de meewerkende Lage  Landen-drummers. Zij reageerden op de volgende drie vragen:

1. Wat is het eerste dat bij je opkomt bij Ringo Starr als drummer?
2. Wat is volgens jou de betekenis van Ringo Starr voor de pop/rock-drums, en in hoeverre heeft hij invloed gehad op jou als drummer?
3. Heb je een favoriete Beatles-track wat betreft de drums?

 

Bram van den Berg
1. Waar ik als eerste aan denk bij Ringo: het rampzalige party-duo dat hij vormde met een van zijn beste vrienden, Keith Moon. Maar dat komt vooral omdat ik net de biografie van Keith Moon uit heb.
2. Ik ben niet echt opgegroeid met The Beatles; het was een erg late kennismaking, eind tienerjaren. Ik denk dat er weinig drummers zijn die zo veel invloed hebben gehad op pop/rock-drums. Vandaag de dag is de drumbibliotheek waar je uit kunt putten zo groot; veel is al vaak gedaan in de afgelopen vijftig jaar popmuziek. In de jaren ‘60 was popmuziek pas net op stoom aan het komen en Ringo ‘leerde’ de wereld functioneel drummen in een band. Qua creativiteit ben ik nog altijd erg nieuwsgierig naar de invloed van de andere drie Beatles op zijn spel. Hadden zij zelf duidelijke ideeën voor partijen als ze met een song aankwamen? Of was Ringo zelf meestal de bedenker?
3. Back In The USSR (grapje, is McCartney op drums) Twee stuks: She Said She Said: de sound... de feel... de fills! De absolute blauwdruk voor drums binnen de Britpop! De andere is Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band - Reprise: als ik zelf ooit een boem tak-groove zó op tape kan vastleggen, kan ik rustig sterven!

 Bauke Bakker (o.a tributeband Her Majesty)
1. Ik vind hem grappig.
2. Ringo is geen drummer’s drummer, hij is een ‘everyone’s drummer’. Het effect van iets simpels dat gewoon goed doordacht is, is veel groter dan dat van iets virtuoos en moeilijks. En je doet er bovendien je bandleden een groot plezier mee. Dat heb ik, en velen met mij, zeer zeker van Ringo geleerd. Hij speelt namelijk precies wat iedereen graag wil horen. Als ik zo’n typische open syncopische Ringo-fill speel, werkt het gewoon vrijwel altijd! Daarbij moet overigens wel gezegd dat het toepassen van simpele dingen in werkelijkheid vaak veel moeilijker is dan snelle virtuoze dingen.
3. De eindmedley van Abbey Road: Golden Slumbers - Carry That Weight - The End

John Engels
1. Ringo Starr speelt Ringo Starr!
2. Dat weet ik niet zo even te zeggen, maar The Beatles als groep vond ik ontzettend goed together klinken. Voor wat Ringo daar deed in dat genre, was hij als drummer ontzettend functioneel en kleurde hij heel goed in de groep. The Beatles zijn er wereldberoemd mee geworden en terecht.
3. Toendertijd was ik zelf bezig met jazzmuziek en speelde ik elke avond in de Sheherazade, maar natuurlijk heb ik de nummers van The Beatles gehoord. Met het Louis van Dijk Trio hebben we zelfs enkele Beatles-nummers gespeeld. Een stuk die er voor mij uitspringt van The Beatles, muzikaal gezien is Yesterday, en nog een paar waar ik de titels niet van weet…

Steven Cassiers (Dez Mona, Dans Dans)
1. Ik ken hem natuurlijk niet écht, maar ik moet altijd aan een levensgenieter denken... Hoe schijnbaar naief hij ten tijde van The Beatles met de gebeurtenissen omging en hoe hij duidelijk genoot van het experimenteren met muziek en film. Inspirerend!
2. De partijen die Ringo bij The Beatles speelde, waren altijd in dienst van de song, hij speelde relatief simpele partijen met veel zeggingskracht. Partijen die door hun efficiente eenvoud vaak heel veel aandacht opeisen en een diepe emotionele impact hebben. 
3. The Beatles zijn onder meer legendarisch voor hun experimenten in de studio. Sinds ik bewust daarnaar ben gaan luisteren, heb ik het gevoel dat dat zij elke denkbare studiotruc wel ergens op een plaat hebben staan. In die context is Come Together, met de drums van Ringo in een glansrol, een van mijn favoriete Beatles-tracks. Een krachtig arrangement voor een groot stuk richting gegeven door de drums.

