Willem Smid en de Amsterdam Saints
Video's en extra's bij het interview in Slagwerkkrant 187
Slagwerkkrant Plus 16-04-2015 13:04
Willem Smid, dummer van Amsterdam Saints, vertelt in het interview in Slagwerkkrant 187 (mei-juni 2015) over zijn inspiratievolle jaren als jonge drummer in Sneek, over zijn internationale avonturen met jazztrompettiste Saskia Laroo, over het echte bandgevoel, en waarom hij zich bij Amsterdam Saints helemaal op z’n plaats voelt. Hier op Slagwerkkrant Plus kun je twee video's bekijken van de cd-presentatie van "Moving On" van Amsterdam Saints. En lees je nog een aantal extra interviewfragmenten. Als je onder DOWNLOADS klikt op de pdf-iconen, kun je twee archiefartikelen bekijken: de cd-recensie van "Moving On" uit Slagwerkkrant 186 en het korte Opmaatinterview uit 2012 (SWK 170).

door Bouke Bijlsma

In het interview in Slagwerkkrant 187 vertelt Smid:

‘Amsterdam Saints is een grooveband en ik ben ook echt wel een groovegerichte drummer. Deze band is de beste afspiegeling van wat ik ben als drummer. Ik heb ook wel mijn Dave Weckl-periode gehad, zeker in de tijd bij leraar Arjen Oosterhout, maar de splashbekkentjes en 8” toms zijn voor mij echt verleden tijd.'

Inderdaad speelt Smid bij de Amsterdam Saints op een eenvoudige set, waarbij hij zowel met zijn grooves als zijn fills/variaties veel vanuit de snare werkt. Wij vroegen hem nog:

Heb je er nooit aan gedacht om voor de variatie nog een tweede snare links naast de hihat te zetten? 
'Ik heb het geprobeerd, maar snarenoten spelen in zo’n andere hoek… Ik doe veel second line-dingen met rolls, en als je die zo opzij speelt, dat werkt gewoon niet. De sound komt van een vreemde plek, niet vanuit het midden; ik heb er niks mee. Daarom kies ik voor één snare, gewoon recht voor mijn neus. Daarmee varieer ik dan zoveel mogelijk qua klank, gewoon met mijn slagen. Tijdens sommige nummers leg ik er ook nog een los vel op, voor nog een lagere, drogere sound. En dat werkt voor mij perfect, qua klankvariatie.'

 

Bekijk hieronder een video van de cd-presentatie van Moving On. Dit is een impressie met een aantal hilites van het optreden.

 

Over zijn rol bij de totstandkoming van de nummers vertelde Smid ons nog:

'Op de nieuwe plaat staan 9 nummers, en 5 daarvan zijn door de bassist geschreven. Dan maakt ie thuis een demootje met alle vier de lagen wel, met een ideegroove en een basisidee voor alle instrumenten, maar die andere vier zijn wel echt jammend ontstaan. Als we gaan repeteren beginnen we meestal zonder iets af te spreken gewoon te spelen, beetje jammen, als het vet is nemen we het ff op.
'Dat ontstaat dan wel vaak vanuit een drumgroove, want je zet toch inderdaad vaak in met de drum of met drum en bas. Er is ook een nummer, dat heet niet voor niks Smitty’s Groove, dat is opgebouwd rond een groove die ik gewoon in mijn oefenhok had bedacht. Dat nam ik op op m'n iPhone, mailde het naar de bassists en toen is hij daarop gaan voortborduren; zo gaat dat tegenwoordig.
'Op een volgende plaat, dat duurt nog wel even want deze is natuurlijk net uit, hoop ik wel een paar stukken echt met mijn credit te krijgen; ik heb al wel dingen geschreven, met grooves, piano en wat partijen in Logic. Drums speel ik live in en dan ga ik daarop bouwen. Onze muziek is natuurlijk heel ritmisch en groove-gebaseerd, dus qua akkoorden en melodie is het niet heel rijk of gecompliceerd; dus da’s voor een drummer wel te doen, haha.'

 

Bekijk de video van het volledige nummer Popocatepetl, gespeeld tijdens de cd-presentatie in Amsterdam

 

Het volledige interview met Willem Smid lees je in Slagwerkkrant 187 (mei-juni 2015)!