Eerste Musicfair groot succes
Clinic Stage met tal van drumclinics, Expo Floor, en nog 16 areas...
Muzieknieuws 19-02-2016 14:04
Op 13 en 14 februari werd voor het eerst de Musicfair gehouden in de Jaarbeurs Utrecht. Met Slagwerkkrant waren we partner van de Clinic Stage, waar we goede clinics zagen van Mario Goossens, Michael Schack, Cesar Zuiderwijk, Koen Herfst, Rick van Wort, Cyril Directie en de talentvolle 13-jarige Myron Matitawaer. Op de Expo Floor zagen we nieuwe drums van onder meer Tama en Adams. En er was nog heel veel meer te beleven deze eerste, zeer geslaagde, goed bezochte Musicfair. Hierbij een impressie. Weet je meteen waarom je dit volgend jaar niet missen wilt!

Een verslag door Bouke Bijlsma, Erk Willemsen - foto's Dennis Boxem, Jean-Louis Gayet, Erk Willemsen, Vincent van den Boogaard, Tom Doms

Musicfair is aangehaakt bij de al vier jaar zeer succesvolle Dancefair en Pro Audio Summit. Twee dagen lang genoten dj/producers en muzikanten van nieuwe spullen, tips en interessante verhalen. De samensmelting tussen werken in de studio en live optreden was de rode draad door de sessies, Q&A’s, workshops, clinics en interviews.

Expo Floor 
Op de Expo Floor toonden vele merken nieuwe spullen. Zo was Pustjens Percussion aanwezig met opvallend veel handdrums, net als Roland met een ruime selectie V-Drums. Verder vond je er Tama en Adams drumstellen, Remo vellen, en kon je je vergapen aan de beschilderde (bassdrum)vellen van Customize Your Drums. En dat is nog maar een kleine greep uit alle merken die deze eerste editie vertegenwoordigd waren.

Clinic Stages
Samen met onze collegabladen Gitarist en De Bassist waren we met Slagwerkkrant partner van twee podia: Clinic Stage 1 en Clinic Stage 2. Mooi om te zien hoeveel muzikanten en andere geinteresseerden hun weg vonden naar de clinics en workshops die daar gepresenteerd werden; bijna  steeds een volle bak en soms zelfs dringen geblazen. Zo liet Michael Schack nog maar eens zien dat het geven van clinics voor hem inmiddels een soort tweede natuur is geworden; Cesar Zuiderwijk toonde zich opnieuw een meester in het (door hemzelf) ontwikkelde genre One Drummer Show; en Mario Goossens, tja, die is in staat een volle zaal ademloos te laten luisteren naar een (zich steeds herhalend) bassdrumpartoontje, de meester van het spanning opbouwen, zeg maar...


Cesar Zuiderwijk opent de serie zaterdagclinics op ontspannen wijze, en warmt de zaal eerst maar eens op met... inderdaad... opwarmoefeningen (enkel- en dubbelslagen in alle mogelijke variaties). Mooi is zijn verhaal over cross-sticking, waarbij hij laat horen waarom dat behalve spectaculair soms ook praktisch en zelfs noodzakelijk is. 'Het breidt je mogelijkheden en daarmee je muzikaliteit uit'. De eerste die hij het zag doen, was Buddy Rich. En Cesar dacht: 'Wat een uitslover... Dat wil ik ik ook!' 

 

Rick van Wort speelt een lekkere clinic, waarbij nog maar eens opvalt hoe enorm volwassen en 'af' de feel en groove van deze toch behoorlijk jonge drummer zijn. Later bij Re:freshed Orchestra (op de Sessions Stage) laat hij nog even horen hoe dat dan in een bandsituatie klinkt. Nou, indrukwekkend vet, en op elk moment van de song retemuzikaal.  

 

Cyril Directie komt op de proppen met een hele band (saxofonist Hans Dulfer, gitarist Jerome Hol en bassist Eric Barkman), en dat is ook wel ff welkom. Er wordt losjes gespeeld en gejamd, met een prettig ouderwetse opvatting en hier en daar een fijne New Orleans-feel. Directie speelt een 'lekker dansbare' drumsolo, waaronder je het liedje bijna door hoort klinken, met als apotheose een stel vliegensvlug rollende tomfills over een bass-ostinato. Veel lachende gezichten in het publiek (en dat bij een drumsolo!)

 

Mario Goossens houdt wel van en geintje, dus doet hij zijn opkomst (met begeleidingsmuziek) nog even over, 'maar dan nu met staande ovatie'. Hij speelt volledig onvoorbereid - 'Dan gebeuren er altijd wel een paar hele mooie dingen en gaat er ook altijd wel wat fout; zo hoort dat bij een performance' - een lange drumsolo die zwaar op de groove leunt. De kracht van de Belgische Triggerfinger zit hem in de intentie en in de dynamiek; als het zacht moet, fluistert hij; als het hard mag, schreeuwt hij het uit, letterlijk!  