 

Phil Martin/Timothy van der Holst
1. Het eerste wat in mij opkomt is dat Ringo de meest gelukkige drummer van de wereld moet zijn, want hij was dé drummer van Paul, John en George; de allergrootste popliedjesschrijvers van de wereld.
2. Ringo heeft zich in The Beatles-tijd ontwikkeld van een steady groovedrummer tot een smaakvolle liedjesbegeleider. Altijd in functie van de liedjes. Luister maar eens naar de uptempo nummers uit hun begintijd. Wat een geweldige drive. Ook zijn hihat-shuffle is een gemene groove. Kijk maar eens naar die liveopnamen; een super swing. Verder zijn die latere drumpartijen natuurlijk uit duizenden te herkennen. Come Together of een simpele beat spelen zonder hihat bij onder meer Something; eenvoudig, functioneel, maar ook inventief en kleurrijk.
3. Ik vind Rain fijn, zoals hij dat lekker vol speelt met slepende fills. I Feel Fine heeft een heerlijke mambofeel. Afijn, duidelijk dat ik fan ben van hem – ondanks dat John ooit zei dat Ringo niet eens de beste drummer in The Beatles was... Ik heb vorig jaar nog een lezing/les gedaan over Ringo, samen met David Von Raven.

 

Salle de Jong
1. Zijn grote hihat en zijn daarop typische ‘zwiepende’ manier van slaan.
2. Ringo is voor mij een held. Zijn super dienstbaar en in the pocket spel heeft me altijd aangetrokken, alsof je zonder drums pas hoort hoe moeilijk het is om die Beatles-tracks te begeleiden. Denk dat alles plus zijn feel en timing van grote betekenis is geweest voor de pop/rock-drums.
3. Niet te doen deze, maar als ik dan moet kiezen uit de vele toffe songs dan bijvoorbeeld Here Comes The Sun (met dat gedeelte in drieën met fills) of Ticket To Ride (met die maffe tomgroove in het begin)

Koen Herfst
1. Niet zo veel... Heb niet heel veel met The Beatles, maar misschien komt dat ooit nog :-) 
2. Het moge duidelijk zijn dat hij van grote betekenis is geweest, en ook al heb ik zelf niet zo veel naar hem geluisterd; ik zal vast – via andere drummers die hem als voorbeeld hadden – onbewust door hem beïnvloed zijn!
3. Come together! Herkenbaar en origineel en vroeger wel eens op jamsessies gespeeld. Wie niet…?

Hans Waterman
1. Lucy In The Sky With Diamonds, vanwege de fill naar het refrein toe. Vier kwarten op een tom; simpeler kan het niet, maar hoe kom je erop? Hij durfde het te doen.
2. Ringo heeft bewust of onbewust alle drummers van mijn generatie wel beïnvloed door de alom aanwezige, veel omvattende en verpletterende uitstraling van het – voor mij – nog immer allerbeste orkestje aller tijden. Hij is vaak onderschat door zijn bijna lullig aandoende directheid en eenvoud.
3. Ticket To Ride is een perfect voorbeeld van wat ik hier zit te beweren.

Stefan Kruger
1. Ludwig set! Rock & roll-drummer en eerste echte ‘rock star drummer’
2. It is only rock and Roll!!!!! Songwriter! Vocalist en drummer. Caveman! Invloed dat je als drummer onderdeel bent van een band. Heb me helemaal suf geluisterd naar de Beatles toen ik 10/11 jaar was. Alle albums!!! Op mijn zolderkamertje oorlogsboekjes van K. Norel en The Beatles op mijn cassetterecorder.
3. Come Together als beste drumtrack; Help als een van de beste songs ooit geschreven.

