Robert ‘Sput’ Searight verovert Drumland
Clinicverslag - Slagwerkkrant Podium, Drumland, Lijnden (2 november 2016)
Muzieknieuws 05-11-2016 15:31
Een inspirerende clinic voor Tama drums op het Slagwerkkrant Podium bij Drumland. De zaal was goed volgelopen voor de Snarky Puppy-drummer die een fijne, vloeiende techniek combineert met een indrukwekkende combinatie van muzikaliteit, dynamiek en een bijzonder brede muzieksmaak. Bij zijn openingspraatje lijkt Sput nog wat timide en afwachtend – veel drummen dan maar – maar gaandeweg de clinic blijkt hij juist een bevlogen spreker, die goed over zijn verhaal heeft nagedacht en makkelijk en met humor reageert op vragen uit de zaal. Hij speelt veelvuldig mee met zelfgemaakte begeleidingtracks, en demonstreert tussendoor heel losjes hoe hij dingen aanpakt, en hoe partijen zijn opgebouwd.

Door Bouke Bijlsma
Foto’s Kaj Stoop (Drumland)

Links naast zijn Tama Star Walnut set heeft Sput een volledig Tama Cocktail Jam kitje staan, aangevuld met vier opvallend melodisch gestemde kleine tommetjes die veel weg hebben van minitimbales. Gedurende de clinic stapt Sput veelvuldig over op deze kleine kit, waarop hij een afgemeten, bijna trashy sound heeft die lekker contrasteert met de diepe klank van zijn Star set.

Links naast de hihat de Cocktail Jam set met extra minitimbales

Hij begint de avond heel rustig met dikke rods op die melodisch gestemde kleine toms, en bouwt een mooie muzikale spanning op; dan begint de begeleidingstape en stapt hij over op zijn gewone set met een funky, jazzy groove met veel rimclicks en toms. Opvallend is – en dat blijkt een rode draad door de clinic en Sput’s speelstijl –dat je dat melodische themaatje dat hij aan het begin neerzette, in die groove door blijft horen; in zijn toms, aangevuld met snare en bass. Vaak opvallend ingetogen, dan weer met felle uitschieters, soms een kanonschot met floor of bassdrum. Mooi en muzikaal!

Over kanonschoten gesproken: mooi is het moment – later in de clinic – dat Sput wat meer vertelt over zijn set-up, en aangeland bij zijn floor uitlegt dat Evans een Emad vel (met verwisselbare dempringen; oorspronkelijk bedoeld voor bassdrum) heeft gemaakt voor op een floortom, en dat dit de trommel een bijzonder diepe klank geeft. Eerst laat hij een gewone floor horen, en dan die met het Emad vel. Booooom. En je hoort daadwerkelijk een zucht door de hele zaal gaan. Alle aanwezige drummers zijn op slag verliefd op dit geluid, dat in de praktijk ongetwijfeld te heftig zal zijn voor de meeste livesituatie en PA-mannen, maar inderdaad een indrukwekkende impact heeft.

Zonder veel te zeggen speelt Sput zo een vijftal tracks waarin steeds meer begint op te vallen hoe hij steeds schijnbaar moeiteloos overschakelt tussen kruislings spelen (leiden met rechts) en openhanded (leiden met links) op zijn rechtshandig opgestelde kit. Later zal hij – na een vraag uit het publiek – uitleggen dat hij als rechtshandige drummer heeft gekozen voor een rechtshandige opstelling en het als een uitdaging opvat om alles wat hij met zijn sterke linkhand kan, ook met rechts te kunnen. Die ambidexterity geeft hem de mogelijkheid om over te schakelen wanneer dat zo uitkomt, qua sticking en/of klank en feel.

Sput vertelt dat de tracks die hij speelde allemaal zelf gemaakte composities zijn voor diverse side projects, en dat ze meestal van oorsprong zonder drums waren. Ideale play-alongs dus, maar wel uitdagend, vooral om de ritmische en melodische thema’s terug te laten komen in zijn drumpartijen. Aan de hand van een Snarky Puppy-nummer zal hij later voordoen hoe hij zoiets aanpakt.

Hij zingt een voor een de diverse essentiële partijen voor waaruit het nummer is opgebouwd: de melodie, de basslijn en de invullingen van gitaar en toetsen (vooral ritmisch). Daarna probeert hij al zingend het complete samenspel tussen die partijen neer te zetten (wat hem een aansporend applausje uit de zaal oplevert). Ook laat hij horen hoe het zou klinken als je daar een rechttoe rechtaan  drumbeat overheen zou spelen: naaaaaaah. Daarna laat hij zien hoe je deeltjes van al die onderdelen kunt meepakken over je hele set, en zo mee communiceren met de muziek. Je krijgt dan een dynamische groove met allemaal accenten; een natuurlijk klinkende beat die eigenlijk vanzelf is voortgekomen uit de muzikale ideeën die er al waren. Cool!

Mooi ook is Sput’s verhaal over het voorbereiden van nieuwe tracks voor een gig. Als drummer ben je vaak geneigd om je dan te concentreren op de drumbeat, de groove en het tempo. ‘Ik ben dat op een gegeven moment anders gaan doen. Ik ben gaan luisteren naar de melodieën en de harmonie, de overgangen daarin en de opbouw van de song. Als je dat allemaal kent, valt de beat daar vanzelf in. Op die manier leer je een nummer veel natuurlijker en gemakkelijker.’

Na de clinic is Sput wel in voor een praatje en een signeersessie; hier met percussionist Vernon Chatlein

Zoals gezegd, een inspirerende clinic van Robert ‘Sput’ Searight die naast Tama drums en Evans vellen met zijn Vic Firth stokken ook speelt op Meinl bekkens en een Yamaha DTX Multi e-drumpad. Als je Snarky Puppy nog niet kent, zoek dan zeker eens wat video’s of audiotracks op van die bijzondere band. En zorg dat je erbij bent als Sput – zoals hij aankondigde snel weer te willen gaan doen – in Nederland komt spelen met drumduo Ghost Note (met Snarky Puppy-percussionist Nate Werth).

Check ook
Tama - Artist Page - Robert ‘Sput’ Searight
Ghost Note - Fortified (album)
Drumland-Terpstra Muziek