Robin Assen leidt Navarone in 4K-avontuur
Drummer met uit de hand gelopen hobby vertelt over A Date At The Chapel
Muzieknieuws 13-11-2014 14:11
Het tweede studioalbum Vim And Vigor van Navarone is nog warm van de uiterst positieve ontvangst in mei van dit jaar. Festivals, clubshows in binnen- en buitenland, de band dendert maar door. En opeens is daar ook nog A Date At The Chapel, een voor de meestal als ‘classic’ omschreven rockers uit Nijmegen en Amsterdam tamelijk gedurfd dvd/cd-project. Bijzonder is ook dat de beeldregistratie geschiedde in 4K filmkwaliteit; Navarone behoort met wereldacts als Muse, Beyoncé en Miley Cyrus tot de eerste artiesten met een concertfilm in dit format.

door Mark van Schaick - foto's Ariane van Ginneke

Akoestische sessies zijn gemeengoed geworden. Navarone ging echter niet zomaar met akoestische gitaar en tamboerijn op de barkruk zitten. Op 21 december 2013 speelde de rockband twee akoestische shows met een uitgebreide bezetting in Roepaen; de prachtige kapel van een voormalig klooster in Ottersum. United, de audiovisuele grootheid uit Hilversum, nam Navarone op in een gloednieuw filmformat. Na Muse (Live At Rome Olympic Stadium) was dit pas de tweede keer dat 4K in een concertsituatie werd gebruikt. Beyoncé, Coldplay en Miley Cyrus hebben inmiddels allen 4K-concertopnames gemaakt.

Hieronder zie je de trailer van de releaseshow, met beelden van de dvd:

In het dvd- en cd-boekje van A Date At The Chapel staat de naam Robin Assen maar liefst vier keer. Als bandlid is hij degene die drums, percussie, akoestische gitaar en achtergrondzang verzorgt. Hij is producer, hij is samen met Jeroen ‘Huub’ Lelieveld verantwoordelijk voor de geluidsmix en wordt samen met Chris Christodoulou en Mihkel Zilmer genoemd als componist-arrangeur.

En wij bij Slagwerkkrant maar denken dat je gewoon de drummer van de band was, Robin...

‘Ben ik ook. Alleen een drummer die er een paar hobby’s op na houdt. En één van die hobby’s is een beetje uit de hand gelopen. Ik vind het heerlijk om muziek te schrijven voor andere muzikanten. Op de masteropleiding Composing for Film aan het Conservatorium van Amsterdam heb ik me hier erg in mogen verdiepen. Dat was een heerlijke tijd, en de plek waar ik een paar vrienden heb gemaakt: Chris Christodoulou en Mihkel Zilmer, m’n medearrangeurs voor de dvd. Met hen ben ik na deze opleiding The Dam Studios begonnen; een bedrijf bestaande uit drie componisten die muziek maken voor alles wat maar met beeld te maken heeft, zoals bijvoorbeeld films, videogames en commercials. We hadden al wel eerder wat dingen samen gedaan voor Navarone, maar toen dit verhaal voorbij kwam, leek het me super tof om ze er volledig bij te betrekken. Dat dat uit zou monden in een van de mooiste muzikale ervaringen in ieder geval mijn eigen leven, voelt als niets minder dan een voorrecht en een zegen.
'En als je dan toch zo diep in de noten zit, wordt de verleiding, en tegelijkertijd ook een beetje de noodzaak, dat je je met die noten wil blijven bemoeien en ervoor wil zorgen dat ze zo mooi mogelijk op schijf komen te staan. M'n oprechte excuses aan iedereen voor wie ik een 'pain in the ass' ben geweest, maar m'n even grote bewondering en dankbaarheid voor diezelfde mensen, hoezeer zij volledig bewust en vol compassie zich voor dit project in allerlei onconventionele bochten hebben gewrongen om deze dvd geproduceerd te krijgen.’


