Interview Antonio Sanchez voorafgaand aan North Sea Jazz
Clinic over filmsoundtrack Birdman en concert met The Meridian Suite
Muzieknieuws 08-07-2016 10:27
De film Birdman gezien? Nee? Doen! Sowieso geweldig, maar de soundtrack met louter drums, gespeeld door Antonio Sanchez maakt de speelfilm uitzonderlijk. Op North Sea Jazz, vrijdag 8 juli 2016, komt Sanchez op North Sea Jazz een clinic geven over de 'making of', voorafgaand aan het concert met zijn eigen groep Migration. Slagwerkkrant sprak Sanchez aan de vooravond van zijn optredens op het festival over Birdman en zijn Meridian Suite, die na de cd release vorig jaar gisteren uitkwam op vinyl.

door Erk Willemsen
 

Donderdag 7 juli, Hilton Rotterdam. Keurig op tijd voor onze afspraak komt Antonio Sanchez uit de lift zetten. Hij is net aangekomen vanuit Noorwegen waar hij de laatste gig van een lange twee maanden wereldtour met het Pat Metheny Quartet deed. Hij noemt het een rustdag. Want een dag later begint op North Sea Jazz de tour van drie weken met zijn eigen Migration. Met die band nam hij zijn schitterende album The Meridian Suite op. Zoals de titel al zegt is de muziek op dat album één geheel, bestaande uit vijf composities, die in elkaar overlopen. Antonio Sanchez: ‘Ik ben die muziek gaan componeren na Birdman. De lange scenes in de film die in één shot opgenomen zijn hebben me daartoe geïnspireerd. Ik wilde eigenlijk het equivalent van een novelle maken.’

The Meridian Suite op North Sea Jazz
Op North Sea Jazz zal hij The Meridian Suite integraal spelen, met dezelfde formatie exclusief de gitarist: ‘Ja, als je dit speelt moet je het volledig spelen, dat is het hele idee. In de toekomst zal ik misschien een samenvattende versie maken, maar zolang we de suite nog niet overal gespeeld hebben… Het is altijd weer uitdagend dit van begin tot eind te spelen.’ 

Birdman Clinic
Het concert begint 21.15 uur in de Madeira zaal. Maar dus voorafgaand daaraan zal Sanchez om 19.30 uur een clinic doen in het Jazz Cafe over de soundtrack van Birdman (2014). De film met hoofdrolspeler Michael Keaton won vier Oscars. De soundtrack van Sanchez kreeg een Grammy voor beste filmscore. Ik zag de film twee keer. De eerste keer in de bioscoop, en was compleet verrast over de muziek met louter drums. De tweede keer, afgelopen week, was ik wederom verrast, maar nu omdat de soundtrack meteen zo herkenbaar klonk en de associatie met de beelden van het theater backstage waar de film zich afspeelt zo groot was. Als je de muziek hoort zie je meteen de beelden voor je. Sanchez: ‘Ja, die beelden met die sounds maken de film heel uniek. Zoiets was niet eerder gedaan. En ook de totstandkoming is bijzonder. Regisseur Iñarritu en ik zijn vanuit het script gaan werken, ik speelde drumpartijen bij het verhaal nog voordat er een film was. Bij die opnames schoot Iñarritu weer bepaalde scenes. En later toen de beelden er waren speelde ik nog een aantal extra partijen. De combinatie daarvan is de uiteindelijke soundtrack geworden.’

Antonio Sanchez zal tijdens de clinic op North Sea Jazz nog veel meer vertellen over dit proces, en wat fragmenten uit de film laten zien ter illustratie, en hopelijk ook wat laten horen vanachter zijn drums. Maar de real thing, een live performance van de soundtrack terwijl de film draait, zit er op North Sea Jazz niet in: ‘Ik heb het diverse keren gedaan. Die in Brazilië in een park was een gebeurtenis die ik nooit zal vergeten. Er waren vijftienduizend mensen en de film werd geprojecteerd op een enorm hoog gebouw. En mij zag je daaronder zitten als een heel klein stofje. Was geweldig om de soundtrack daar live bij de film te spelen.’

North Sea Jazz, vrijdag 8 juli
19.30 Jazz Café - Clinic Birdman
21.15 Madeira - Concert Migration: The Meridian Suite 
Thana Alexa (vocals); Seamus Blake (tenor saxophone); John Escreet (piano); Matt Brewer (bass); Antonio Sanchez (drums). 

 

In Slagwerkkrant 170, juli-augustus 2012, vind je een kort interview met Antonio Sanchez, door Mark Eeftens. Hij beschrijft daar het spel van Sanchez als volgt: 'Altijd genieten als Antonio Sanchez speelt. Niet alleen vanwege zijn griezelige onafhankelijkheid, maar zeker ook door zijn prachtige toucher en herkenbare stijl met veel rimclicks, zowel in ritmes als in fills. Daarnaast heeft hij dynamisch ook nog een enorm bereik; van fluisterzacht tot spijkerhard. Bij Pat Metheny kan Sanchez al behoorlijk zijn gang gaan, maar in zijn eigen formatie Migration (met daarin de geweldige Engelse pianist John Escreet) krijgt hij natuurlijk helemaal alle ruimte. Dat is aan de Mexicaanse drummer wel besteed.'

Antonio Sanchez is al vijftien jaar de vaste drummer van Pat Metheny, maakte acht albums onder eigen naam en is op talloze albums als sessiedrummer te horen. In de volgende editie van Slagwerkkrant een ruimer interview waarin hij ingaat op alle aspecten van het leven als tourende drummer ('Ik ben afgelopen jaar twee weken thuis geweest...'), zijn aanstaande album, waarop hij alle instrumenten zelf speelt en het project meet Vince Mendoza met wie hij in december een album met eigen werk, gespeeld door de WDR Big Band, gaat opnemen.