Dalende muziekverkopen dwingt tot samenwerking
Muzieknieuws 08-11-2003 13:09
BMG en Sony voelen zich gedwongen hun krachten op de muziekmarkt te bundelen in een onderneming waarin ieder een 50 procent belang heeft. De sterke daling in verkopen wordt met de nieuwe alliantie bevochten in de hoop verliezen te drukken.De fusie tussen de twee grootmachten in de muziekmarkt maakt het nieuwe concern -op Universal Music na- de op één na grootste in de muziekmarkt. Dat betekent dat de artiesten van de verschillende labels nu gezamenlijk onder een moederlabel zullen vallen. We zullen nog moeten bezien hoe Christina Aguilera en Britney Spears op de labelfeestjes met elkaar zullen omgaan. Of hoe rocker Springsteen met Michael Jackson zal gaan moonwalken.

De reden voor deze nieuwe samenwerking is de sterk teruglopende verkopen in de muziekmarkt, wereldwijd. Het aankomende jaar wordt een verdere daling van 6 procent verwacht. In een markt die zo'n 31 miljard dollar groot is, kan dat tot grote tekorten leiden. Daarbij wordt de concurrentie steeds nijpender voor de verschillende platenmaatschappijen. Zo zou EMI volgens de Financial Times op het punt staan Time Warner over te nemen voor een bedrag van 1,5 miljard dollar.