Horacio 'El Negro' Hernandez op Drumworld Festival a.s. zondag 13 september

Latinjazz drummer nummer één op de bühne van Adams Drumworld

Muzieknieuws 08-09-2015 09:09

Het jaarlijkse Drumworld Festival gaat weer op weg naar een heel mooie editie op zondag 13 september. Een van de topslagwerkers die een clinic komen verzorgen is Horacio ‘El Negro’ Hernandez, de drummer die de lat van het latin drummen hoger heeft gelegd in bands als Santana en met artiesten als Michel Camilo, Steve Winwood, Buika en Gonzalo Rubalcaba.

door Erk Willemsen

Deze twaalfde editie van het Drumworld Festival wordt alleen al bijzonder omdat twee drummers die vorig jaar urgent in het ziekenhuis opgenomen moesten worden hun rentree maken. Dennis Chambers raakte bewusteloos tijdens een concert in Spanje en moest flinke tijd op de intensive care verzorgd worden. Horacio Hernandez kreeg te maken met een plotselinge verlamming van zijn rechterbeen, die te maken bleek te hebben met een afgeknelde zenuw in zijn nek. Adams Drumworld verwelkomt beide drummers met open armen voor hun clinics, waarin ze ongetwijfeld zullen vertellen hoe deze gebeurtenissen hun spel en muziek maken beïnvloed hebben. Hernandez vertelde dat voorafgaand aan zijn optreden op North Sea Jazz al aan ons, jongstleden juli.

Breekbaar
‘Het was heel beangstigend toen ik, nu een jaar geleden, opeens de macht over mijn rechterhelft verloor, en mijn been verlamd raakte, zomaar vanuit het niets. We hebben een heel goede chirurg gevonden die een riskante operatie voorstelde. Zeven uur lang hebben ze aan de bovenkant van mijn rugwervel, in mijn nek, botresten weggeschraapt. De volgende dag kon ik alweer lopen en nu ben ik een bionische drummer, haha! Je kijk op het leven verandert wel onmiddellijk na zo’n gebeurtenis. Je begrijpt opeens hoe breekbaar je bent. Ik ben zó blij dat ik leef, dat ik kan spelen, dat ik kan touren! Ik doe deze zomer een drumcamp in Canada met mijn brother Dennis Chambers. Die is ook door een diep dal gegaan. We zullen heel wat uit te wisselen hebben. En te gek dat we elkaar dan ook weer zien in Nederland straks!’
Hernandez’ eerste optreden buiten Cuba ooit, was twintig jaar geleden op North Sea Jazz. Dit jaar speelde hij er weer, opnieuw met pianist Gonzalo Rubalcaba, in de band Volcán. ‘Voor mij is dat nu extra speciaal. Het is de bevestiging dat ik nog lééf!’
In al die jaren ertussen heeft ‘Negro’, zoals hij door intimi wordt genoemd, bij tal van formaties gespeeld. Die met Michel Camilo, Zucchero en Santana springen het meest in het oog. Met zijn eigen band Italuba heeft hij diverse albums gemaakt en wereldtours gedaan. Voor Kip Hanrahan was hij drummer in tal van projecten, waaronder het spectaculaire Deep Rumba. Met flamencozangeres Buika opereerde hij een tijd lang vanuit Madrid. Ook heeft hij meegedaan aan een aantal Big Bang festivals in Nederland.

Linkervoet clave
‘El Negro’ onderscheidt zich door zijn enorme onafhankelijkheid van handen en voeten. Hij is de uitvinder van het spelen van de clave met de linkervoet, wat een enorme revolutie teweeg bracht in de ontwikkeling van de drums in latin muziek. Zijn linkervoet speelt onafgebroken het oneven clavepatroon door, terwijl zijn rechtervoet een volstrekt ander gesyncopeerd ritme slaat en zijn handen onnavolgbaar over de toms, bellen, woodblocks en bekkens razen. Horacio licht toe: 'In traditionele Cubaanse muziek komt het drumstel niet voor. Alles werd gespeeld op conga's, timbales, claves, koebellen en maracas. Je moet eerst die instrumenten bestuderen, voordat je je kennis kunt toepassen op het drumstel. De basis voor Cubaanse ritmes is de clave. De clave is voor Afro-Cubaanse muziek wat de backbeat voor westerse muziek is. Mijn linkervoet-clave gebruik ik niet wanneer het niet in de muziek past. Ik speel niet alleen Afro-Cubaanse muziek, maar ook rock, pop, jazz. Van alles.’