Bekijk een hilarisch videofragment: 

 

 

Myron Matitawaer doet op de Clinic Stage zijn eerste serieuze drumclinic. De dertienjarige winnaar van Drumtalent 2015 vindt het allemaal misschien wat spannend (hij zegt nauwelijks een woord), maar aan zijn spel is dat bepaald niet te merken. Met veel bravoure en overduidelijk plezier slaat hij zich door de fusiongetinte gospel- en r&b-tracks. Daarbij wordt hij aanvankelijk begeleid door vader Stef op toetsen en de onwaarschijnlijk makkelijk spelende bassist Daniel van der Molen (wat een baas is dat!), maar later stuurt hij alle volwassenen het publiek in en gaat hij los op een paar getructe begeleidingstracks. Opvallend hoe hij alle accentjes meepakt, met veel rust in zijn time en creatief omgaand met alle verschillende klanken in zijn forse Adams set. Handige gast!

 

Koen Herfst speelt tijdens zijn clinic voornamelijk werk van zijn soloalbum Back To Balance. Uiteraard veel dubbele-bassdrumgeweld en bijzonder snel handenwerk. Over dat laatste zegt hij: 'Dat komt altijd van pas. Als je snelle handen hebt, kun je dit doen (speel een vrij extreme blastbeat), maar ook dit (speelt een relaxte halftime popbeat, met wel supersnelle zestienden op de hihat)' En dat klinkt dan heel ontspannen en dus prettig. Ook prettig is hoe mooi zijn snelle bassdrums klinken onder zijn gortdroge bekkenstack. Klankbewust van leer trekken, noemen we dat!

 

Op zondag speelt Michael Schack op zijn akoestische set, en natuurlijk willen wij wel weten hoe dat zal klinken na zijn indrukwekkende Roland V-Drums-clinic van zaterdag. Het is opvallend hoe fel en scherp zijn Tama kit klinkt en het dance-gehalte blijft hoog. Je zou soms zelfs zeggen dat de enorme power van zijn spel op echte toms en met een echte bassdrum nog wat directer, vetter en overtuigender werken in de heftige hiphopbeats. Ook levert Schack niets in aan snelheid vergeleken met de toch soepel en licht spelende gaasvellen van zijn e-kit. Ondertussen bedient de Belgische Roland-specialist zich zeer bedreven van de SDD-SX sampling pad; als een ware dj, compleet met filtersweeps, drops en slimme mash-ups. Meesterlijk! 

Videofragment:

 

 

Bassisten als Jay-Tee Teterissa (ex-Candy Dulfer) en Quincell Adolphin(o.a. Re:Freshed Orchestra) lieten horen dat je met lage tonen, grote hoogtes kunt bereiken. Gitaristen konden smullen van de tonen van Nita Strauss (The Iron Maidens, Alice Cooper) en Ryanne van Dorst (Elle Bandita, Dool). Vocaal waren Rayn Bechoe en Toine Scholten van de partij. Toetsenfanaten konden terecht bij Sjamsoedin (Nobody Beats The Drum) en Babl (Netsky).

Pro Audio Summit
Op de Pro Audio Summit, geprogrammeerd door collega-blad Interface en SAE, stond de samenwerking van dance-producers met muzikanten en vocalisten centraal. Drummer Hans Eijkenaar, bassist Marcel Schimscheimer en zanger David Taylor demonstreerden onder leiding van producer John Christian (Rihanna, Tiësto) de mogelijkheden van ‘levende’ muziek in dance. 

 

Bij het robbertje drums opnemen en bewerken met Hans Eijkenaar merkte producer John Christian al snel dat hij te maken had met een drummer die altijd wat extra's brengt als je hem vraagt om 'even wat in te spelen om mee aan de slag te gaan'. En dat kwam goed uit, want het thema van deze presentatie was nu juist dat producers meer gebruik zouden moeten maken van livemuzikanten voor hun producties. Zeker ook als het gaat om beats en grooves. Waarom altijd maar weer kiezen voor diezelfde library-drumsounds, en altijd maar weer die ene zwellende snareroffel die je hoort in zo'n beetje elke danceproductie, terwijl je ook gebruik kunt maken van de sound, de feel en de creativiteit van een livedrummer. Hans Eijkenaar liet zich dat geen twee keer zeggen, en maakte het verschil, met een paar ferme fills en grooves met wel haast bovenmenselijke human feel.

Nog veel meer areas
Er was zoveel te doen dat we onmogelijk alles konden bijwonen, ook al waren we met een flink team aanwezig op Musicfair. De Musicmaker Stage was ook heel succesvol, met live-interviews, unplugged sessies en Q&A's. 
En in de Ableton Room zagen we nog een meesterlijke clinic door de producer en dj van rapfenomeen Typhoon (Dries Bijlsma en Rob Peters), waarbij zij uitlegden hoe ze op het podium zijn afgestapt van het meespelen met click, maar zich bijna helemaal (op 2 tracks na) laten leiden door live gespeelde drums van Eddy Addai, en daarop inspelen met hun samples en sounds. Daarvoor heb je dan wel een bijzonder strakke en betrouwbare drummer nodig, maar dat zit met Addai wel goed!
Op de Sessions Stage had best wat meer écht gespeeld mogen worden in deze grote zaal, maar de gesprekken waren goed, en de unplugged sessies soms ontroerend. Waylon wilde méér country, en liet dat ook horen, verbluffend mooi! En dan te bedenken dat we op deze plek bij lange na niet alles kunnen coveren wat zich in al die 18 areas afspeelde. We kunnen alleen maar zeggen: als je dit event gemist heb, zorg er volgend jaar bij te zijn!

Waylon (foto Vincent van den Boogaard)


Kijk vooor meer informatie en achtergronden op de site van Musicfair