Mario Goossens
1. Natuurlijk wil ik er iets over kwijt. Trouwens, wie kan er iets negatiefs zeggen over een drummer die popdrumming heeft uitgevonden? Hij heeft zo’n goeie humor; hij kan relativeren en neemt het allemaal niet te serieus. Net als Charlie Watts heeft hij zijn eigenheid en vooral zijn eigen feel,die we de laatste decennia allemaal wel eens tevergeefs hebben proberen na te spelen. Het is misschien niet altijd even strak, maar o zo muzikaal.
2. Baanbrekende drummer op vlak van pop- en rockdrummen. The Beatles waren in het geheel baanbrekend: alles klopt zo perfect en dat heeft allemaal te maken met het arrangeren van de liedjes. De manier hoe en welke beat te spelen is zo belangrijk, maar soms ook niet. Daardoor besef ik dat er in muziek geen regels zijn, haha. Dat mis ik toch in de hedendaagse muziek, en ja, ook op vlak van drummen. Door veel naar Ringo te luisteren heb ik heel veel geleerd op gebied van feel, partijen maken en klank/tuning van drums. Ik hou sowieso erg van Engelse drummers: Ringo, Charlie Watts, Keith Moon, John Bonham en Simon Kirke: allemaal misschien niet altijd met de technische bagage, maar met hopen eigenheid. Bring them on!
3. Dit is echt een belachelijke vraag :) Gewoonweg elk nummer waar hij op speelt, zelfs al is het tamboerijn of shakers. Als ik dan toch één nummer moet kiezen, dan eentje die ik onlangs nog heb gehoord: She Said She Said op Revolver; dat zo mooi gespeeld. 

Davy Deckmijn
1. Linkshandig, Ludwig
2. Ringo heeft het popdrummen op de kaart gezet. Ik ben hem pas veel later gaan ontdekken. Je was voor The Beatles of The Stones hé… En bij mij kwamen The Stones eerder op mijn pad. Zijn vaak ongewone drumpartijen en originele fills kan ik wel smaken!! Hij heeft vooral invloed op mij om mijn fills op een andere manier in te vullen.
3. She Said She Said: een heel karwei om die track na te spelen. Je moet voortdurend de handzetting ontcijferen om de fills exact hetzelfde te laten klinken. En als je denkt: oef die fill is gelukt, dan klets hij weer een nieuwe rond je oren.

Jimmy van den Nieuwenhuizen
1. Ringo is een absolute grootheid die ik eerst echt heel goed moest leren kennen voor ik helemaal begreep wat het was dat me raakte. Juist die muziek van The Beatles moest op ingenieuze en overdachte manier gediend en gevormd worden, en dat heeft hij op ongekende wijze gedaan… Misschien niet geheel bewust, maar met zijn spel, creativiteit en stijl is hij wel bepalend geweest voor generaties drummers die ook meer op avontuur gingen binnen hun partijen.
Tweede wat in me opkomt is dat ik in L.A. ooit een movie-stars-map had gekocht om te checken waar hij woonde. Ik ben (heel triestig) even voor zijn hek gaan staan wachten en prompt ging dat hek open! Ik werd gek en had (nóg treuriger) een pen en fotocamera in de hand... En ja hoor... Daar kwamen de tuinmannen aan :(
2. Hij was in mijn beleving de eerste die niet een liedje ‘meespeelde’, maar een liedje meevormde met zijn partijen. Vernieuwend en overdacht, meer en meer uniek naarmate we verder in het Beatles-oeuvre komen… Hij heeft pas op latere leeftijd echt invloed gehad op mij als drummer. Dat kwam toen ik ontdekte dat ik qua sound, avontuur, leegte en rust in het spel veel meer uit mezelf kon halen. Daar was hij absoluut de inspiratie voor.
3. Something; die sound en partij, ongekend!