Sinterkerstennieuw
Zo kort na de release van
Vim And Vigor al dit project. Waarom eigenlijk? Was het niet mooi geweest als je helemaal was uitgespeeld op je nieuwe repertoire?
‘Uitgespeeld op ons nieuwe materiaal? Als we daarop zouden moeten wachten, dan had het nog wel een paar jaar geduurd voordat dit uit zou komen. Maar je hebt gelijk. Het is inderdaad vrij kort na de release van Vim And Vigor. De situatie was simpelweg zo dat dit akoestische project vorig jaar in een jaar tijd ietwat uit de hand liep. En dan druk ik het nog mild uit. De plannen om begin 2014 Vim And Vigor op te nemen lagen er al lange tijd, en dit kwam er gewoon bij. Dus toen we de mogelijkheid kregen de dvd in december 2013 al wel vast te schieten, hebben we die kans met beide… nou ja alle handen die we hadden aangegrepen, om er vervolgens pas weer verder aan te werken nadat Vim And Vigor de wereld in geslingerd was. En de dvd leek ons zo’n mooi sinterkerstennieuw-cadeau dat we het niet op konden brengen om er nog een jaar mee te wachten.’

Waar komen al die gastmuzikanten vandaan?
‘Het allereerste begin van dit akoestische project was de Kapelsessie in Nijmegen. Die wilden we destijds iets anders aanpakken dan tot dan toe gebruikelijk was. We wilden een paar van onze songs niet alleen zelf akoestisch doen, maar met een strijkkwartet en een harp erbij. De harpiste Doriene Marselje en één van de violisten Melissa Schaak zijn al lange tijd hele goede vriendinnen van mij, en hadden destijds ook al met m’n bachelor-eindexamenproject meegespeeld. Zij hebben het kwartet grotendeels aangevuld met Annelieke Marselje op viool – inderdaad, zusje van –, Judith Groen op cello, Karolina Ogrodowska op de fluiten en Jesse Faber op de klarinetten. Merlijn Nash is een fantastische toetsenist-songwriter, met wie ik goed bevriend ben geraakt tijdens de eerste vier jaren op het conservatorium, waar we in hetzelfde jaar studeerden. Het voelde heel logisch hem te vragen voor dit project, omdat hij tevens fenomenaal piano kan spelen. Last but certainly not least hebben we onze groove agent Oscar Alblas. Deze man is mij destijds voor datzelfde eindexamenproject aangeraden door een goede vriend, Joost van den Broek, toen nog m’n docent. Oscar speelde destijds als percussionist in één van zijn orkestrale projecten, en het leek hem een goed idee Oscar te vragen. Ook daarin bleek hij gelijk te hebben.’

Editen en opschonen
Hoe kwamen jullie bij de kapel van Roepaan terecht?
‘Toen we in maart 2013 in de onderste zaal van Roepaen een elektrische show speelden, nam Chris Tangelder – toenmalig programmeur van Roepaen – ons mee naar de kapel om te laten zien wat een fantastische locatie dat zou zijn voor ons om eens wat mee te doen. Wij hadden toen net de ervaring van de Kapelsessies gehad en zo kwam eigenlijk veel te stoutmoedig en volkomen naïef direct het idee opborrelen om dan maar een akoestische show in uitgebreidere vorm te komen doen, en er dan ook maar direct een dvd van te laten schieten.’

Hoe neem je op in zo’n kapel? Twee microfoons boven het podium en that’s it?
‘Was het maar zo simpel. Dat had Huub (Lelieveld - United; red.) en mij een boel werk gescheeld. Nee, hoor. Alleen om het publiek op te nemen zijn al iets van vijftien tot twintig microfoons gebruikt. Om zo veel mogelijk controle te hebben in de mix wil je zo veel mogelijk microfoons op zo veel mogelijk instrumenten zetten. Dat is dan ook precies wat er is gebeurd. Daarna heb ik veel tijd besteed aan het editen en opschonen van de tracks. En met een overdub hier en daar kom je dan een heel eind.’

