Boeiende clinics op De Drummersdag in Amsterdam
Ton Dijkman en Rick van Wort geven inkijkje in het popdrummen
Muzieknieuws 07-02-2016 16:11
Eigenlijk is het een DrumDrieDaagse in één dag, De Drummersdag. In het Amsterdamse Muziekpakhuis (vlakbij Leidseplein) verzamelden zich zondag 7 februari 2016 zesendertig drummers en zes docenten voor een dag lang drumlessen. Boeiende clinics waren er van Rick van Wort en Ton Dijkman. Cesar Zuiderwijk, Bernt Nellen, Philipp Moser en Fred Cohen gaven de lessen. De Drummersdag is een project van Slagwerkkrant en Fred Cohen, mede mogelijk gemaakt door Roland drums.

'Ik doe maar wat', aldus Ton Dijkman in de middagclinic. Toch niet, als je hem zo hoort spelen. Wow, wat een power, wat een groove. Hij vindt z'n spel niet zo 'precies', wat slordig, zegt er toch altijd weer onzeker over te zijn. Maar als hij vertelt dat Waylon-drummer Lean Robbemont onlangs bij een studiosessie een partituur voor z'n neus kreeg waar bij de fill aangegeven stond dat het een 'Ton Dijkman fill' moest zijn, weet je dat het signatuur van Dijkman zich rotsvast gevestigd heeft in ons muzieklandschap. Het was werkelijk een genot naar zijn understated, soms zwartgallige humor én gedreven spel te luisteren. En dat vonden de 36 deelnemers aan De Drummersdag ook. Ze hingen aan z'n lippen. 

Diezelfde ochtend om 10 uur was het aan Rick van Wort om de dag te openen. In zijn clinic ging het veelal over Jett Rebel, met wie hij de laatste paar jaar furore maakte. Over de benadering van het spelen van de nummers die live door 'Jett' steeds weer een andere wending werd gegeven, waarbij Rick van Wort de dynamiek bepaalde. Altijd moet hij weer zachter spelen dan hij eigenlijk zou willen: 'Als je in een kroeg staat te spelen is het logisch dat je niet te hard kan, maar ik droomde ervan als ik op de grote festivals zou spelen dat je écht loos kan gaan. Kom je dan eindelijk op Pinkpop te spelen, zeggen ze dat je moet dimmen omdat je bekkens anders overspraak op de gitarist geven, pffff'.' Zijn hihat figuurtje met pressroll in Pineapple Morning baart opzien en voorziet hij van adequate uitleg. Een eye-opener. Zijn frisse spel oogst bewondering.  

 

Zes groepen van zes deelnemers dwaalden de hele dag door het gebouw van Het Muziekpakhuis in Amsterdam, van de drummersgroepen met de Roland V-drums door organisator Fred Cohen, naar de altijd weer enerverende lessen van Cesar Zuiderwijk, van de geanimeerde lessen met groovevariaties door Philipp Moser naar de pandeiro-basislessen bij Bernt Nellen. Het is een soort hersenspoeling zo'n Drummersdag, om vervolgens weer opgeladen zelf door te studeren, thuis. 

De dag werd feestelijk afgesloten met een gezamenlijk gespeeld Paper Love, een ode aan Radar Love. 

Op naar de DrumDrieDaagse in Den Haag, 12-13-14 augustus!