Kim Weemhoff
1. Het eerste wat bij opkomt als ik aan Ringo Starr denk, is het antwoord dat John Lennon gaf toen hem tijdens een persconferentie gevraagd werd of Ringo Starr de beste drummer ter wereld was.. ‘He’s not even the best drummer in the Beatles’
2. Ik denk dat zijn invloed groot is geweest, maar voornamelijk door de populariteit van de band waar hij in speelde. Hij was/is een technisch matig drummer, maar hij heeft een paar grooves die heel herkenbaar en prettig om naar te luisteren zijn. Een aantal drumpartijen zijn revolutionair geweest en zijn sound was ook precies wat nodig was. Persoonlijk hebben de melodieen en teksten op mij meer indruk gemaakt dan het drumspel. Ik stapte historisch gezien op tienerleeftijd meer in bij Ian Paice van Deep Purple. Toen speelde ik nog gitaar. Mijn eerste drumheld was Billy Cobham.
3. Voor de hand ligt Get Back, maar qua impact op mij als zevenjarig knulletje: I Wanna Hold Your Hand. Door de drive en heerlijk ruisende open hihat.

Oscar Kraal
1. Blijdschap! Zijn gelaatsuitdrukking en dan die blije plif plaf plof-fills. Onnavolgbaar!
2. Ik denk dat hij hét voorbeeld is van iemand die ondanks een technische beperking tóch op de top van zijn creative vermogen heeft gepresteerd. Hij moést natuurlijk ook wel, gezien de onwaarschijnlijk hoge kwaliteit van de composities die hij voorgeschoteld kreeg. Dat heeft generaties drummer geïnspireerd, waaronder mijzelf. Als een producer hem als referentie opvoert, heeft hij aan de voornaam genoeg: ‘Kun je het een beetje Ringo-achtig spelen?’ Dan weet je als drummer voldoende om de opname in te gaan. Dat zegt genoeg over hoe invloedrijk hij is geweest.
3. Zijn solo stuk in The End, aan het eind van Abbey Road. En de hele drumtrack van I Want You (She’s So Heavy), vooral die ene hihat die hij steeds in de opening terug naar het couplet speelt. Magistraal!

 Rob Kloet
1. De grote kwaliteit en kracht van Ringo Starr’s spel ligt in zijn vermogen echt ‘in de muziek te spelen’. Dat doet hij op een geheel eigen manier, waardoor hij iets heel wezenlijks toevoegt. Alleen daarom al is hij een drummer van zeer grote klasse.
2. Zijn spel is lui stuwend, met zeer veel lucht, adem, en daardoor uitnodigend en verleidelijk; zeker ook door z’n sound. Geen agressiviteit, eerder vriendelijkheid, maar wel stralend. Dat laat een licht schijnen op de slagwerkwereld waardoor ik (en velen met mij) grote lust kreeg dat aspect van muziekmaken ook in mijn spel te verwerken.
3. Op dit moment is dat Strawberry Fields Forever, een goed voorbeeld van dat ademen. 

Lucas van Merwijk
1. Ik krijg een glimlach op m’n gezicht als ik aan Ringo denk. Zijn drumpartij op There Are Places I Remember (In My Life; red) was het eerste drumritme dat ik echt uitzocht toen ik net drumde.
2. Ringo was m’n eerste inspiratie omdat ik opgroeide met The Beatles. Ik denk dat hij voor heel veel mensen een inspiratie was om te gaan drummen. Qua techniek natuurlijk geen geweldige drummer. Hij is dan ook hét bewijs dat je niet heel veel techniek nodig hebt om functioneel te spelen. Op de vraag aan John Lennon of Ringo inderdaad de beste drummer van de wereld was, antwoordde hij: ‘Beste drummer van de wereld? Ringo is niet eens de beste drummer van The Beatles...
3. Rain

Michael Schack
1. Zijn strakke pak/styling. Dé Gentleman Drummer. En zijn omgang met en counteren van de hardnekkige verhalen dat anderen de studio tracks zouden hebben ingespeeld. ‘Well, I got rich doing not playing those then.’
2. Muzikaal niet veel invloed op mij, maar een inspirator van hoe je je als drummer dient te gedragen. Je hoeft bijvoorbeeld niet in gordijnen van een hotelkamer te gaan hangen en liters drank over het tapijt uit te kieperen om tijdloos te zijn (cfr. Keith Moon et cetera)
3. Come Together

