In zijn cursus 'Spelen' van Slagwerkkrant 174 (maart-april 2013) presenteerde Mark Eeftens een stel pittige powerbeats en fills van e-drummeester Michael Schack. Niet alles paste in het Magazine, dus hier op Slagwerkkrant Plus presenteren we nog een aantal mooie notenvoorbeelden. Klik op het pdf-icoontje onder Documenten om ze te bekijken. Verder vonden we Michael Schack zelf bereid om jullie voor de oefeningen uit de cursus tips te geven voor een lekkere instelling van je (elektronische) drumset.
Hoe Michael Schack de wereldpodia bestormt met dj-producer Netsky en zijn eigen SquarElectric-project, kun je uitgebreid lezen in het hoofdartikel in Slagwerkkrant 174 (maart-april 2013). In de cursus Spelen presenteerden we een stel lekkere transcripties van Schacks drumpartijen bij drie livenummers van Netsky’s Netsky 2 Deluxe en twee tracks van SquarElectric.
Je kunt al deze tracks vinden op de Spotify-playlist en Youtube-playlist die we voor Michael Schack maakten (zie hieronder of ga naar onze kanalen). Daarnaast kun je play-alongversies (zonder drums) vinden op deze speciale site van Michael Schack zelf.
Alle tracks van deze cursusaflevering zijn uitstekend te spelen op een akoestische set. Heb je echter een e-drumset, Bekijk dan hieronder de tips van Michael Schack voor een lekkere instelling van je set-up.
BELANGRIJK
Omdat ook bij het live spelen van hedendaagse elektronische muziek de KICK en de BAS elkaar perfect moeten aanvullen, steeds afgaande op de gehoorde bassound eerst de kickdrumsound afstellen.
Op die kicksound (en hoe hij voelt ‘in’ de muziek) kun je dan verder bouwen. Snare, claps, toms en cymbals mogen die kick niet in de weg zitten, maar moeten die kick dan verder ‘kleuren’. Zo kom je tot een muzikaal goed werkende, klinkende beatsoundset.
TIP 1
Bij drum ’n’ bass bijvoorbeeld gaat de subbas lager dan de kicksound. Vandaar dat je qua kicksound in het ultralaag best alles onder de 30/40HZ wegfiltert, om niet in de weg van de bassounds te zitten.
Omgekeerd is het voor techhouse: daar moet het resonant laag eerder van de kick komen, dus je stemt die dan best in de hoofdtoonhoogte van de song. Zo swing je jezelf ‘kickend’ door het nummer met maximale impact.
TIP 2
Bij hogere tempo’s, zoals bij drum ’n’ bass, is het niet de bedoeling dat het laag van de kick, het midden van de snare en het hoog van de cymbals alle andere muzikale informatie continu overstemmen of wegdrukken. Dus best de Release of Decay van de gebruikte sounds compact houden, zodat alles elkaar mooi afwisselt en ruimte laat voor vocals en solo’s. Te veel elkaar overstemmende wash en woosh haalt de kracht uit de beat.
TIP 3
Hihatsounds zijn minstens zo genregebonden als de kick. Voor een goeie ‘trap sound’ moet die erg compact en druk gespeeld worden, dus ook de sound zelf moet crispy en kort zijn. Ja, voor de akoestische drummers : denk gerust aan een 12”, of zelfs 10” diameter. Voor de e-drummers: verhoog de pitch van de HH sound en haal het laag eruit.
TIP 4
In de e-drummodules van vandaag zitten dan wel goede klanken, maar de eigenlijke beatsounds die jullie op de radio horen zijn ook gekleurd door een hoop layers (bovenop elkaar liggende instrumenten) en specifieke eq- en compressorsettings. VERGELIJK jouw sound steeds met een track die een hedendaagse referentie is voor het genre. Makkelijk te vinden op bijvoorbeeld Youtube (ga af op het aantal views), BeatPort.com of nog beter, luister op iTunes naar de gratis downloadbare genre-podcasts. Enkel de jongste afleveringen tellen!
TIP 5
Er is geen excuus: de metronoom of de click is een MUST. Je moet tight spelen om een tighte sound neer te zetten.
TIP 6
Voor de e-drummers: maak nooit je klankenkeuze enkel via hoofdtelefoon. Neem je gekozen drumsetklank op in een midisequencer, en beluister het door echte speakers. Enkel dan – en dus niet terwijl je zelf speelt – hoor je het échte resultaat én merk je waar je nog moet bijsturen om het echt te laten knallen.