Rebonds op Delft Chamber Music Festival
Programma Im Anfang war der Rhythmus met Tatiana Koleva
Muzieknieuws 30-07-2016 08:10
Rebonds ooit al eens horen uitvoeren? De onweerstaanbare ritmiek van gecomponeerde muziek al eens ervaren? Zondag 31 juli 2016, heb je de kans op het Delft Chamber Music Festival, geprogrammeerd door briljant violiste Liza Ferschtman die tijdens dit middagconcert zich van haar meest ritmische kant laat zien, naast Tatiana Koleva die het fameuze slagwerkstuk Rebonds van Xenakis zal uitvoeren.

Im Anfang war der Rhythmus, ofwel ‘In den beginne was er ritme’. Daar is muziek ooit mee begonnen. En het Delft Chamber Music Festival (28 juli tot en met 7 augustus) zet ritme in het zonnetje met dit zondagmiddagprogramma. Twee stukken voor solopiano, één compositie voor soloviool en dus het soloslagwerkstuk Rebonds van Xenakis, uitgevoerd door Tatiana Koleva, de vooraanstaande Bulgaarse slagwerkster, die al jaren in Nederland woont en hier een indrukwekkende carrière heeft opgebouwd. In 2010 werd ze benoemd tot ‘Musician of the Year of Bulgaria’. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek kreeg zij de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt en was zij prijswinnaar op het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours. In 2009 richtte zij het zeer succesvolle ‘Youth Percussion Pool’ op, een slagwerkformatie onder haar leiding voor getalenteerde jonge studenten.

Rebonds
Het tweeluik Rebonds voor slagwerksetup, geschreven door de Griekse componist Iannis Xenakis tussen 1987 en 1989, is een van de belangrijkste soloslagwerkstukken ooit geschreven. Vanuit zijn compositievisie benadert Xenakis slagwerk op geheel eigen wijze.
Rebonds bestaat uit twee delen: A en B. De volgorde waarin die delen gespeeld gaan worden mag de slagwerker zelf bepalen. In het B-gedeelte heeft elk instrument van de setup zijn eigen stem, nuances en evolutie. De instrumenten (wood blocks en membranen) worden eerst naast elkaar geëxposeerd en komen op het einde tot een versmelting. Het stuk heeft een enorm ritmische, bijna tribale drive. 

Luister hier naar Rebonds - A in de versie van Steven Schick.

  

Piano, viool
In het programma ‘Im Anfang war der Rhythmus’ hoor je louter muziek waarin ritme een cruciale rol speelt. Slagwerk is onvermijdelijk. Vandaar Rebonds. Maar ritme speelt natuurlijk net zo goed een belangrijke rol bij andere instrumenten. Twee van de vier stukken die uitgevoerd worden deze middag worden op piano gespeeld. Györgi Ligeti’s ‘Musica Ricercata’, uit 1969, uitgevoerd door Inon Barnatan is onweerstaanbaar ritmisch. En de Pianosonate nr. 7 van Prokofjev al niet minder. Luister maar naar het deel Precipitato in de versie van Lang Lang. 

  

Bach's Partita
Liza Ferschtman besluit de middag met Bach's Partita Nr. 2 in D voor soloviool. Luister vast naar deel II-Corrente van haar eigen album Biber | Bartók | Berio |Bach. 


Im Anfang war der Rhythmus

Zondag 31 juli / 14.15u
Lijm en Cultuur
Rotterdamseweg 272, Delft


Tickets
Bestel online je tickets. Klik hier.