Bram Hakkens
1. Hij trekt en hij duwt, hij rockt en hij rolt! Dat is Ringo voor mij. Naast Charlie, en natuurlijk mijn vader, een van mijn grootste drumhelden!
2. Inventieve drumpartijen, een groove die komt vanuit zijn tenen en een berg charisma waar je u tegen zegt, heeft ervoor gezorgd dat wij drummers meer een plek op de voorgrond hebben gekregen binnen de popmuziek. Dát, en natuurlijk zijn enorme drumriser. Het losse, swingende en rollende spel én zijn (toen) erg nieuwe sound zijn nog steeds van invloed op mijn manier van spelen en opnemen.
3. Mijn favoriete Beatles-song qua drummen opnoemen, moeilijke vraag... Tja, ik kan natuurlijk voor Tomorrow Never Knows gaan of voor Come Together, maar ik kies toch voor de groove in What Goes On. Heerlijk hoe die drums samen met de gitaren swingen.

Ton Dijkman
1. ONDERSCHAT
2. RELATIVEREND, HUMOR
3. STRAWBERRY FIELDS FOREVER

Nicky Hustinx
1. Ringo Starr is mijn ogen de klassieke dienende drummer, het schoolvoorbeeld van precies genoeg doen op het juiste moment. Hij speelt meestal heel sober: ik vind dat een bewonderenswaardige en inspirerende bekwaamheid. Al hebben sommige keuzes vermoedelijk ook met het bewind van John en Paul te maken gehad... En zijn kapsel, dat mocht er ook wel wezen, ja.
2. Ik denk dat elke drummer die popliedjes speelt altijd wel iets tegenkomt waarbij Ringo Starr’s invloed de kop opsteekt, zelfs al wil je het niet. Als je een (vintage) drumstel een beetje dof laat klinken, dan hebben mensen al snel de associatie met Ringo. Als iemand voorstelt om een fill ‘wat meer Ringo’ te spelen, dan weet iedereen wat er wordt bedoeld. Ik vind het mooi dat zijn naam zo synoniem lijkt met een hele benadering van liedjes drummen. Je hoort ook wel eens mensen die hem niks vinden of saai, omdat hij technisch weinig interessant zou zijn. De grap is dat dat compleet niet relevant is! Beperkt of zelfs vanuit een beperking spelen, daar worden sommige liedjes blij van. Ik denk dat alle muzikanten daar wat uit kunnen halen, niet slechts drummers.
3. Ik houd soms wel van een maffe insteek in een arrangement, en de drumpartij van Come Together vind ik in die zin wel echt briljant. En de bijna grappige drumsolo in The End vind ik ook wel getuigen van grote klasse en mooie eenvoud; hij speelt daar de klassieke Ringo-fill gewoon heel vaak na elkaar.

 
Lars Nijman
1. Energie, spontaniteit en plezier
2. Ringo Starr heeft uiteraard zeer veel betekend voor de drumwereld. Hij was virtuoos op zijn eigen manier; niet extreem technisch (zoals veel bekende drummers voor zijn tijd), maar met een speelstijl van eigenwijze en stevige beats.
3. Ongetwijfeld The End

Kees Schaper (Tim Knol, Douwe Bob, Tangerine)
1. Totaal onderschat
2. Ringo is voor mij een van de allerbelangrijkste drummers; ontzettend creatief en een heel eigen swing.
3. Luister maar eens naar Rain of Long Tall Sally of Ticket To Ride of Come Together of I Feel Fine of, of, of... Ik kan nog wel even doorgaan…

 

Jordi Geuens (Selah Sue)
1. Drummer van The Beatles! Heel cliché, maar voor mij is Ringo onlosmakelijk verbonden met The Beatles. Hij is het perfecte voorbeeld van de bandjesdrummer die altijd ten dienste van de songs speelt.
2. Ik denk dat hij een veel grotere invloed heeft gehad dan sommige misschien zouden denken. De nummers van The Beatles zijn een hele grote invloed geweest op het ontstaan van zo veel bandjes en muziek, en daar hoort het drumwerk van Ringo ook bij. Hij is niet de meest technische drummer en ook niet echt het cliché ‘drumidool’ (althans niet voor mij), maar de manier waarop hij nummers heeft ingevuld is echt héél goed. Hij speelt hele simpele dingen, maar zijn feel is zo lekker en zijn aparte, soms ‘houterige’, manier van fills spelen vind ik heel inspirerend. Al die zaken hoor je tot de dag van vandaag terug bij een hele hoop drummers uit allerhande muziekstijlen. Ik ben zelf nooit echt een Beatles/Ringo-fan of -kenner geweest. Toen ik bij Novastar terechtkwam, ben ik me echter wel gaan verdiepen in de muziek van The Beatles en hoe Ringo de nummers benaderde qua groove, feel en sound. Daar heb ik heel veel uit geleerd, wat ik tot de dag van vandaag nog steeds toepas, ook bij een aantal nummers van Selah Sue.
3. Come Together van het album Abbey Road. Dat is zo’n toffe, creatieve drumpartij met een waanzinnige laid-back feel en sound! 