Bekijk hier de uitvoering van Devil's Ferry:
 

Geen flauw idee
Wat betekenden de nieuwe arrangementen voor jouw drumpartijen?
‘Ik heb mezelf eigenlijk een minimale uitvoerende rol toebedeeld in de arrangementen. Dit om een aantal redenen. Ten eerste, we hadden een geweldige percussionist. Verder was ik mij ervan bewust dat ik degene zou zijn die in dit project de vertaalslag zou moeten gaan maken van de rockmuzikanten naar de klassieke muzikanten en vice versa. Om een simpel voorbeeld te geven: je moet je voorstellen dat wanneer je aan het repeteren bent voor een dergelijk project en iemand roept “laten we het tweede refrein nog een keer doorspelen”, dat de negen klassieke muzikanten dan in principe geen flauw idee hebben wat er wordt bedoeld en wat ze wanneer moeten spelen. Zij willen maatnummers horen om te kunnen weten waar en wanneer ze moeten spelen. En andersom geldt dus ook dat wanneer er maatnummers worden geroepen, er iemand moet zijn die de band kan vertellen wanneer ze moeten beginnen met spelen. Dus mijn eigen rol heb ik vrij summier gehouden om me ook te kunnen focussen op de totaaluitkomst van de muziek, en niet te druk te zijn met het spelen van m’n eigen partijen. Wat basisritmes, wat kleine percussie als tamboerijn en shakers, en een paar liedjes op een drumsetachtige opstelling die Oscar had gemaakt van verschillende percussie-instrumenten. En dat, samen met de bak zenuwen waar ik mee te maken had tijdens de uitvoering, was meer dan voldoende voor mij.’

Filmische kwaliteit
En dan het filmen: leg eens uit wat het is, 4K. En is dat echt een verbetering?
‘4K is ‘the next big thing’ in televisie- en filmland. Zo nieuw, dat op het moment we de dvd schoten de camera’s hiervoor nog niet eens in Nederland verkrijgbaar waren en vanuit Frankrijk over waren gebracht. Technisch weet ik zelf niet exact wat het inhoudt, maar ik heb me door Bolke Burnaby Lautier (de grote man bij United, het bedrijf dat de dvd-opnames verzorgde) laten uitleggen dat 4K, heel kort door de bocht, qua resolutie nog iets meer is dan Ultra HD, maar dan geschoten op film. Het beeld heeft dan dus niet dat strakke, digitale HD-karakter, maar juist die prachtige filmische kwaliteit.’

Heeft dat geen consequenties voor de audio? Moet je anders mixen, masteren?
‘Nou, niets moet. Maar omdat je grotendeels toch ook op beeld mixt, zal dat ongetwijfeld onbewust toch gebeuren. Hoe hoger de kwaliteit van je beeldmateriaal, hoe meer detail je ook zult verlangen en uiteindelijk dus ook aanbrengen in je mix. Omdat het beeld van dermate hoge kwaliteit is, wil je niet dat er discrepantie ontstaat tussen de kwaliteit van je beeld en je audio. Wat betreft de mastering; die is met enkel audio gedaan. Ik denk dat de keuzes in de mix dermate sturend en duidelijk waren dat het voor de mastering engineer ook duidelijk was welke kant het op moest. Althans, ik heb, de jullie allicht bekende, Wessel (Oltheten - mastering engineer; red.) van tevoren niet hoeven vertellen wat onze wensen waren. En naar mijn mening heeft ie een prachtig staaltje werk afgeleverd.’

 

Navarone
Merijn van Haren - vocals
Kees Lewiszong - guitars, mandoline, backing vocals
Roman Huijbreghs - guitars, backing vocals
Robin Assen - drums, percussion, acoustic guitar, backing vocals
Bram Versteeg - bass, timpani

 

The Wooden Collective
Doriene Marselje - harp
Annelieke Marselje - first violin
Marina Lepesevich - second violin
Melissa Schaak - viola
Judith Groen - cello
Karolina Ogrodowska - flute, alto flute, piccolo
Jesse Faber - clarinette , bass clarinette
Merlijn Nash - grand piano
Oscar Alblas - percussion, drums, marimba

Navarone on stage
Nov: 25, Rock Cafe St. Pauli (Classic Rock Roadshow), Hamburg; 26, MTC (Classic Rock Roadshow), Keulen; 27, Zoom (Classic Rock Roadshow), Frankfurt; 28, Backstage Halle (Classic Rock Roadshow), München; 30, Comet (Classic Rock Roadshow), Berlijn
Dec: 6, Markant, Uden; 13, De Pul, Uden

 

drummer links