Ongetwijfeld heeft het heel veel uren repeteren gekost om dát complexe spel onder de knie te krijgen, stellen we. 'Nee joh, ik heb helemaal geen tijd om te oefenen. Ik ben altijd onderweg. Altijd spelen, spelen, spelen. Maar dat is een andere manier van leren. Door met steeds weer andere artiesten en muzikanten te werken. Ik oefen ook niet meer op het spelen van de clave met mijn linkervoet, maar heb dat jarenlang wel gedaan. Eerst speelde ik de clave in combinatie met patronen, recht en simpel. Daarna werd ik steeds onafhankelijker op de rest van de kit.'

New York-Miami-Havana
Horacio Hernandez speelt van latin-jazz tot pop, van Santana tot Michel Camilo, van Steve Winwood tot Zucchero. Altijd groovend en met een ongelooflijke onafhankelijkheid. Hij speelde op de millionseller Supernatural van Santana, maakte zes cd's met Gonzalo Rubalcaba, is te horen op Shadows in the air van Jack Bruce en het percussieve album van Deep Rumba, A calm in the fire of dances. El Negro woont nu zo’n zeventien jaar in de VS: ‘Ik wilde erheen voor de muziek. Het was een droom van me om alle soorten muziek te spelen. Ik heb eerst twee jaar in Rome gewoond. Daar heb ik alleen maar geoefend. Hard geoefend. Toen ik daarna naar New York ging, zei iedereen: “wauw, moet je hém zien.” Sindsdien heb ik het te druk gehad om nog te kunnen oefenen. Er zijn zo veel mensen die met me willen spelen, en het is moeilijk om nee te zeggen. De eerste twee jaar dacht ik echt bij alles: ze bieden me veel geld, als ik het nu niet doe... straks kan het misschien niet meer. Nu ben ik selectiever, ik doe vooral wat ik leuk vind. Ik woon de helft van het jaar in Miami, en sinds kort de andere helft in Havana, nu het beleid daar soepeler geworden is. Heerlijk is het. Ik heb er mijn eigen studio en speel, en speel en speel!’

Less is more
Wat is er nou veranderd in zijn spel sinds hij twintig jaar geleden met diezelfde pianist Gonzalo Rubalcaba op North Sea Jazz stond? ‘O, we zijn allemaal zó gegroeid, hebben zoveel ervaring opgedaan! We gaan veel meer voor de structuur, voor de compositie en veel minder voor ons eigen spel. Less is more, die les hebben we wel geleerd, haha.’ Ook is zijn visie op clinics veranderd: ‘Ik speel liever niet meer mee met tracks, zoals vroeger. Ik heb veel meer een vrije benadering. Ik speel en vertel daarover, probeer de mensen uit te leggen wat ik doe en hoe ik muziek benader. Als ik met Zucchero speel, is dat compleet anders dan met Volcán. Dat is goed om te belichten.’

=============================================== 

Lesboek
Horacio Hernandez' lesboek Conversations in clave is een van de beste boeken waarmee je latin drummen kan studeren. Negro: `Wat ik met het boek heb geprobeerd is het “Jim Chapin-boek van de latin” te schrijven. In Cuba was het boek van Chapin het enige dat we hadden. Daaruit heb ik leren drummen. Vanuit die aanpak, met een vleugje New Breed-invloeden uit het boek van Gary Chester, heb ik dit boek geschreven.’

Video's 
Legendarisch is het optreden van Horacio Hernandez met pianist Michel Camillo en bassist Anthony Jackson.op North Sea Jazz 2002. Bekijk de beelden hier.



Negro won een Grammy Award voor de cd Live at Blue Note die hij met Michel Camilo maakte.

Horacio Hernandez maakte tal van lesvideo’s. Een daarvan is Traveling Through Time die hij maakte met Giovanni Hidalgo. Bekijk 'm hier, de volle twee uur. 

Salt Peanuts met Volcan, zoals ze het speelden op North Sea Jazz 2015.

 

Volledig programma Drumworld Festival

10.30-11.20        Finale Drumtalent 2015
11.30-12.15        Andreas Plum
12.30-13.15        Peter Szendofi
13.30                  Bekendmaking Drumtalent 2015             
13.30-14.30        Horacio ‘El Negro’ Hernandez
14.45-15.00        Uitreiking Slagwerkkrant Poll Awards
15.00-15.45        Robert ‘Sput’ Searight
16.00-17.00        Dennis Chambers
17.15-18.00        Mick Gravéé & Band (Dreamteam)
Lees hier meer over de programmering.  

Tickets kosten slechts 10 euro. 
Klik hier om ze online te bestellen 

www.drumworld.nl

 

zoeken
zoeken