 

MET OF ZONDER RINGO?
Er gaan aardig wat verhalen rond over nummers en zelfs hele albums van The Beatles waar Ringo helemaal niet op zou drummen. Daar zitten cowboyverhalen tussen, maar van een aantal nummers is inderdaad bekend dat de drums door iemand anders (meestal Paul McCartney) werden ingespeeld. En dan is er nog de kwestie Bernard Purdie. Cyril Koopmeiners ging andermaal op onderzoek uit en kwam met de volgende samenvatting van zijn bevindingen (een beknopte versie hiervan publiceerden we in het artikel in Slagwerkkrant 188).

Eerste single
In augustus 1962 kwam Ringo Starr bij The Beatles. Hij was al eerder af en toe ingevallen voor Pete Best, maar nu verving Ringo Best voorgoed.
Pete Best was geen geweldige drummer, maar ‘drummers mèt een drumstel waren in die tijd schaars’, aldus John Lennon. Best was twee jaar een Beatle, ging mee naar Hamburg, speelde mee in de Cavern Club in Liverpool en was erbij toen The Beatles werden afgewezen na een auditie bij platenmaatschappij Decca (januari 1962).
Een volgende auditie (juni 1962) bij platenmaatschappij EMI verliep beter, maar niet voor Best. Hij was altijd al het buitenbeentje van de band, maar toen producer en A&R-manager George Martin zijn twijfels over hem uitsprak, was zijn lot bezegeld. Hij werd in augustus 1962 uit de band gezet.
Op 4 september 1962 waren The Beatles weer in de studio van EMI, ditmaal met nieuwe drummer Ringo Starr. Ze probeerden onder andere hun eigen compositie Love Me Do op te nemen. Maar ook het drumwerk van Ringo kon Martin niet bekoren. Voor de sessie een week later werd sessiedrummer Andy White ingehuurd. Met White op drums nemen The Beatles hun eerste single Love Me Do en de B-kant P.S. I Love You op. Ringo is wel aanwezig in de studio en mag tamboerijn (Love Me Do) en maracas (P.S. I Love You) spelen.
Ringo: ‘I was devastated that George Martin had his doubts about me. I came down ready to roll and heard, „We’ve got a professional drummer”. He has apologized several times since, has old George, but it was devastating. I hated the bugger for years; I still don’t let him off the hook!
Toen op 5 oktober 1962 de single uitkwam, werd vreemd genoeg toch de versie van 4 september met Ringo gebruikt, zo veel beter was de versie met Andy White kennelijk toch ook weer niet. Voor latere persingen van de single en op de eerste LP Please Please Me werd de versie gebruikt met Andy White. De twee versies zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden: met tamboerijn is de versie met Andy White, zonder tamboerijn die met Ringo op drums.


