Makki van Engelen drumt zo vrij als hij wil

Vijftien jaar Dimami, en veel meer

Muzieknieuws 11-07-2014 17:07

Dimami viert in 2014 zijn vijftienjarig bestaan met album Back and Forth. Het Utrechtse trio bestaat uit Miguel Boelens op alt- en sopraansaxofoon, Dion Nijland op contrabas en drummer Makki van Engelen, en maakt naar eigen zeggen experimentele jazz. Slagwerkkrant feliciteert Dimami met het jubileum en vroeg Van Engelen naar spel, spullen en verdere wensen.

Dimami is de samenwerking tussen jazzmuzikanten Dion Nijland, Makki van Engelen en Miguel Boelens. De band bestaat dit jaar 15 jaar en viert dit kristallen jubileum met een nieuwe cd. Een samenstelling van nieuwe opnamen, stukken van eerdere cd’s en enkele live opnamen van jaren geleden. Bijzonder hieraan is dat je de verschillende stromingen en invloeden door de jaren heen hoort. Een gevolg is echter ook dat de cd wat mist in eenheid wat betreft productie en sound. Die eenheid is wel te vinden in de manier van kleuren en communiceren en in de prachtige composities. De cd doet waar hij voor bedoeld is: een dynamische terugblik en tegelijkertijd ook de verwachting scheppen voor wat er nog komen gaat. (Tim Vermulst/Slagwerkkrant)

Op Soundcloud postte saxofonist Miguel Boelens enkele tracks van Back and Forth, waaronder het titelnummer:

Het idee voor Back and Forth werd gelegd tijdens de Jazzdag in 2013, aldus Makki van Engelen:

'De Jazzdag is de grootste “Jazzbeurs” van Nederland. De hele scene (pers, programmeurs en muzikanten) is die dag daar aanwezig. Met het spelen van een showcase bereik je dus, als het goed is, veel mensen. Aan de andere kant zijn er zoveel 'bandjes' dat je er ook een beetje in verzuipt. We hebben wel wat programmeurs gesproken en de tijd zal ons leren of we daar wat aan overhouden. Op zo’n dag wordt ook weer eens duidelijk hoe 'moeilijk' de Jazzmarkt is; veel, overigens fantastische, muzikanten en relatief weinig podia. In deze tijd ontstond bij ons het idee om een jubileum-cd uit te brengen vanwege ons vijftienjarig bestaan.'

Hoe is de selectie op Back and Forth tot stand gekomen?

'Back and Forth moest een soort dwarsdoorsnede worden van wat we de afgelopen vijftien jaar gedaan hebben. Daarbij hebben we geprobeerd zoveel mogelijk first recordings, dus niet eerder verschenen op cd, erop te zetten. Twee stukken zijn eerder verschenen, Nearby Distances van onze eerste cd Rugby uit 2001 en Balkannibalisme van Nearby Distances uit 2006 met Mete Erker en Anton Goudsmit. Verder bestaat de cd uit drie nieuwe studio- en drie liverecordings. We hebben geprobeerd, met de keuze van de stukken, om het album toch als een geheel te laten klinken, ondanks het feit dat de opnames van verschillende tijden en locaties komen. Dankzij de fantastische mastering van Mark Peters is dit volgens mij aardig gelukt.'

Welke instrumenten bespeel je op Back and Forth?

'Ik speel Back and Forth op drie verschillende kits: een Slingerland van begin jaren 70 met 'n 18” bass, 12” tom, 14” en 16” floor, een Sonor Hilite Adam Nussbaum set met 18” bass, 12” tom, 14” floor en 'n Yamaha Manu Katche Junior Kit, met 16” bass, 10” tom en 13” floor. Ik gebruik bij deze sets altijd een 14”x6½” Ludwig Supraphonic Bronze snaredrum, de gehamerde versie. Voor de meer “poppy gigs” (wat in mijn geval zelden voorkomt) gebruik ik de Sonor met een oude, ik denk jaren '60/'70 Hayman 22” bassdrum. De cymbals zijn handgehamerde van Constantinople, Zildjian, Sabian en Turkish.'

Zou je jezelf een gearfreak noemen?

'Ik speel de laatste twintig jaar afgewisseld op de drie kits die ik noemde. Je kunt dus wel stellen dat ik geen gearfreak ben. Na vele jaren verschillende sets te hebben gespeeld, doen deze het voor mij. Uiteindelijk is het toch de drummer die de sound maakt! Een mooie (!!) oude Gretsch staat nog wel op mijn verlanglijstje. Eentje die blijft staan als je erop slaat!'

Speel je met Dimami zo vrij als je zou willen? Is dat anders bij het Mete Erker Trio? 

'Ik speel met beide groepen zo vrij als ik zou willen. De muziek van het Mete Erker trio heeft natuurlijk een wat meer straight ahead karakter maar kán ook alle kanten opgaan. Uiteindelijk zijn het de muziek en de muzikanten die bepalen hoe vrij je kunt spelen en, vooral ook, hoe "vrij" je jezelf voelt!'

Zet je een knopje om als je in een andere band of een andere samenstelling speelt, met Carmen Gomes Inc. bijv., of ben je altijd dezelfde drummer?

'Alhoewel de muziek in andere samenstellingen (bijvoorbeeld jazz en filmmuziekensemble I Compani) een andere benadering vereist, hoef ik geen knop om te zetten. Het blijft mijn interpretatie van de muziek die uitgevoerd moet worden. Ik kan dus dezelfde  drummer blijven.'

Heb je drumwensen die geheel buiten de jazz liggen?

'In mijn jonge jaren speelde ik vooral veel rock en funk. Ik vind dat nog steeds heel gaaf om te doen en heb nog wel eens te maken met deze stijlen. Met Pieter Douma’s BGUTI Orchestra waarin o.a. Michiel Braam, Wolter Wierbos, Leendert Haaksma en Dirk-Peter Kölsch spelen, en jarenlang in Martin Fondse’s Groove Troopers. Ik beperk me niet tot alleen jazz maar dat is wel mijn bekendste kant, zeg maar.' 

Ben je ook docent, of verdien je nog op andere manieren je brood met muziek?

'Ik geef drumlessen op de muziekschool van Tiel, De Plantage, en bij Drumschool Fred Lankamp. Verder speel ik in Dimami, het Mete Erker Trio en I Compani. Daarnaast ben ik werkzaam als “free-lance” drummer (projecten en “schnabbels”)'

www.dimami.nl

zoeken
zoeken