The White Album
In mei 1968 beginnen The Beatles met opnames voor hun nieuwe album The Beatles, beter bekend als The White Album. Die sessies verlopen op zijn zachtst gezegd stroef, er zijn spanningen tussen de vier leden, ruzies. De opnames zijn ook individualistischer: in plaats van als groep nummers op te nemen, neemt diegene die een song heeft geschreven de leiding. Er wordt door verschillende Beatles aan verschillende nummers in meerdere ruimtes tegelijkertijd gewerkt.
Een voorbeeld van een dergelijke, meer solistische aanpak is het drumwerk van Paul McCartney. Zo speelt hij bassdrum en percussie (en zo’n beetje alle andere instrumenten) op twee van zijn eigen composities op The White Album: Mother Nature’s Son en Wild Honey Pie, terwijl John Lennon en Ringo samen aan het nummer Yer Blues werken.
Op 22 augustus lopen de spanningen in de studio zo hoog op, dat Ringo uit de band stapt en met zijn familie op vakantie gaat. De andere drie Beatles gaan door met het werken aan de plaat. Back In The U.S.S.R. wordt opgenomen met McCartney op drums, en krijgt later overdubs van snare en toms (George Harrison) en snare (Lennon). Ook het nummer Dear Prudence is met McCartney op drums, hoewel de zeer Ringo-achtige fills aan het einde van het nummer anders doen vermoeden.
Op 4 september komt Ringo weer terug bij The Beatles en is zijn drumstel versierd met bloemen. Ringo: ‘I got a telegram saying: “You’re the best rock ‘n’ roll drummer in the world. Come on home, we love you.” And so I came back. When I got back to the studio I found George (Harrison) had had it all decked out with flowers - there were flowers everywhere.’
Vanaf dat moment gaan de sessie beter, maar de solistische aanpak blijft. In oktober neemt McCartney Martha My Dear op, waarbij hij behalve de strijkers en blazers, alle instrumenten voor zijn rekening neemt, ook de drums.


The Ballad Of John And Yoko
Op 14 april 1969 nemen ‘The Beatles’ The Ballad Of John And Yoko op. Harrison is dan in het buitenland en Ringo was ook elders, bezig met de filmopnames van de nieuwe Peter Sellers film The Magic Christian. Lennon en McCartney nemen het nummer samen in een dag op, met McCartney op drums.
Ringo: ‘The Ballad Of John And Yoko only had Paul (of the other Beatles) on it, but that was OK. Why Don’t We Do It In The Road was just Paul and me, and it went out as a Beatles track too. We had no problems with that.’

Bernard Purdie
En dan Bernard Purdie. In 1978 beweert de legendarische souldrummer dat niet Ringo Starr, maar hij te horen is op maar liefst 21 vroege Beatles-opnamen. Hij zou ze ”gerepareerd” hebben voor de Amerikaanse markt. Tot op de dag van vandaag houdt Purdie zich aan zijn verhaal: Beatle-manager Brian Epstein belt hem in de zomer van 1963, en laat hem in een New Yorkse studio van platenmaatschappij Capitol bij 21 nummers Ringo’s oorspronkelijke drumpartijen opnieuw inspelen. Purdie stelt zelfs: “Ringo never played on anything. Not the early Beatle stuff”
Ringo "Well then, what was I doing in the studio? I've heard that rubbish before. Everyone was expecting me to come out and fight it. You don't bother fighting that shit."
Purdie geeft steeds de indruk dat het gaat om de eerste drie Beatle-platen, maar zijn verhaal rammelt aan alle kanten. Hij wil geen titels noemen van nummer waarop hij dan zou spelen en hij houdt zijn verhaal nogal vaag.


Waarschijnlijk gaat het over enkele oude opnames uit juni 1961. The Beatles (toen nog met drummer Pete Best) maakten enkele opnames in Hamburg als begeleidingsband van de Liverpoolse zanger Tony Sheridan. Toen The Beatles in 1964 waren doorgebroken in Amerika werd een album met deze opnames uitgebracht om te profiteren van het succes van de band. Op slechts vier nummers zijn The Beatles ook daadwerkelijk te horen; Ain’t She Sweet, Sweet Georgia Brown, Take Out Some Insurance On Me, Baby en Nobody’s Child. Voor deze plaat zijn inderdaad door de Amerikaanse platenmaatschappij Atco/Atlantic enkele overdubs toegevoegd om het drumwerk wat vetter te laten klinken. Het is niet zeker of Purdie op deze opnames te horen is, maar Purdie deed in die tijd veel sessiewerk van Atlantic Records, dus dat zou zo maar eens kunnen.

(Alle Ringo-citaten komen uit het boek The Beatles Anthology By The Beatles, behalve die over Purdie)

 

Het volledige interview met Ringo Starr kun je lezen in Slagwerkkrant 188 (juli-augustus 2015)